تماس با ما درباره ما

خشکسالی استثنایی در برخی استان‌های کشور

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه در تمام نقاط کشور شرایط خشکسالی به‌شدت استثنایی و طولانی مدت است، گفت که بارش‌های پاییزی نیز دیرتر آغاز خواهد شد.
خشکسالی استثنایی در برخی استان‌های کشور

به گزارش تهران بهشت؛ احد وظیفه با اشاره به اینکه شاخص‌های خشکسالی نشان‌دهنده خشکسالی متوسط تا شدید استثنایی در تمام نقاط کشور هستند، اظهار کرد: غرب کشور، شمال خوزستان، لرستان، کرمانشاه به‌خصوص ایلام در شرایط خشکسالی به‌شدت استثنایی و طولانی‌مدت به سر می‌برند.

وی افزود: میزان بارندگی طی سال گذشته در کرمانشاه ۵۰ درصد زیرنرمال و امسال ۴۸ درصد زیر نرمال بوده و میزان بارش در ایلام نیز ۶۱ درصد زیر نرمال گزارش شده است بنابراین هنگامی که در بلند مدت بارش یک ساله و دوساله در منطقه‌ای بیش از ۵۰ درصد کمتر از نرمال و دوره خشکسالی طولانی‌ شود، شرایط بسیار حاد و بی سابقه‌ای بر کشور حاکم می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره میزان کاهش بارندگی در کشور گفت: در مناطقی همچون تهران که سال گذشته بیش از ۲۰ درصد بارندگی زیرنرمال ثبت شده بود، امسال این آمار و ارقام بزرگ‌تر شده و به حدود ۳۸ درصد زیرنرمال رسیده اما این شرایط فقط مختص تهران نیست و در قزوین، سمنان، جنوب البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی و به‌طور کلی در شمال شرق کشور نیز خشکسالی بسیار شدیدی حاکم است.

وی ادامه داد: دیگر نقاط کشور هم وضعیت چندان مناسبی ندارند چراکه میزان بارندگی در سیستان و بلوچستان و کرمان به حدود ۵۰ درصد زیرحد نرمال، فارس به ۳۰ درصد زیرحدنرمال و میانگین بارندگی در استان بوشهر نیز به‌صورت چشمگیری کاهش یافته و در هیچ نقطه‌ای از کشور بارش‌ها بیش‌ از حد نرمال نبوده است.

به گفته وظیفه، تنها نقطه‌ای که در سال آبی جاری بارندگی بیش از حد نرمال داشته، استان هرمزگان است که در آن نیز خشکسالی حاکم است چراکه بارش‌های خود را طی دو هفته در دی‌ماه دریافت کرد و پس از آن نیز بارش قابل ملاحظه‌ای نداشت.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که بارش‌های سیل‌آسای هرمزگان غالبا وارد دریا می‌شود و در این استان شرایط مطلوبی برقرار نیست. همه این‌ موارد بیانگر خشکسالی شدید در کشور است. با توجه به اینکه در تابستان بارش قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد، ایران در تابستان یک کشور خشک و بدون بارش است و به جز برخی مناطق محدود این خشکسالی تا پایان سال آبی ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه شروع سال آبی آینده هم چندان امیدوار کننده نخواهد بود،اظهار کرد:البته نمی‌توان با قاطعیت درباره وضعیت بارش سال آبی آینده نظر داد اما با ادامه شرایط «لانینا»(رویداد لانینا نشان‌دهنده سرد شدن تناوبی سطح دریا در مرکز شرقی خط استوا روی اقیانوس آرام است.) بارندگی‌های پاییز به احتمال زیاد دیرتر از حد نرمال شروع می‌شود، ضمن اینکه بارش پاییزبه طورکلی کمتر از حد نرمال خواهد بود.

وظیفه در پایان درباره وضعیت دمای هوا در کشور گفت: دمای هوا همچنان بیش از حد نرمال خواهد بود. این شرایط دمایی به خصوص در مناطق غرب، شمال غرب و جنوب غرب یعنی نواحی غربی کشور یک تا ۲ درجه بالاتر از نرمال خواهد بود و در مجموع تابستان گرم با دمایی بیش از حد نرمال مورد انتظار است.

 

ارسال نظر