تماس با ما درباره ما

حاشیه‌های پنجاه و نهمین جلسه شورای شهر تهران/ از درخواست برای توجه به ارتش در نامگذاری‌ها تا مشکلات خودرو سرویس و درختان چیذر

پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در غیاب مهدی چمران به مناسبت روز ارتش با حضور امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ‌ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
حاشیه‌های پنجاه و نهمین جلسه شورای شهر تهران  از درخواست برای توجه به ارتش در نامگذاری‌ها تا مشکلات خودرو سرویس و درختان چیذر

به گزارش خبرنگار تهران بهشت، سه شنبه- 30 فروردین 1400- پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به ریاست پرویز سروری برگزار شد.

شعار "ارتش فدای ملت، ملت برای ارتش" را پیوسته درحال تجلی می‌‌بینیم

در ابتدای جلسه پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از انقلاب همیشه شعار ابتدایی ارتش (ارتش فدای ملت، ملت برای ارتش) را پیوسته درحال تجلی می‌‌بینیم و همیشه ارتش را در روزهای سخت کنار مردم دیدیم و از این روی این روز را خدمت دریادلان ارتشی تبریک می‌‌گوییم.

شورای شهر تهران + پرویز سروری

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: برگ زرینی از تاریخ انقلاب اسلامی در 19 بهمن شکل گرفت که ارتش و همافران انقلابی در یک حرکت ناباورانه کمر نظام شاهنشاهی را شکستند و طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی را سر دادند.

سروری ادامه داد: در روزهای پس از انقلاب هم همواره ارتش را در کنار مردم دیدیم و محو نیروی دریایی عراق توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از نقاط عطف دفاع مقدس بود که عملا دست عراق را از دریا قطع کرد و امکان بزرگی را برای جمهوری اسلامی به وجود آورد و امروز هم حضور مقتدرانه ارتش در مرزهای جمهوری اسلامی ایران، در کنار سایر نیروهای نظامی نظیر سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، قوام بخش امنیت و آسایش است. 

اسلامی بودن نخستین ویژگی ارتش

همچنین در ادامه امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ‌ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در این جلسه با تشکر از زحمات اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به عنوان یک شهروند، در تشریح وضعیت ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: ۲۹ فروردین روز ارتش است که این روز را به فرماندهی کل قوا و مردم کشور تبریک می‌گویم.

معاون هماهنگ‌ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: سال ۱۳۴۲ امام راحل که قیام خود را شروع می‌کنند، در سخنرانی خطاب به علمای اسلام و ارتشیان می‌فرمایند که اسلام در خطر است. در حقیقت تکیه ایشان بر دو قشر علما و ارتشیان بوده است. در پیروزی انقلاب نیز حرکت بدنه ارتش که اوج آن ۱۹ بهمن ماه بود، کاملا مشخص است. نام‌گذاری روز ارتش  در ۲۶ فروردین سال ۱۳۵۸ تنظیم شد و نهایتا  ۲۹ فروردین توسط امام راحل به نام روز ارتش نامگذاری شد.

امیر سیاری با قرائت بخشی از فرمان امام  در خصوص ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: گروهک‌هایی در ابتدای انقلاب به دنبال انحلال ارتش بودند و در شعارهای خود این موضوع را دنبال می‌کردند، اما نگاه عمیق و آینده نگری امام (ره) موجب حفظ ارتش شد. در روزهای نخست انقلاب، تنها سپر انقلاب ارتش و کمیته ها بودند، لذا گروهک ها به دنبال این بودند که سپر انقلاب را بگیرند و مسیر آن را  منحرف کنند، اما امام راحل جلوی این موضوع را گرفت و تذکر داد و وقتی تذکر مورد توجه قرار نگرفت روز ۲۹ فروردین را به نام روز ارتش نام گذاری کردند و حرکت بزرگی در جهت اقتدار انقلاب شکل گرفت.

شورای شهر تهران + دریادار سیاری

او در بخش دیگر ی از صحبت‌های خود با اشاره به اصل  ۱۴۳ قانون اساسی که بر ماموریت‌ها و وظایف آن اشاره دارد، افزود: پاسداری از استقلال و تمامیت ارزی کشور بر عهده ارتش است و ویژگی‌هایی برای ارتش جمهوری اسلامی ایران در قانون آن مورد تاکید قرار گرفته است. نخستین ویژگی ارتش اسلامی بودن است. ویژگی‌هایی دیگری همچون ولایی بودن، مردمی بودن، خود کفایی در همه ابعاد، انضباط ، سادگی، اقتدار و تدافعی بودن از دیگر ویژگی‌های ارتش است. خوشبختانه امروز همه این ویژگی‌ها در ارتش جمهوری اسلامی ایران جاری و ساری است.

معاون هماهنگ‌ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در تشریح اقدامات ارتش پس از پیروزی انقلاب به عنوان سپر انقلاب اسلامی عنوان کرد: گروهک ها پس از انقلاب اسلامی  در گوشه و کنار کشور به دنبال ایجاد اختلافات قومی و مذهبی به ویژه در استان های غربی کشور بودند که به فرمان امام(ره) ارتش در این نقاط مستقر و ایستادگی گسترده‌ای کرد و مسیر دفاع از انقلاب و مبارزه با ضد انقلاب توسط ارتش تا دفاع مقدس ادامه پیدا کرد و در این مسیر شهدای بسیاری تقدیم شد.

امیر سیاری اضافه کرد: نیروی هوایی در همان روز که فرماندهان ارتش بعثی به صدام گزارش دادند یک ساعت دیگر کمر جمهوری اسلامی  ایران شکسته خواهد شد دو ساعت پس از حمله به فرودگاه مهر آباد چندین استان عراق را بمب باران کردند. در ۶۷ امین  روز دفاع مقدس یعنی ۷ آذر ۱۳۵۹ نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران کاملا نیروی دریایی عراق را منهدم کرد و کلا دست عراق از دریا کوتاه و صادرات نفت عراق قطع شد. عبور و مرور عراق از  دریا قطع شد که بزرگترین ضربه به توان اقتصادی و نظامی آنها بود.

او در ادامه با اشاره به عملیات‌های مختلفی همچون ثامن الائمه و عملیات‌های افتخار آفرین دیگری که توسط ارتش رقم خورد، افزود: اسکورت کشتی‌های تجاری در طول دفاع مقدس همواره انجام شد و ۱۰ هزار کشتی تجاری و نفت کش را اسکورت کردیم. عملیات افتخار آفرینی انجام شد که نیروی هوایی در آن پایگاه‌های عراق را منهدم کرد.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در تشریح اقدامات ارتش پس از دفاع مقدس نیز گفت: در جهت آمادگی و ارتقاء سطح توان ارتش باید پس از دفاع مقدس حرکت می‌کردیم. سلاح‌های ما اکثرا غربی بود و به مرور نیازمند قطعات نوسازی و تعمیر بود. در سال ۱۳۶۰ در نیروی  دریایی جهاد خودکفایی شکل می‌گیرد  به شکلی که امروز ما تانک و توپ و خودرو و سلاح‌های دسته جمعی می‌سازیم هواپیما و سامانه های پدافند هوایی می‌سازیم.

امیر سیاری با بیان اینکه امروز همه مساحت کشور تحت پوشش سامانه پدافند هوایی چند لایه قرار گرفته است، بیان کرد: در ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ رهبری نخستین ناو شکن را که ساخت کشور بود به نام جماران الحاق کردند. در سال  ۸۲ ناوچه موشک انداز به نام پیکان در دانشگاه نوشهر توسط رهبری الحاق شد. امروز زیر دریایی می‌سازیم و در چرخه دفاع روی پای خود ایستاده ایم.

او در تشریح وضعیت فعلی ارتش نیز گفت: اولین مولفه در ارتش نیروی انسانی است که امروز از بهترین جوانان کشور جذب نیرو داریم و با ارزش‌های ایرانی و اسلامی این نیروها آموزش می‌بینند.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امروز همه آموزش‌ها در داخل کشور انجام می‌شود و از استانداردهای جهانی برخوردار است. بهترین و مناسب‌ترین تجهیزات مورد نیاز خود را می‌سازیم و در حوزه نگهداری و تعمیرات همه اقدامات را انجام می‌دهیم. هر رزمایشی که برگزار می‌کنیم دنیا تکان می‌خورد با توجه به نوع کاری که انجام می‌دهیم  اقتدار نظام جمهوری اسلامی را در عرصه دنیا به نمایش می‌گذاریم.

شورای شهر در نامگذاری‌ها به ارتش توجه بیشتری داشته باشد

امیر سیاری تاکید کرد:‌ ظرفیت‌هایی در ارتش وجود دارد که هر کجا لازم باشد ارتش در کنار مردم قرار می‌گیرد. بی تردید آمادگی نظامی ما لحظه‌ای است و از ظرفیت‌های مازادی که داریم در جهت کمک به مردم استفاده می‌کنیم. قطعا یکی از جاهایی که همیشه آمادگی حرکت دارد ارتش است. بی‌تردید از آنچه که توان برای مردم یاری داریم باید در جهت ارتقاء بهره بگیریم و مشارکت بیشتری برای مردم یاری ایفا کنیم.

او در پایان خطاب به اعضای شورای شهر درخواست کرد که شورای اسلامی شهر تهران، در مورد نامگذاری‌ها با توجه به انتظار  بدنه ارتش توجه بیشتری داشته باشد. همچنین در بحث فعالیت  تبلیغاتی به ارتش کمک های لازم را داشته باشند.

بلاتکلیفی شهروندان برای پرداخت عوارض شهرسازی

شورای شهر تهران + روز ارتش

همچنین در این جلسه، سید احمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکری خطاب به شهرداری تهران گفت: در فیش های عوارض شهرسازی صادر شده در اسفند گذشته ۲ تاریخ متفاوت برای مهلت پرداخت درج شده است. در این فیش ها هم درج شده که ۴۰ روز مهلت پرداخت وجود دارد و از طرفی هم مهلت پرداخت تا ۲۸ اسفند درج شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بلاتکلیفی شهروندان ادامه داد: لازم است در این خصوص یا شهرداری طرحی آماده کند یا کمیسیون   شهرسازی و معماری لایحه ای با قید ۲ فوریت ارائه کند تا منافع مردم تامین شود.

رسیدگی به مشکلات کارکنان خودرو سرویس شهر یک بار برای همیشه

 سوده نجفی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان برگزاری صحن شورا گفت: علی‌رغم تذکرهای متعدد همکاران در صحن شورا تا‌کنون هیچ اقدامی جهت رسیدگی به این مشکلات کارکنان خودرو سرویس شهر صورت نگرفته است و شاهد اعتراض این کارکنان به وضعیت نامناسب و مشکلاتشان در فضای مجازی و حقیقی و تماس‌های تلفنی متعدد هستیم.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: یک‌بار برای همیشه این موضوع به طور کامل بررسی شود. اگر اعتراض این افراد قانونی است به آن رسیدگی شود و اگر غیرقانونی است، دلایل لازم را با مستندات ارائه دهید.

ایجاد اختلال در کار سایر معاونت‌ها با تشکیل سازمان فناوری‌های نوین

همچنین در این جلسه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به راه‌اندازی سازمان فناوری‌های نوین متذکر شد: مسئله ما این است که در همه معاونت‌ها وظیفه فناوری نوین در حال انجام است و اینگونه تنها تمام وظایف معاونت‌ها را دچار اختلال خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: در شرایطی که پایتخت با معضلات بسیاری روبروست چه ضرورتی دارد که به خاطر پافشاری بر راه اندازی یک سازمان همه معضلات شهر را معطل بگذاریم؟ 

حل مشکل پل‌های مکانیزه پایتخت

در پنجاه و نهمین جلسه شورا علیرضا نادعلی در تذکری با اشاره به وضعیت پل‌های مکانیزه و ایجاد مطالبه برای رفع مشکلات این پل‌ها گفت: چندین برنامه در تلویزیون پیرامون مشکلات پل‌های مکانیزه پخش شده و چندی پیش یکی از مدیران سازمان زیبا سازی اعلام کرد که به دلیل نبود لوازم یدکی و عدم رسیدگی زیر ساختی به این پل‌ها، مشکلاتی ایجاد شده است و اشاره کرد که تامین بخشی از لوازم یدکی به دلیل تحریم‌ها سخت شده. است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در بخشی از یک مصاحبه اعلام کردیم که به دلیل تحریم‌ها تامین برخی از قطعات دچار مشکل شده، اما بعدا تیتر شد که تعطیلی‌ پل‌ها به دلیل تحریم ها بوده و جالب است که به هر دلیلی می‌خواهند ما را به مذاکرات و تحریم‌ها الصاق کنند که این درست نیست و امیدواریم با کارهای دانش بنیان این قطعات یدکی نیز تامین شود.

