تماس با ما درباره ما

آیا استفاده از دهان‌شویه در ابتلا به کرونا موثر است؟

پوشش ویروسی یک سد محافظ است که ویروس را احاطه کرده است. با این حال، شواهد کافی برای حمایت از این که دهان شویه ابزاری موثر در برابر COVID-۱۹ است، وجود ندارد و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
آیا استفاده از دهان‌شویه در ابتلا به کرونا موثر است؟

به گزارش تهران بهشت؛ تحقیقات نشان داده اند دهان شویه می‌تواند به شکستن پوشش ویروسی اطراف ویروس‌هایی مانند SARS-CoV-۲ که باعث ابتلا به COVID-۱۹ می‌شوند، کمک کند.

برخی از دهان شویه‌ها ضد عفونی کننده هستند و ممکن است میکروارگانیسم‌های موجود در دهان را از بین ببرند. همچنین ممکن است در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان جلوگیری کند.

دهان شویه ممکن است به طور موقت کووید ۱۹ را در دهان بکشد؛ اما ویروس به سرعت نسخه‌های بیشتری از خود می‌سازد. بنابراین، در بهترین حالت ممکن است تنها یک راه حل موقت ارائه دهد.

دندانپزشکان در حال حاضر از دهانشویه‌های ضد میکروبی برای کاهش تعداد میکروارگانیسم‌های موجود در ذرات مایع استفاده می‌کنند که ممکن است در طول عمل از دهان فرد خارج شود. این شست و شوها حاوی مواد شیمیایی ضد عفونی کننده هستند.

تحقیقات نشان می‌دهند استفاده از دهان شویه ممکن است به طور موقت از انتقال SARS-CoV-۲ در طول اقدامات دندانپزشکی جلوگیری کند.

با این حال، فرد همچنان می‌تواند ویروس را از ریه‌ها و حفره بینی خود بازدم کند.

مطالعات نوظهور نشان می‌دهند، اگرچه غدد بزاقی و گلو هدف اصلی عفونت نیستن؛ اما مکان‌های مهم انتقال و تکثیر ویروس در مراحل اولیه COVID-۱۹ هستند.

این مطلب به این معنا است که استفاده از دهان شویه می‌تواند ابزار مفیدی برای جلوگیری از انتشار ویروس باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که دهان شویه‌های حاوی ترکیبات خاصی ممکن است پوشش لیپیدی ویروس SARS-CoV-۲ را که به عنوان محافظ برای ویروس عمل می‌کند، تجزیه کنند یا از بین ببرند.

نویسندگان بیان کردند، تحقیقات منتشر شده از این نظریه حمایت می‌کند که شست و شوی دهان به تجزیه پاکت‌های ویروسی در سایر ویروس‌ها از جمله کروناویروس‌ها کمک می‌کند و باید در رابطه با COVID-۱۹ بیشتر تحقیق شود.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داد که پس از چرخاندن و غرغره کردن یک فرمول دهان شویه به مدت ۶۰ ثانیه، ۱۶ نفر از ۳۳ شرکت کننده در مطالعه در عرض ۵ دقیقه کشت نایسریا سوزاکشان منفی شد.

نویسندگان یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ پیشنهاد کردند که شست و شوی دهان حاوی ۰.۵ ٪ پوویدون ید ممکن است اتصال SARS-CoV-۲ به بافت‌های بینی، گلو و دهان و کاهش ذرات ویروسی در بزاق را مختل کند.

اگرچه تحقیقات امیدوارکننده هستند، اما مطالعات اخیر دارای محدودیت‌هایی هستند و برای اثبات این که دهان شویه می‌تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر COVID-۱۹ عمل کند، کافی نیست. مطالعات منتشر شده موجود، کوچک هستند و هیچ مطالعه بالینی در مقیاس وسیع وجود ندارد که شواهدی از دهان شویه به عنوان یک اقدام موفق در برابر COVID-۱۹ ارائه دهد.

در حالی که محققان شواهدی پیدا کرده اند که فرمول‌های خاصی از دهان شویه‌ها می‌توانند با موفقیت ویروس را از بین ببرند، نتایج برای افرادی که فقط مدت کوتاهی به این ویروس مبتلا شده بودند؛ صادق بود.

در نهایت، اگرچه دهان شویه ممکن است روی ویروس در دهان و گلو تاثیر بگذارد، COVID-۱۹ در مجاری بینی نیز جمع می‌شود. حتی اگر دهان شویه بتواند به طور موثر ویروس را در گلو از بین ببرد، در مجرای بینی باقی می‌ماند که می‌تواند ویروس را به گلو منتقل کند.

تحقیقات نشان نمی‌دهند که دهان شویه بتواند عفونت‌های فعال را درمان کند یا از انتقال ویروس جلوگیری کند.

بنابراین، مردم باید به اقدامات پیشگیرانه فعلی مانند واکسیناسیون و شستن مرتب دست‌ها پایبند باشند. آن‌ها همچنین باید اقدامات پیشنهادی بهداشتی برای کمک به توقف انتقال SARS-CoV-۲ را دنبال کنند.

 

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار