تماس با ما درباره ما

این ماده غذایی پرطرفدار و شیرین باعث افسردگی می‌شود!

تحقیقات نشان داده است که شکر سطح هورمون BDNF را که مانع از افسردگی می‌شود، کاهش می‌دهد، درنتیجه به پیدایش افسردگی کمک می‌کند.
این ماده غذایی پرطرفدار و شیرین باعث افسردگی می‌شود!

به گزارش تهران بهشت؛ یک متخصص طب سنتی با اشاره به اثر نامطلوب شکر و ایجاد افسردگی اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که شکر سطح هورمون BDNF که مانع از افسردگی می‌شود را کاهش می‌دهد و به همین روش نه‌تنها به پیدایش افسردگی کمک می‌کند بلکه باعث کاهش پاسخ‌دهی درمان افسردگی می‌شود. مطالعات نشان داده کسانی که غذاهای فرآوری شده و شیرین زیادی مصرف می‌کردند پس از ۵ سال عادات غذایی ناسالم احتمال بیشتری برای ابتلا به افسردگی داشتند.

فاضله حیدریان با اشاره به مواد متشکله شکر خاطرنشان کرد: آنچه بعد از فرایند باقی می‌ماند، ماده مصنوعی غلیظ شده‌ای است که استفاده از آن فایده‌ای برای بدن ندارد. شکر از گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز تشکیل‌ شده است، در ابتدای کشف آن در جنوب آسیا و آمریکا به‌صورت شربت از نیشکر عصاره‌گیری می‌شد تا اینکه هندی‌ها توانستند آن را به‌صورت دانه‌های کریستالی دربیاورند تا قابل‌ حمل و نقل شود. شکر تا قرن هجدهم در اروپا جزو کالاهای خوراکی لوکس محسوب می‌شد و درواقع عامهٔ مردم همچنان از عسل به‌عنوان شیرین‌کننده استفاده می‌کردند.

وی در ادامه افزود: شکر ممکن است منجر به علائم شبیه ADHD یا اختلالات یادگیری شود. مقادیر زیاد قند ممکن است بر حافظه و متابولیسم طولانی‌مدت تأثیر منفی بگذارد و باعث التهاب عصبی شود.

ضعف سیستم ایمنی با مصرف شکر

حیدریان با اشاره به تحقیقات صورت گرفته اظهار کرد: طبق مطالعه‌ای که در سال ۱۹۷۳ در دانشگاه لوما لیندا انجام شد نشان داد که خوردن قند حداقل پنج ساعت پس از مصرف بر سلول‌های سفید خون که با باکتری مبارزه می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. و تحقیقات اخیر در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که مکانیسم آسیب قند به سیستم ایمنی بدن از طریق مقاومت به انسولین است که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.

این متخصص طب سنتی افزود: یکی از دلایل اختلال در سوخت‌وساز بدن که توسط رژیم غذایی نامناسب ایجاد می‌شود، توقف فعالیت انسولین است. در این حالت سلول‌ها به سمت مقاومت در برابر انسولین پیش می‌روند. این مسئله بدن را به سمت انواع بیماری‌ها ازجمله سندرم متابولیک، چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و به‌ویژه دیابت هدایت می‌کند. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شکر به‌ویژه مصرف زیاد آن با مقاومت به انسولین همراه است. افزایش مقاومت به انسولین منجر به افزایش ریسک درگیری‌های عروقی، شکنندگی عروق و تشکیل پلاک‌های عروقی و بیماری‌های قلب و عروق خواهد شد.

حیدریان بابیان اینکه یکی از مضرات شکر ازدیاد فروکتوز در کبد است خاطرنشان کرد: هنگامی‌که فروکتوز در کبد به چربی تبدیل شد، به‌صورت ذرات کلسترول (VLDL) وارد بدن می‌شود. اما تمام چربی به این صورت از کبد خارج نمی‌شود، بلکه مقداری از آن در کبد باقی می‌ماند. این اتفاق می‌تواند علائمی شبیه به کبد چرب ایجاد کند. مطالعات نشان می‌دهد افراد مبتلا به کبد چرب حدوداً ۲ تا ۳ مرتبه بیشتر از متوسط افراد جامعه فروکتوز مصرف می‌کنند.

ارسال نظر