تماس با ما درباره ما

دلایل روی آوردن نوجوانان ایرانی به سیگار و قلیان

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، در رابطه با اینکه چرا نوجوانان به سمت و سوی مصرف مواد دخانی گرایش پیدا می کنند، توضیحاتی ارائه داد.
دلایل روی  آوردن نوجوانان ایرانی به سیگار و قلیان

به گزارش تهران بهشت؛ محمدرضا مسجدی، صبح سه شنبه در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران شبکه سه سیما، گفت: در ایران نزدیک ۱۲ درصد و بیشتر از آن، قلیان می کشند.

وی افزود: بر اساس همین آمار، ۸۸ درصد مردم در مقابل افراد دخانی آسیب می‌بینند و از جیب آنها خرج سلامتی افراد دخانی می‌شود.

مسجدی ادامه داد: هزینه دولت برای درمان افراد دخانی، از کاسه سلامت است و این کاسه برای همه مردم است.

وی ضمن هشدار نسبت به افزایش آمار مصرف قلیان در کشور، گفت: آمار کشوری نشان می‌دهد، مصرف قلیان در بین دختران ما ۵۷ درصد افزایش داشته و این آمار برای پسران ۱۷ درصد است و این بحران جدی برای آینده کشور است.

مسجدی در پاسخ به این سوال که چرا نوجوانان و جوانان بچه‌ها به سمت مصرف مواد دخانی گرایش پیدا می‌کنند، اظهار داشت: برای اینکه آنها می‌گویند ما برای گذران اوقات فراغت، امکانات ورزشی و تفریحی رایگان و ارزن نداریم. در نتیجه چند دختر، پولی می‌دهند و در گوشه‌ای از شهر تهران قلیان می کشند. همین دختران، باید ۱۰ برابر همین پول را برای رفتن به محیط‌های فرهنگی هزینه کنند. پسران می‌گویند، ما پولی برای اجاره زمین ورزشی نداریم.

وی افزود: این رسالت حکومت است که زمینه‌های اوقات فراغت سالم برای بچه‌ها را فراهم کند.

مسجدی گفت: وزارت مسکن به دنبال تهیه مسکن ارزان قیمت برای مردم است، اما در کنار آن یک زمین ورزشی هم فراهم کنند.

وی افزود: اگر ما نتوانیم وقت بچه‌ها را با امکانات سالم و صحیح درست نکنیم، بچه‌ها به سراغ مواد دخانی می‌روند.

مسجدی در پایان گفت: تولید کنندگان مواد دخانی به کشاورزان گلستان، مازندران، گیلان، خوزستان، آذربایجان غربی و…، پول و جایزه می‌دهند تا زمین‌های آنها را از کشت گندم، به کشت تنباکو تبدیل کند.

 

ارسال نظر