تماس با ما درباره ما

کرونا مانند آنفلوانزا شده و زندگی با آن امکانپذیر است

در حالی‌که آمارهای کرونا کاهش داشته است و به نظر می‌رسد این بیماری به پایان رسیده است برخی از کارشناسان از فاصله داشتن ایران با کنترل این بیماری می‌گویند.
کرونا مانند آنفلوانزا شده و زندگی با آن امکانپذیر است

به گزارش تهران بهشت؛ سه سال پس از ظهور کرونا در جهان به نظر می‌رسد که امروز این بیماری در حال کنترل است اگرچه هنوز موارد روازنه مرگ و میر کرونا در ایران و جهان وجود دارد با این حال وضعیت این بیماری دیگر نه مانند سابق بحرانی است و نه اینکه ترسناک به نظر می‌رسد اگرچه برخی از کارشناسان بر این باور هستند که امکان وقوع پیک‌هایی کوتاه مدت در تابستان وجود دارد.

حمیدرضا جماعتی، رئیس کمیته علمی کرونا در روز‌های قبل نسبت به این موضوع هشدار داد و گفت: با توجه به اینکه گزارشاتی از بعضی کشور‌ها مانند کشور‌های آفریقایی و آمریکا برای بروز سویه‌های جدید B.۱.۱.۷ از اومیکرون در این کشور‌ها و همچنین بروز دوباره سویه‌های ترکیبی دلتا و اومیکرون در برخی کشور‌های خاورمیانه وجود دارد، نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است در آینده دوباره با موج‌هایی از ویروس کرونا مواجه باشیم وجود دارد؛ بنابراین توصیه کمیته علمی بر این است که پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی، به خصوص توسط گروه‌های پرخطر باید حتما رعایت شود.

وی همچنین تأکید کرد: گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، افراد یا بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و یا دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، لازم است دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند. کودکان ۵ تا ۱۱ ساله هم که انجام واکسیناسیون کرونا برایشان به تصویب رسیده، حتما واکسیناسیون را انجام دهند، زیرا کودکان می‌توانند عامل انتقال بیماری باشند، بنابراین چنانچه واکسیناسیون را انجام ندهند با بروز سویه‌های جدید بازهم می‌توانند باعث انتقال و چرخش بیماری و بروز موج‌های جدید و تشدید بیماری در کشور شوند.

شیوع دوباره دلتا؟

گفته‌های جماعتی در حالی است که علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز اظهار کرد: زیر واریانت‌های اومیکرون BA.۲.۱۲ در آمریکا و BA.۴ و BA.۵ در آفریقا غالب بوده که موجب افزایش موارد ابتلا شده است. این زیر شاخه هم سرایت بیشتری داشته و هم اینکه ایمن گریزی دارند، لذا با توجه به بازگشایی‌هایی که در تمام جوامع شکل گرفته است وقتی این زیرشاخه‌ها اومیکرون وارد آن‌ها شود ممکن است یک افزایش نسبی در موارد اومیکرون وجود داشته باشد.

وی همچنین در مورد شیوع دوباره دلتا در کشور هشدار داد و گفت: از سوی دیگر هشدار‌هایی در مورد چرخش واریانت‌هایی مانند دلتا نیز وجود دارد. با توجه به اینکه تست‌های سرپایی کرونا در عمده کشور‌ها کاهش پیدا کرده است اطلاعات زیادی را در خصوص گردش ویروس نداریم. با این حال اطلاعاتی که از محیط مانند آزمایش و نمونه برداری فاضلاب‌ها برای ویروس‌های در گردش آن‌ها استخراج شده است، نشان دهنده چرخش دلتا و برخی از واریانت‌های دیگر است. این موضوع به ما گوشزد می‌کند که نباید فکر کنیم کرونا تمام شده و هیچ‌گونه مشکلی نخواهیم داشت. بلکه همچنان باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به ویژه در طول تابستان که پیش‌روی ما است داشته باشیم.

وضعیت آرام در جهان

حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا با بیان اینکه در حال حاضر برای اولین بار وضعیت کرونا در بیشتر کشور‌های جهان حالت کاهشی داشته است اظهار کرد: این خبر خوبی است که به لحاظ امید اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه نگرش پزشکان باید جهانی باشد، گفت: کاهش میزان بستری و حذف شهر‌های قرمز و نارنجی و یا تک رقمی شدن آمار مرگ و میر‌ها، پیش بینی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر کاهش موارد بیماری در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ و تمام شدن آن در ۲۰۲۴ را متصور می‌کند.

این کارشناس مقابله با کرونا در ادامه با بیان اینکه واکسن نقش بسیار مهمی در کنترل این بیماری داشته است، اظهار کرد: واکسن در کشور‌هایی که میزان واکسیناسیون در آن‌ها بالا بوده کاهش چشمگیری داشته است. قویترین دارو‌هایی هم که در عرصه کرونا مطرح بوده‌اند به اندازه واکسن تأثیری نداشته است، این یک امر ثابت شده است.

آمار وزارت بهداشت ارزشمند نیست

وی افزود: الان آماری که وزارت بهداشت ارائه می‌دهد به همراه رنگ‌بندی شهر‌ها چندان قابل توجه نیست. الان مهمترین و با ارزش‌ترین آمار برای تحلیل وضعیت بیماری میزان بستری است، حتی تعداد مرگ هم قابل توجه نیست. هرگاه میزان بستری به زیر هزار نفر رسید مرگ‌ها هم تک رقمی می‌شود و هرگاه میزان بستری به زیر ۵۰۰ رسید وضعیت سبز تلقی می‌شود و کنترل کامل کرونا صورت گرفته است. در حال حاضر میزان بستری هنوز بالای ۵۰۰ است و نمی‌توان گفت که کرونا کنترل شده است.

کرمانپور ادامه داد: در حال نزدیک شدن شیوه بروز کرونا به مانند آنفلوانزا هستیم و در واقع ترس کرونا از بین رفته و به مانند آنفلوانزا قابل کنترل خواهد بود و عملا زندگی با آن امکانپذیر است.

 

ارسال نظر