نرجس سلیمانی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص پل های مکانیزه گفت: می توان پله برقی موجود در پل‌ها را به رمپ تبدیل کرد و منتظر قطعه نماند.

عدم تقاضای جابجایی درختان منطقه یک به کمیسیون ماده۷

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورا در مورد خبر جابجایی درختان  محله چیذر گفت: اگر این مساله به یک سنت و رویه تبدیل شود دیگر چگونه می‌توانیم از شهروندان مطالبه کنیم که از درختان نگه داری کنند و یا به درختان آسیب نزنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که من نماینده شورا در کمیسیون ماده ۷ هستم و اعلام می‌کنم که به هیچ وجه تقاضای جابجایی مطرح نشده است، ادامه داد: این در حالی است که کمیسیون ماده ۷ متولی ارائه جابجایی درختان است و اگر هم این تقاضا در کمیسیون ماده ۷ مطرح می‌شد رای ما این بود که در  فصل مناسب  یعنی زمستان که درختان در خواب هستند  جابجایی صورت گیرد و شهردار منطقه یا شهرداری اجازه ندارد خودسرانه برای جابجایی کاری انجام دهد و ما از شهرداری می‌خواهیم که به قانون احترام بگذارد.

عباسی همچنین به وضعیت پل‌های مکانیزه انتقاد کرد و گفت: یک مصوبه‌ای در دوره‌ گذشته در خصوص ساماندهی پل‌های مکانیزه مصوب شده و تکالیفی را برای شهرداری در نظر گرفته بودند که باید دو ماهه به آن عمل می‌کرد و حالا برای بهبود وضعیت پل‌ها می‌توانیم این مصوبه را به شهرداری یادآور شویم.

اهتمام زیباسازی به نصب تصاویر شهدای ارتش در سطح شهر تهران

مهدی اقراریان عضو شورای اسلامی شهر تهران  در پنجاه و نهمین جلسه شورا بیان کرد: در مورد مسکن پرسنل ارتش نیز ما آمادگی داریم کمک کنیم تا با تغییر کاربری ها، مسکن پرسنل ارتش جمهوری اسلامی ایران تامین شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین افزود: در حوزه های تبلیغی و فرهنگی که نشان دهنده زحمات ارتش جمهوری اسلامی ایران است سازمان زیباسازی باید نسبت به مزین کردن شهر به تصاویر شهدای ارتش و همچنین معرفی ماموریت‌ها و وظایف آنها اهتمام ویژه ای داشته باشد.​

تغییر نام بلوار کوهستان به نام شهید مسعود منفرد نیاکی

شورای شهر تهران + روز ارتش

گفتنی‌ است؛ در جریان برگزاری پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، مصوبات جلسه کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و اعضای شورا به اتفاق آرا پیشنهاد نامگذاری بلوار کوهستان در منطقه 22 به نام امیر شهید «مسعود منفرد نیاکی» از فرماندهان برجسته ارتش جمهوری اسلامی ایران را به تصویب رساندند.

همچنین در جلسه امروز یک فوریت طرح «نظامنامه اندیشه ‌ورزی و مشارکت نخبگان در مدیریت شهری»  ارائه و پیشنهاد ادغام این طرح با سایر طرح های مشابه با ۱۹ رای به تصویب رسید.

در این جلسه نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه «اصلاحیه ماده پنجم اصلاحی مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا» بررسی و درنهایت این اصلاحیه با ۱۹ رای موافق تصویب شد.

گفتنی است؛ پس از بحث و گفت و گو در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۱ رأی با تشکیل سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری در شهرداری تهران موافقت کردند.

انتهای پیام/

خبرنگار: الناز کارخانه

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار