تماس با ما درباره ما

این استان بالاترین ریسک فرونشست را در کشور دارد !

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: با توجه به قرارگیری بیش از ۲میلیون و ۷۰۰هزار نفر جمعیت در زون فرونشستی اصفهان ـ برخوار, شهر اصفهان و اطراف آن بالاترین ریسک فرونشست را نسبت به سایر نواحی کشور دارند.
این استان بالاترین ریسک فرونشست را در کشور دارد !

به گزارش تهران بهشت؛ این روزها اخبار فرونشست زمین در مناطق مختلف اصفهان دیگر از غافلگیری گذشته است و هر روز اخبار فرونشست زمین در اصفهان شنیده می‌شود. فرونشست در استان اصفهان به نقطه بحران رسیده است و سد زاینده‌رود که تنها 10 درصد مخزن آن آب دارد و خشک شدن کوهرنگ که بزرگ‌ترین چشمه کارستی کشور است, نشان‌دهنده این بحران آب است.

اصفهان نخستین کلان‌شهری بود که در آن فرونشست به مناطق شهری نفوذ پیدا کرد و 18.5 سانتی‌متر در سال نرخ بیشینه فرونشست آن در مناطق شهری است. نرخ متوسط فرونشست آن نیز بین 5 تا 6 سانتی‌متر در سال است.

در رابطه با فرونشست زمین در اصفهان, علی بیت‌اللهی, عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی, اظهار کرد: ارزیابی مفصلی روی ریسک فرونشست زمین در محدوده اصفهان و اطراف آن انجام دادیم که در نتیجه آن مشخص شد با توجه به قرارگیری بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت در زون فرونشستی اصفهان ـ برخوار, شهر اصفهان و اطراف آن بالاترین ریسک فرونشست را نسبت به سایر نواحی کشور دارند.

وی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد که در هاله هلالی فرونشستی شمال شهر اصفهان که مناطق 2، 7، 8، 9، 14 و 15 را در بر گرفته است، حدود یکصد و 28 هزار واحد مسکونی فاقد اسکلت (آمار مرکز آمار سال نود و پنج) قرار دارد. در همین زون با نرخ فرونشست بالا، 1600 هکتار از بافت فرسوده شهری اصفهان گسترش دارد. ساختمان‌های فاقد اسکلت و فرسوده مسلماً در نشست‌های نامتقارن زون‌های فرونشستی, بیشترین آسیب‌پذیری را دارند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد مذکور، قرارگیری سایر مستحدثات و زیرساخت‌های شهری در این پهنه، به‌طور بارزی بیانگر ریسک بالای فرونشست زمین در اصفهان است.

 

ارسال نظر