تماس با ما درباره ما

تاریخ عید فطر 1401

اگر شما نیز به دنبال تاریخ عید فطر 1401 و کسب اطلاعاتی دراین‌باره هستید، در ادامه با ما همراه باشید.
تاریخ عید فطر 1401

به گزارش تهران بهشت، مسلمانان در سراسر جهان، پایان ماه مبارک رمضان را به‌عنوان عید فطر جشن می‌گیرند که یکی از اعیاد اسلامی است و در ایران نیز به‌عنوان یکی از جشن‌های عمومی در نظر گرفته شده است. اگر شما نیز به دنبال تاریخ عید فطر 1401 و کسب اطلاعاتی دراین‌باره هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

عید فطر

تاریخ عید فطر 1401

عید فطر یکی از اعیاد اسلامی است که در پایان ماه رمضان جشن گرفته می‌شود. ماهی که در آن مسلمانان روزه می‌گیرند و همچنین ماه مبارکی که قرآن از سوی خداوند بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است. جشن عید فطر در واقع به معنای پایان ماه مبارک رمضان و آغاز دهمین ماه در تقویم اسلامی یعنی ماه شوال است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعیاد در بین مسلمانان سراسر جهان شناخته می‌شود. در واقع پس از یک ماه پرهیزکاری و تقوا برای خدا، این جشن به‌عنوان پاداشی برای مسلمانانی است که توانسته‌اند ایمان خود را در این ماه تقویت کنند.

عید فطر سال 1401 چه روزی است؟

عید فطر پس از سپری شدن دوره 29 یا 30 روزه‌ای که مسلمانان در آن روزه گرفته و در طول روزه چیزی نمی‌خورند و نمی‌نوشند، از افطار تا غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان و روز اول شوال جشن گرفته می‌شود. این عید طبق تاریخ شمسی، معمولاً هر سال زودتر از سال قبل اتفاق می‌افتد. تاریخ عید فطر به طور دقیق از قبل مشخص نیست، به صورتی که در کشورهای مختلف برای اعلام زمان آغاز رسمی عید فطر، رؤیت هلال ماه را در نظر می‌گیرند و اگر هنگام بیرون آمدن ماه آسمان بیش‌ازحد روشن بوده و یا ابرها مانع آن شوند، ممکن است یک روز به تأخیر بیفتد. بااین‌حال تاریخ عید فطر سال 1401 تقریباً روز دوشنبه 12 اردیبهشت در نظر گرفته شده است، اما برای اطلاع از تاریخ دقیق، لازم است که در روزهای پایانی ماه رمضان، از مراجع معتبر وضعیت رؤیت ماه را پیگیری کنید.

از برکات عید فطر

تاریخ عید فطر 1401

عید فطر را می‌توان به‌عنوان جشنی در نظر گرفت که مسلمانان شکرگزاری خود را به خدا نشان می‌دهند و به‌عنوان یادآوری برای مسلمان در نظر گرفته می‌شود که در آن سپاسگزار بودن و بخشش به دیگران را به آن‌ها یادآوری می‌کند. مسلمانان در عید فطر علاوه بر شکرگزاری، مبلغی را به‌عنوان زکات فطر، به نیازمندان می‌بخشند. در عید فطر همانند سایر اعیاد، هدیه دادن بخش بزرگی از جشن محسوب می‌شود. در برخی مناطق مرسوم است که در این روز، خوراکی‌ها، کلوچه و خرما به همراه عیدی و پول میان کودکان، عزیزان و دوستان تقسیم شود.

مراسم‌های عید فطر

کشورهای سراسر جهان رویدادهای مختلفی را برای جشن عید فطر در نظر می‌گیرند، به‌عنوان‌مثال: مراسم آتش‌بازی که در امارات متحده و عربستان سعودی مرسوم است و بسیاری از رویدادها که فرصت سپری کردن اوقات خوشی را در کنار عزیزان و دوستان فراهم می‌کند. مسلمانان در روز عید فطر به یکدیگر تبریک می‌گویند و برای هم روزهای پربرکتی را آرزو می‌کنند. در جشن عید فطر مسلمانان با لباس‌های آراسته در مساجد حاضر شده و نماز عید به‌ جای می‌آورند.

از برکات ماه مبارک رمضان

خودداری از خوردن و نوشیدن بین ساعات تابش نور خورشید تا غروب خورشید، به خویشتن‌داری و فداکاری نیاز دارد. ازاین‌رو مسلمانانی که این واجب را به جای می‌آورند رابطه معنوی خود را با خداوند تحکیم بخشیده و از ایمان قوی برخوردار می‌شوند. در این ماه که ماه عبادت و دعا و خود اندیشی است، فرصتی برای افراد ایجاد می‌شود تا بتوانند درباره خود و برنامه‌های آینده تفکر کرده و با خود و خدای خود تجدید عهد نمایند. در پایان ماه مبارک رمضان، جشن عید فطر فرصتی است تا مسلمانان بتوانند موفقیت‌های خود را در این ماه جشن بگیرند. این جشن فرصت در کنار هم بودن و ضیافت از برکاتی که خداوند برای انسان فراهم کرده است را ایجاد می‌کند.

اعمال جشن عید فطر

تاریخ عید فطر 1401

در روز جشن عید فطر لازم است تا افراد غسل به جای آورده و بدن خود را از آلودگی پاک نمایند، پس‌ازآن بهترین لباس‌ها را به تن کرده و برای انجام اعمال و عبادات به مسجد بروند. در آنجا مسلمانان این روز عزیز را به یکدیگر تبریک گفته و نماز عید را در کنار هم به‌جای می‌آورند. البته لازم است که قبل از به جای آوردن نماز عید کمک به نیازمندان انجام شود که به آن فطریه یا زکات فطر می‌گویند.

کلام آخر

در این مقاله قصد داشتیم به مواردی مانند: تاریخ، اعمال، برکات و... در جشن عید فطر بپردازیم. تاریخ عید فطر 1401 در روزهای پایانی ماه رمضان و با رؤیت ماه در آسمان تعیین می‌شود، ازاین‌رو بهتر است تاریخ دقیق را از طریق مراجع معتبر پیگیری کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار