تماس با ما درباره ما

حاشیه‌های شصتمین جلسه شورای شهر تهران/ از حضور زاکانی تا درخواست از دولت برای پذیرفتن مسئولیت پایتخت

شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در غیاب مهدی چمران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران برای ارائه گزارش درباره مسائل مرتبط با مدیریت شهری برگزار شد.
حاشیه‌های شصتمین جلسه شورای شهر تهران  از حضور زاکانی تا درخواست از دولت برای پذیرفتن مسئولیت پایتخت

به گزارش خبرنگار تهران بهشت، یکشنبه- 4 اردیبهشت 1400- شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به ریاست پرویز سروری برگزار شد.

بازگشت چمران به شورا در آینده نزدیک

پرویز سروری پیش از آغاز شصتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح وضعیت جسمانی مهدی چمران ریاست شورا گفت: روز گذشته تماسی با ایشان داشتم که نشان می‌داد روند بهبودی ایشان به خوبی در حال طی شدن است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: آقای چمران از نظر بیان و حرکت روند رو به رشد و بهبودی را طی می‌کنند و براساس نظر پزشکان کم‌کم به امید خدا می‌توانیم شاهد زیارت ایشان باشیم.

وی در خصوص احتمال حضور عضو علی‌البدل و ورود به شورا توضیح داد: به هیچ عنوان چنین بحثی مطرح نیست و آقای چمران می‌توان گفت ستون خیمه شورا هستند و حضور ایشان همیشه برکت‌آفرین بوده و پس از طی کردن دوره نقاهت شاهد حضور ایشان خواهیم بود. زمان حضور ایشان را باید پزشک معالج تعیین کند.

نیروهای انقلابی فریب نقشه‌های نظام سلطه را نمی‌خورند

در ابتدای جلسه پرویز سروری در سخنان پیش از دستور خود با بیان اینکه حضرت علی(ع) شخصیت بی بدیل تاریخ است، گفت: دوست و دشمن از این شخصیت با امتیازات، ویژگی ها و توانمندی های بزرگ یاد کرده‌اند. حضرت علی(ع) از شدت عدالت به شهادت رسید و امیدواریم ادامه دهنده راه ایشان باشیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران شهر ضمن گرامیداشت روز معمار خاطرنشان کرد: معماری موجود تهران معماری وحشی و غیرقابل ارتباط انسانی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در رابطه با معماری ایرانی-اسلامی سخن گفتند و همه ما وظیفه داریم نسبت به این موضوع توجه داشته باشیم.

وی ضمن تبریک به مناسبت روز سپاه پاسداران گفت: امروز شاهد هستیم که سپاه در کنار نیروهای مسلح نماد اقتدار و بزرگی کشور است.

سروری با بیان اینکه در هدف گیری سال ۸۴ در مجلس بازیافت ۸۰ درصدی را مورد طرح قرار دادند، یادآور شد: در حال حاضر بازیافت ۱۰ درصدی را شاهد هستیم و امیدواریم شورای ششم در کنار شهرداری این موضوع را محقق کند و هر روز شاهد شکل گیری یک محیط پاک با مدیریت صحیح پسماند باشیم و پسماند را از تهدید به فرصت تبدیل کنیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حوادث کشور نشان می دهد که دشمن برنامه ریزی جدی دارد، گفت: هم افزایی، انسجام و وحدت نیروهای انقلابی و دولت و مجلس و شوراها زمینه ای شده که دشمن این موضوع را با قدرت در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه در داخل ایران تلاش کردند یک فضای منفی ایجاد کنند تا اختلاف بین امت شکل بگیرد، یادآور شد: در خصوص سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه یک فضا سازی شکل گرفت در حالیکه پسر رئیس مجلس اعلام کرده که خطایی صورت گرفته و ریاست مجلس نیز با این موضوع مخالفت کرده بود. ما تعجب می کنیم که دختر وزیر قاچاق کالا انجام داد و از بیت المال سوء استفاده کرد اما معاون اول ریاست جمهوری که نماد اصلاح طلبان بود در دفاع از او چگونه سخن گفت. ما ندیدیم که جریان رسانه ای خانم ها و آقایان در این زمینه حساسیت نشان دهند اما در خصوص کسی که خدماتش در تهران و کشور آشکار است با ناجوانمردانه ترین اشکال تبلیغاتی مورد تهمت قرار گرفت در حالیکه روز اول اعلام کرد که با این سفر مخالف بوده است.

سروری عنوان کرد: آنها نخواستند این کلام را بشنوند، به گونه ای برنامه ریزی کردند که این سفر را به مجلس و دولت نسبت بدهند. وضعیت هم افزایی در کشور مورد هدف دشمن است. دولت و مجلس و نهادها هم افزا هستند که کشور را رو به جلو ببرند اما چرا در دنیا به دنبال این هستند که مسئله قرآن سوزی را مطرح کنند و یا قوا را مورد هدف قرار دهند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: نیروهای انقلابی هوشمند هستند و فریب نقشه های نظام سلطه را نمی خورند و امیدواریم شاهد گسترش خدمات ناشی از همبستگی قوای مختلف کشور باشیم که این هوشیاری و بصیرت انقلابی تحت مدیریت رهبر معظم انقلابی روزهای خوبی را برای کشور رقم خواهد زد.

جای ظالم و مظلوم عوض شده است

همچنین در ادامه در لحظات آغازین جلسه، سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به توییت حناچی، شهردار سابق تهران در تذکری گفت: ای کاش ایشان این توییت در خصوص نیروی انسانی را منتشر نمیکردند و ما هم اجازه می دادیم آنچه در ۴ سال گذشته بر پرسنل شهری گذشت، در دلها بماند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: مجبور هستم نکاتی را از دوره گذشته مطرح کنیم. آقای حناچی بسیاری از پرسنل شهرداری و حتی برخی از اعضای شورای فعلی زخم خورده برخوردهای سیاسی مدیریت شهری سابق هستند.

وی به پرونده سازی های مختلف در ۴ سال گذشته برای پرسنل اشاره کرد و افزود: این پرونده ها از روی توهمات ذهنی برای پرسنل با عناوینی همچون «در ستاد فلانی کار کرده» «حزب اللهی هست» «با فلانی در اینستاگرام عکس داشته» و سایر موارد اینچنینی تا آنجا که صدای برخی از همفکران خودتان هم درآمده بود.

علوی با اشاره به تعدیل ۳ هزار نفری در دوره گذشته مدیریت شهری یاد آور شد: این تعدیل را با افتخار بنر کردید.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در توصیه هایی به مدیران فعلی شهری گفت: این کاری که در دوره گذشته با پرسنل شهرداری کردند بد، غیر انسانی و غیر اسلامی بود؛ ما به عنوان مدیران انقلابی حق تکرار و ایجاد دسته بندی سیاسی و جناحی را نداریم.اولین و اصلی ترین اصل این است که همه ما پرسنل و سرمایه شهرداری هستیم. 

وی ادامه داد: وقتی شفاف عمل نکنیم و به وقت برای پاسخگویی وارد نشویم جای ظالم و مظلوم عوض می شود.

افرادی در دوره قبلی آنقدر ظلم کردند که صدای همفکران خودشان نیز درآمد و حالا خود مدعی شده اند.

علوی خاطرنشان کرد:  معتقدم در خصوص افرادی که با عناوین مختلف دوره قبل جذب شدند اگر مسائل گزینشی و اخلاق اسلامی اجازه می دهد با رأفت باید برخورد شود.

اطعام نیازمندان مورد توجه شهرداری باشد

مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران با طرح این سوال که چه اتفاقی افتاده است که امیرالمومنین (ع) و سایر معصومین شبها طعام به دوش می گیرند و شخصا به درب خانه مردم می روند و طعام را در اختیار مردم قرار می دهند که به نظر من این است که رسیدگی به فقر یک مساله فوری است و در جامعه اسلامی نباید کسی شب سر گرسنه بر زمین بگذارد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه امام علی (ع) خود در خانه فقرا اطعام پخش می‌کرد نشان از توجه به فقر و حمایت از نیازمندان دارد و بر همین اساس باید اطعام نیازمندان مورد توجه شهرداری باشد.

وی با اشاره به اینکه در شب قدر گذشته مردم تهران برای اینکه شب قدر را در کنار شهدا بگذرانند، ساعت‌ها در ترافیک منتهی به بهشت زهرا ماندند، گفت: ‌تحول خوبی در حوزه بهشت زهرا در حال اتفاق افتادن است.

اقراریان تاکید کرد: نگاه به بهشت زهرا به عنوان یکی از قطب های فرهنگی تهران باید مورد توجه قرار بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در این شب‌های رمضان در های بهشت زهرا شب ها به روی مردم باز شد و از شهردار درخواست می کنم با بسترسازی گسترده تر امکان حضور مناسب مردم را در این مکان  فراهم کند.

استراتژی شورا حمایت صددرصدی از شهردار تهران است

همچنین سید محمد آقامیری عضو شورای اسلامی شهر تهران در شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر اندک آبرویی در فضای سیاسی دارم همین را خرج مردم می کنم، گفت: آنچه حق است با صدای بلند فریاد می زنم و باکی از تهمت ها و جبهه گیری ها و مسائلی که پیش رو خواهد بود، ندارم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: منافقان و برخی دوستان غافل در کنار شبکه‌های خارجی درصدد ضربه زدن به کشور بر اساس موضوع وارد کردن چند قلم کالای خارجی با عنوان سیسمونی کودک هستند که توسط دختر و داماد رئیس مجلس انجام شده است.

وی افزود: این خانواده با چهار ساک رفته و با پنج ساک بازگشته اند و چند قلم کالا نیز به همراه خود آورده اند؛ دو جوان در ابتدای زندگی خود در حراجی سیسمونی در کشور خارجی دو قلم جنس خریداری کردند اما از این موضوع عکس و فیلم تهیه شده و آن را به اقتصاد مقاومتی ربط داده اند.

آقامیری همچنین تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی و استفاده از کالای داخلی بسیار درست و حق است؛ روزانه 200 سفر خارجی انجام می شود که همه چند قلم سوغاتی تهیه کرده اند اما از آنها عکس و فیلم تهیه نشده است. شرایط می توانست به گونه ای باشد که این خانم و آقا از گیت مخصوص عبور کنند و کسی متوجه نشود. رئیس مجلس تأکید کرده که با مردم در پرواز عادی بروند و برگردند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح این سوال که این عقده ها از کجا شکل می گیرد، یادآور شد: یک نیروی جهادی و انقلابی 40 سال از عمر خود را به اندازه مدت عمر برخی افرادی که به او انتقاد می کنند، کار و خدمت کرده است. به او و عملکردش نمی توانند انتقادی کنند و به حاشیه سازی روی آورده اند.

وی با بیان اینکه ما دست بوس فرهنگیان هستیم، گفت: متاسفانه برخی فرهنگیان در تجمع صنفی خود این سیسمونی را مایه شعار خود قرار دادند که امور خود را پیش ببرند که بازتاب منفی در رسانه های خارجی داشت. ما مسائل معلمان را درک می کنیم و این مشکلات برای همه مردم است و مجلس برای رفع آن تلاش می کنند. این اقدام از قشر فرهنگی که جایگاه بالایی دارند، اقدام خوبی نبود.

آقامیری تأکید کرد: دشمن عملیات روانی را به شکلی پیش می برد که به ترور شخصیت یکی از چهره های موثر نظام بیانجامد و او را تخریب کنند که مردم تهران با نظر ایشان به ما اعضای شورای ششم اعتماد کرده و رأی دادند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: زمانی که جبهه انقلابی بسیج می شوند و اتفاقات بزرگ رقم می خورد همه دست به دست هم می دهند که ضربه وارد کنند. امروز به هرجای شهر تهران مراجعه می کنیم نام آقای قالیباف شنیده می شود. اگر خانواده آقای قالیباف خطایی می‌کردند همچون خانواده آقای هاشمی به زندان راه پیدا می کردند.

وی ادامه داد: برخی خجالت نمی کشند. هر کاری آقای زاکانی انجام می دهد داستان سازی می کند. خودشان در زمان فعالیت خود همه اطرافیان را در شهرداری به کار بستند اما آقای زاکانی به عنوان نیروی جهادی نمی تواند داماد خود را به عنوان یک نیروی متخصص و فنی به کار بگیرد و هزار حرف و داستان برای این نیروی جهادی و انقلابی می سازند.

آقامیری با تأکید بر اینکه من از جبهه انقلاب دفاع می‌کنم، یادآور شد: نگاه جبهه انقلاب این است که از نیروهای خود دفاع کند. استراتژی ما در قبال آقای زاکانی است که حمایت صددرصدی از او در شهرداری داریم. موفقیت آقای زاکانی موفقیت در خدمات رسانی است و از ایشان حمایت می کنیم. این خدمات به خوشحالی مردم منجر می شود و خوشحالی مردم و رهبری موفقیت ما و رضای خداوند است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: شاکله شورای شهر این است که اگر اختلاف نظری وجود دارد در یک راستاست و به صراحت اعلام می کنیم و پشت پرده نداریم. من از بزرگان جمع عدالت خواه تعجب می کنم که چرا جوانان زیر مجموعه خود را راهنمایی نمی کنند. کسانی که عکس و فیلم منتشر کردند دلسوز نظام بودند؟ کشور از این پرده دری ها چه منفعتی برده است.

نقش شهرداری در عرصه آموزش شهروندی

در ادامه شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، مهدی پیرهادی عضو شورای اسلامی  شهر تهران درباره اهمیت حفاظت از زمین گفت: امسال در حالی به استقبال روز جهانی زمین پاک رفتیم که بیشتر از همیشه انسان با رفتار غیرمسئولانه زمین را به محیطی ناامن برای حیات بشر تبدیل کرده و زیاده خواهی انسان برای استفاده از منابع طبیعی، توسعه ناپایدار و ناموزون و جنگ بین کشورها، ورود لجام گسیخته تولید آلاینده‌های مختلف زخمی بزرگ به پیکره زمین وارد کرده است و توان بهبود را تا مدت ها از زمین سلب کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بروز امراض مختلف، تغییر اقلیم، قحطی، سیلاب، طوفان و خشکسالی نتیجه اقدامات انسان است، یادآور شد: روز زمین پاک نمادی برای تلاش بشر برای بازگرداندن زمین و در راستای ارتقاء آگاهی، آموزش مسائل زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه همه گیری کرونا در دنیا چالش های جدیدی همچون ایجاد ضدعفونی‌کننده‌ها و تجهیزات محافظتی با ماندگاری بالا را به دنبال داشت، خاطرنشان کرد: امروز تبعات اقدامات بشر در سکونتگاه ها را شاهد هستیم و علاوه بر این به سطح دریاها و اقیانوس ها راه یافته است.

پیرهادی ادامه داد: افزایش دمای کره زمین، تغییرات آب و هوایی، آب شدن یخ‌ها در اقیانوس ها و مواردی از این قبیل آینده زمین را تحت تأثیر قرار داده بنابراین برای جلوگیری از تبعات بی شمار این فاجعه دیگر نمی توان به تحقیقات دانشگاهی و گردهمایی ها بسنده کرد و نیاز به آموزش شیوه های حفاظت از طبیعت، آگاهی رسانی تمام اقشار در این زمینه و عزم دولت ها برای اتخاذ سیاست مناسب برای حفاظت از زمین هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در عرصه آموزش شهروندی در خصوص مدیریت پسماند، بازیافت زباله، استفاده بهینه از مصرف انرژی می تواند در کنار سایر دستگاه ها نقش جدی در این زمینه ایفا کند، یادآور شد: آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی، فاضلاب و آلودگی هوا از معضلات شهر تهران به شمار می رود و بهره گیری از فناوری های نوین، تصاویر ماهواره ای و مدل سازی های ترسالی و خشکسالی سالیانه می تواند در پیش بینی ها و مدیریت هزینه ها کارساز باشد.

وی با تأکید بر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و توجه به مبحث ۱۶ و ۱۹ ساختمان، ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کارگروه های آینده پژوهی و ارتقاء آگاهی رسانی در این خصوص و انجام اقدامات در مدیریت پسماند، توجه به مسائل زیست محیطی بیش از پیش انجام شود.

تشکیل قرارگاه سلامت در شهرداری برای تقویت بُعد بهداشتی تهران

در ادامه جلسه امروز علیرضا زاکانی شهردار تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران با اشاره به تفاهم نامه های شهرداری تهران با سایر دستگاه ها گفت: پیش از تشریح تفاهم نامه های میان شهرداری تهران و دستگاه های مختلف باید به این موضوع اشاره کنم که امسال طی تصمیمی که گرفته شد برای اولین بار در تاریخ تأسیس بهشت زهرا (س) از ابتدای ماه مبارک رمضان این سازمان به صورت ۲۴ ساعته ارائه خدمات را انجام می دهد و قطعات شهدا به صورت ۲۴ ساعته پذیرای شهروندان است. این مقدمه سبب شد در ایام لیالی قدر عنایت ویژه ای به بهشت زهرا (س) صورت بگیرد و طیف های مختلف شهر تهران به این قبلگاه پناه آوردند. البته این موضوع حکایت از مسئولیت های سنگین ما دارد اما هر کجا که خدمتی ارائه می شود مردم به بهترین شکل از آن بهره می گیرند و قدردان آن هستند.

شهردار تهران افزود: جنس مدیریت خود را در شهرداری مدیریت مشارکتی قراردادیم. موضوع تبدیل تهران به الگوی جهان اسلام را به همراه گفتمان خدمت و پیشرفت مورد توجه قرار دادیم و شعار «تهران؛ شهر تلاش و سرزندگی و مدیریت مشارکتی» را دنبال کردیم. برای تحقق مدیریت مشارکتی قرارگاه های مختلف را تشکیل دادیم تا با مشارکت سایر دستگاه ها اهداف را در تهران دنبال کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از رئوس کار ما در مدیریت مشارکتی ، ایجاد تفاهم نامه با دستگاه های مختلف بود. اساسا انباشت مشکلات شهر تهران شرایطی را فراهم کرده که حل مشکل تنها توسط یک دستگاه غیرممکن شده لذا تعامل دستگاه ها با ایجاد تفاهم نامه ها محقق می شود و امکان افزایش ظرفیت بیشتر و بهتر را فراهم می کند.

زاکانی بیان کرد: ابعاد مختلف این تفاهم نامه ها به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت و ریل گذاری مناسبی برای خدمت رسانی بهتر در تهران انجام شد. در همین راستا با وزارت راه تفاهم نامه ای امضا شد تا از ظرفیت های جهش مسکن برای نوسازی بافت های فرسوده و ایجاد رونق در بازار ساخت و ساز با هدف تأمین نیازها به ویژه ساخت مسکن استطاعت پذیر بهره گرفته شد. ۱۸۰ هزار واحد مسکونی که سالانه وعده داده شده بخشی از آن در قالب همین تفاهم نامه محقق خواهد شد.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به تفاهم نامه با وزارت نفت اشاره کرد و افزود: در قالب این تفاهم نامه مکلف شدیم اموراتی همچون کاهش مصرف سوخت و در پی آن کاهش آلایندگی در تهران را دنبال کنیم و به ازای این اقدامات از تسهیلات موجود در قانون استفاده کنیم و از سوی دیگر بحث توسعه فناوری های نوین و توسعه دانش بنیان ها را پیگیری کنیم. در بُعد مدیریت شهر نیز رفع نیازها در ابعاد مختلف با توسعه دانش بنیان ها پیگیری خواهد شد و به وزارت نفت نیز با توجه به ظرفیت های شهرداری تهران کمک خواهد شد.

اصلاح ۹۸ تقاطع در تهران

زاکانی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: تکمیل زیرساخت های شهری شامل اصلاح معابر و ایجاد شرایطی که به ازای آن پیاده راه ها در تهران اصلاح شود به همراه توسعه موارد تقاطعی که شامل اصلاح ۹۸ تقاطع در تهران است که به ازای آن ۷۰۰ کیلومتر راه مردم کوتاه تر خواهد شد، در دستور کار قرار گرفته است. ماه ها طول کشید تا گروه های کارشناسی پس از بحث و بررسی، چارچوب ها و پروتکل های مورد توافق را تدوین کنند.

وی ادامه داد: سومین تفاهم نامه با وزارت نیرو است که یک سطح آن ناظر بر حوزه انرژی و برق است که شامل بازبینی پست های برق در سطح شهر تهران می شود و سطح دیگر ناظر بر مصرف انرژی در سطح شهر با بازبینی روشنایی معابر خواهد بود که مقرر شده ظرف دو سال تغییر کند و لامپ های ۱۴۰ واتی به ۲۰ واتی ال ای دی تبدیل شوند. کل هزینه های این بخش توسط شرکت های مرتبط تأمین می شود که به واسطه صرفه جویی منابع لازم برای تأمین کنندگان این طرح فراهم خواهد شد.

زاکانی تأکید کرد: براساس محاسبه وزارت نیرو در تهران ۲۶۰ مگاوات برق قابلیت صرفه جویی دارد. بر همین اساس در قالب این تفاهم نامه توسعه ایستگاه های تغذیه خودروها و موتورسیکلت های برقی مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته شهردار تهران؛ در بحث جمع آوری آب های سطحی نیز با توجه به اینکه منطقه ۲۲ در حوزه شبکه فاضلاب از عقب افتادگی جدی رنج می برد مقرر شده چهار نقطه را برای احداث ایستگاه های بازچرخانی آب در اختیار وزارت نیرو قرار دهیم. در حال حاضر اولین مجموعه تحویل شده و سه مجموعه دیگر نیز در حال تحویل است. وزیر نیرو نیز تأکید کرده دو سال پس از تحویل احداث این مجموعه ها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد میزان آب مصرفی برای فضاهای سبز نیز افق ۲۱۰ میلیون لیتر برای این حوزه پیش بینی شده که امروز کسری از آن توسط بازچرخانی محقق می شود. لذا مقرر شد در سال های آینده از این طریق توسط پساب این موضوع را به شکل جدی دنبال کنیم. همچنین ترمیم شبکه آبرسانی شهر تهران نیز مقرر شد مورد توجه قرار گیرد.

زاکانی افزود: بنا شد به میزان تولید انرژی که شهرداری تهران دارد انرژی از ما خریداری شود. این موضوع در هشت مجموعه ای که از طریق تفکیک زباله در بخش هاضم های انرژی، تولید انرژی که داریم وزارت نیرو این انرژی را خریداری کند. همچنین در مورد روددره فرحزاد مقرر شد با اعمال قانون نسبت به پاکسازی حریم این محدوده اقدام شود و انتقال خطوط انرژی به فضای زیرسطح که امکان توسعه شهری بیشتر و بهتر را فراهم می کند نیز مورد توجه قرار گیرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تفاهم نامه با نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: بخش عمده زمین هایی که در شهر متعلق به نیروهای مسلح بوده با توجه به قانون انتقال پادگان ها به خارج از شهر نیاز به مراودات دقیق داشته است، بر همین اساس پادگان‌های  ۰۶، دوشان تپه و کوهک نیازمند تفاهم نامه است. گروه های کاری تشکیل و مقرر شده براساس چارچوبی این کار انجام شود تا حق و حقوق شهر به بهترین شکل ممکن مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا تفاهم نامه کلی میان شهرداری و ستاد کل نیروهای مسلح امضا شده است.

ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده

زاکانی در ادامه عنوان کرد: با بنیاد مسکن نیز تفاهم نامه ای به امضا رساندیم تا ۱۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده ساخته شود. کلنگ زنی 4 هزار واحد قبل از عید انجام شده و ۱۰ هزار واحد دیگر نیز تا خردادماه سال جاری کلنگ زنی خواهند شد. تفاهم نامه ای نیز با بنیاد مستضعفان برای ساخت و ساز و توسعه شهر تهران منعقد شده و تفاهم نامه ای نیز با ستاد اجرایی خواهیم داشت تا از ظرفیت های آن برای توسعه شهر تهران بهره بگیریم.

شهردار تهران بر لزوم همکاری و مشارکت با مجموعه های مردمی اشاره کرد و گفت: در این حوزه کار جدی را دنبال می کنیم تا زمینه مشارکت مردم در تحول شهر تهران فراهم شود. همچنین سرفصلی را با معاونت علمی ریاست جمهوری باز کرده ایم که مقرر شد چارچوب ها در این راستا تدوین شود تا تهران که ظرفیت های بسیاری دارد در حوزه فناوری ها نیز توسعه پیدا کند. قطعا این کار با تشکیل سازمان فناوری های نوین تسریع خواهد شد.

وی به تفاهم نامه با وزارت بهداشت و درمان اشاره کرد و افزود: تهران از بُعد بهداشتی شهر فقیری است. میزان خدمات بهداشتی که به شهروندان ارائه می شود قابل پذیرش نیست لذا قرارگاه سلامت شکل گرفت و مقرر شد کار مشترکی انجام شود تا بُعد بهداشتی در تهران تقویت شود.

زاکانی در پایان بار دیگر تاکید کرد که این امکان را داریم که با دستگاه های دیگر وارد مذاکره شویم و با اشتراک گذاری ظرفیت ها این تفاهم نامه ها را منعقد کنیم. لذا بنا شده تفاهم نامه ای با کمیته امداد داشته باشیم تا به سرعت از ظرفیت های دستگاه های مختلف بهره مند شویم و از سوی دیگر ظرفیت های شهرداری را نیز به اشتراک بگذاریم. در این راستا باید از همه دستگاه هایی که در انعقاد تفاهم نامه ها کمک کرده اند و پای کار آمده اند قدردانی کنم.

تاسیس بیمارستان در مناطق جنوبی تهران اولویت شهرداری باشد

در ادامه مهدی اقراریان پس از ارائه گزارش شهردار تهران در شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بحث سلامت و درمان شهرداری موضوع اصلی شهرداری است.

عضو شورای شهر تهران افزود: ایجاد بیمارستان شهرداری تهران در دوران شهرداری آقای قالیباف مطرح شد و خواهش من این است که با اولویت منطقه جنوبی تهران بیمارستانی برای پرسنل شهرداری تهران تأسیس شود و هم به پرسنل شهرداری و هم به شهروندان مناطق جنوبی تهران خدمت کند.

درخواست پیرهادی برای حل مشکل تصفیه خانه منطقه ۱۹

مهدی پیرهادی پس از ارائه گزارش شهردار تهران در شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: از آقای زاکانی به دلیل تکریم پاکبانان تشکر می‌کنم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات  شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: متأسفانه بوستان ولایت در سال‌های اخیر رها شده بود و خوشبختانه در ماه رمضان مورد توجه قرار گرفت و امیدوارم این بوستان در حوزه فرهنگی و اجتماعی به ظرفیت‌های خوبی برسد.

وی درباره فاضلاب منطقه ۱۹ گفت: تأسیس تصفیه خانه این منطقه با مشکل نقدینگی مواجه است و از شهردار تهران می‌خواهم دستور انجام این امر را صادر کند.

پیرهادی گفت: زمینی در منطقه ۱۹ قرار دارد و قرار بر این است تا در آن بیمارستانی ساخته شود و از شما می‌خواهم دستور انجام این امر را هم صادر کنید.

عدم رضایت شورا از عملکرد شرکت شهر سالم

میثم مظفر پس از ارائه گزارش شهردار تهران در شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: از عملکرد شرکت شهر سالم رضایت نداریم و بنده چندین مرتبه درباره این امر تذکر داده‌ام.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اکنون نسخه پزشک در شهر سالم زمانی پرداخت می‌شود که پرسنل حتماً به پزشک متخصص مراجعه کرده باشند.

وی گفت: بار چهارم است که بنده در خصوص شرکت شهر سالم تذکر می‌دهم و امیدوارم این مشکل پرسنل حل شود.

دولت مسئولیت مدیریت تهران بعنوان پایتخت را بپذیرد

ناصر امانی نیز در واکنش به گزارش شهردار گفت: بنده تا کنون چند بار از سه تهران مفهومی یاد کردم که باید برای هریک متولی خاصی تعریف شود. مدیریت شهری تهران به عنوان متولی کلانشهر است و مسئولیت پایتخت جمهوری اسلامی بر عهده دولت است و اگر این مسئولیت را نپذیرد مشکلات حل نخواهند شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا بدون مسئولیت دولت حل نشدنی است، بیان کرد: اگر ایجاد قرارگاه ها مسئولیت های متوجه دولت را بر عهده قوه مجریه بگذارد و هزینه ها را دریافت کند یک اقدام قابل ستایش در طول مدت فعالیت بلدیه است و اگر برعکس این اتفاق را شاهد باشیم، هزینه سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: آقای شهردار اعلام کرد که شش تفاهم نامه منعقد شده که اگر اعضای شورای اسلامی شهر تهران از این تفاهم نامه ها اطلاع داشتند در این زمینه کمک های لازم را انجام می دادند. تقاضای ما این است که تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل شوند. واقعیت این است که تعهد دو جانبه شهرداری و وزارت خانه ها هنوز روشن نیست.

امانی با بیان اینکه ارتباط تفاهم نامه ها با قرارگاه ها مشخص نیست، خاطرنشان کرد: بهتر نیست برخی قرارگاه ها با مسئولیت وزیر مربوطه شکل بگیرد؟ از شهردار تهران درخواست می کنم که مفاد این تفاهم نامه ها را به شورا ارسال کرده تا نظرات تخصصی اعضا نیز در آن لحاظ شود.

مدیریت شهری تصمیم گرفته مشکلات بر زمین مانده گذشته را حل کند

حبیب کاشانی نیز گفت: برقراری هر تفاهم نامه و شیوه نامه حدود اختیارات خاص خود را دارد. امروز با وزارت خانه ها و سازمان های مختلف تفاهم نامه در حال انعقاد است و نه تنها با آن مخالفیم بلکه موافقت خود را اعلام می کنیم تا مشکلات مردم برطرف شود.

دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: برای رفع مشکلاتی که سالیان سال گریبان مردم را گرفته باید اقدام می شد. باید موضوعاتی که بر اساس تفاهم نامه ها دنبال می شود و همچنین آورده تفاهم نامه‌ها نیز مشخص باشد.

وی با بیان اینکه اختیارات طرفین در تفاهم نامه ها باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: تقاضای من از شهردار این است که پیش از انعقاد تفاهم نامه‌ها با هیئت رئیسه مکاتبه صورت بگیرد تا با نظرات تخصصی کمیسیون ها، تفاهم نامه هایی منعقد شود که کام مردم را شیرین کند. باید مردم بدانند که این شورا و شهرداری تصمیم گرفته مشکلاتی که کسی زیر بار حل آن نرفته بود، برطرف کند.

کاشانی گفت: اگر اعضا در جریان قرار بگیرند تسریع زمان نیز صورت خواهد گرفت. چون زمان برای ما مهم است و این تفاهم نامه‌ها اتفاقات مهمی است تقاضا داریم که شورا به عنوان چراغ راه کنار شهرداری باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ایجاد بیمارستان سابقه 18 ساله دارد، اظهار کرد: وظیفه ما بیمارستان داری نیست و اگر توانایی داریم می توانیم با 20 بیمارستان وارد مذاکره شویم تا فاز دوم و سوم آنها راه اندازی شود تا بتوانیم در آنها سهام دار باشیم.

اقدامات خوب مدیریت شهری در حوزه هوشمندسازی

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی  عنوان کرد: وضعیت اتوبوسرانی ما مطلوب نیست و به دلیل اهمال در گذشته تعداد اتوبوس ها کم شده است. در این زمینه باید از زیر مجموعه سوال شود که چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برخی ایستگاه های مترو نیز مردم انتظار طولانی برای رفع خرابی ها دارند، یادآور شد: گفته شد 800 میلیارد تومان برای خرید و بازسازی قطعات مترو اختصاص داده شده که هنوز در اختیار شرکت مترو قرار نگرفته است و درخواست داریم که در این زمینه هرچه سریعتر اقدام شود.

وی با بیان اینکه در سیستم هوشمند مدیریت شهری شاهد هستیم که جی پی اس اتوبوس ها خاموش شده اند،گفت: ضمن اینکه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و جای تقدیر دارد درخواست اهتمام ویژه تری در این زمینه داریم.

مدیریت مشارکتی شهر تهران اقدامی پسندیده است

همچنین احمد صادقی با تأکید بر اینکه مدیریت مشارکتی شهر تهران کار بسیار پسندیده ای است، از تیزبینی مدیریت ششم شهری تقدیر کرد و گفت: شهر تهران را باید مشارکتی اداره کرد و اگر بار به دوش مدیریت شهرداری باشد نمی توان به نتیجه رسید. دولت نیز باید به این نتیجه برسد که مدیریت شهر از دو مسیر پرداخت عوارض و همچنین پرداخت از سوی دولت به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران افزود: انعقاد تفاهم نامه از سوی شهرداری ستودنی است و شورای ششم در کنار شهرداری و دولت برای رفع مشکلات مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: تفاهم نامه ای در گذشته بین شورا، شهرداری و وزارت نیرو منعقد شد و فرآیند نظارت بر اجرای تفاهم نامه بر عهده شورای شهر بود و وضع مقررات و ضوابط نیز توسط شورا صورت می گرفت. پیشنهاد من این است که سهم شهرداری و سایر دستگاه ها برای اداره شهر مشخص باشد و این تفاهم نامه ها سه جانبه منعقد شود تا بتوانند با استفاده از توان شورا خدمات بهتری به مردم ارائه دهند.

همچنین در پایان شصتمین جلسه شورا پرونده تعدادی از پلاک‌های ثبتی از حیث باغ بودن یا نبودن مورد بررسی قرار گرفت و اعضای شورای شهر تهران هفت ملک را باغ اعلام کردند.

انتهای پیام/

خبرنگار: الناز کارخانه

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار