تماس با ما درباره ما

اگر بیشتر سبزیجات بخورید به این 4 نوع بیماری‌ دچار نمی‌شوید

متخصصان تغذیه همیشه بر اهمیت استفاده منظم از گروه غذایی سبزیجات تاکید می‌کنند اما بیشتر مردم همچنان توجه چندانی به سبزیجات ندارند. این متخصصان گمان می‌کنند که دو دلیل اصلی برای استفاده کمتر از سبزیجات باید طعم غیرجذاب و راحت نبودن استفاده از آنها باشند.
اگر بیشتر سبزیجات بخورید به این 4 نوع بیماری‌ دچار نمی‌شوید

به گزارش تهران بهشت؛ انواع سبزیجات، در مقایسه با دیگر انواع مواد غذایی، طعم نسبتا تلخی دارند و معمولا هم به‌تنهایی خورده نمی‌شوند بلکه باید همراه با دیگر مواد غذایی پخته شوند یا مراحل آماده‌سازی مختلفی را سپری کنند.

با این‌حال، واقعیت این است که مصرف منظم سبزیجات در درازمدت می‌تواند از ابتلا به بعضی از بیماری‌های مزمن جلوگیری کند یا زمان ابتلا به آنها را به تاخیر بیندازد یا این‌که نقش مثبتی در کنترل آنها داشته باشد. اما کدام بیماری‌ها واقعا تحت تاثیر استفاده منظم از سبزیجات قرار می‌گیرند؟

۱. بیماری‌های قلبی

براساس آمارهای بین‌المللی، بیماری‌های قلبی همچنان در میان علت‌های اصلی مرگ‌ومیر انسان‌ها قرار دارند. طبق گزارش منتشرشده در American Journal of Clinical Nutrition، مطالعه گسترده و جامعی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مصرف منظم مواد غذایی سرشار از ویتامین C، کاروتنوئیدها و آلفا‌ـ‌توکوفرول (نوعی از ویتامین E) با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی، سرطان و همه انواع مرگ‌ومیر مرتبط است. خوش‌بختانه با مصرف انواع سبزیجات می‌توانید مقادیر زیادی از این مواد مغذی و ترکیبات را به بدن برسانید. انواع سبزیجات همچنین منبع خوبی برای دریافت پتاسیم هستند که با کنترل بهتر فشار خون مرتبط است.

۲. سرطان

سازمان‌های معتبر مانند انجمن سرطان آمریکا (ACS) و موسسه تحقیقات سرطان آمریکا (AICR) طرفدار ایده افزایش مصرف سبزیجات هستند. براساس اعلامیه‌های این سازمان‌ها، دوسوم هر وعده غذایی ما باید از میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و حبوبات تشکیل شود. انواع سبزیجات به‌دلیل داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای غذایی و همچنین آب زیاد و کالری کم برای کاهش وزن هم مفید هستند.

۳. دیابت نوع ۲

آمارهای جهانی نشان می‌دهند که نرخ ابتلا به دیابت نوع ۲ درحال افزایش است، درحالی که با رعایت الگوهای غذایی سالم واقعا می‌توان خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را کاهش داد. مطالعه جامعی که Journal of Diabetes Investigation در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده، نشان می‌دهد که افزایش میزان استفاده از سبزیجات برگدار، سبزیجات زرد و خانواده کلم‌ها با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. حتی افراد مبتلا به دیابت با مصرف مقادیر بالایی از مواد غذایی فیبردار مثل میوه‌ها و سبزیجات و دوری از قندهای افزوده می‌توانند مقدار ثابتی از کربوهیدرات‌ها را هم در رژیم غذایی شان حفظ کنند.

۴. بیماری کلیوی مزمن

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که پیروی از الگوهای تغذیه‌ای سالم و استاندارد، از جمله استفاده منظم از مقادیر بالای سبزیجات، با کاهش خطر ابتلا به بیماری کلیوی مزمن مرتبط است. سازمان‌های معتبر جهانی هم اعلام کرده‌اند که افزایش استفاده از مواد غذایی گیاهی مانند سبزیجات به پیشگیری از ابتلا به بیماری کلیوی مزمن یا کند کردن روند پیشروی این بیماری کمک می‌کند.

 

 

 

ارسال نظر