تماس با ما درباره ما

هجوم مارهای سمی به سواحل شمال ایران

تصاویر و فیلم‌های فضای مجازی به تازگی از وجود چندین حلقه مار سمی در نقاطی از سواحل شهر چالوس و نوشهر را نشان می‌دهد که مسوولان ذیربط سیل اخیر را عامل انتقال این موجودات خزنده به این منطقه می‌دانند.
هجوم مارهای سمی به سواحل شمال ایران

به گزارش تهران بهشت؛ طبق گزارش‌ها این موجودات خزنده و خطرناک در نقاط ساحلی دوجمان ، هچیرود، امامرود ، رادیو دریا در چالوس و پل ماشلک، سیترا و  خیرود مشاهده شده است.

سیل خانمان برانداز بامداد جمعه هفتم مردادماه جاری براثر بارندگی رگباری و طغیانی شدن رودخانه ها به ویژه رودخانه چالوس در نقاط بالادست مناطق کوهستانی بخش مرزن آباد چالوس رخ داد. 

طبق مشاهدات عینی، حجم آب و شدت طغیانی شدن رودخانه ها به حدی بود که علاوه بر گل ، لای. تخته سنگ های چند تنی همچنان تعداد زیادی از تنه و شاخ و برگ درختان شکسته با همراه خود به مناطق پایین دست آورد به طوری که این حادثه علاوه بر گل و لای کردن دریای خزر محدوده ساحلی این منطقه را مملو از حجم انبوهی تنه درختان و سایر آورده ها ناشی از سیل کرد

نماینده هیات نجات غریق غرب مازندران افزود: براساس گزارش ناجیان غریق در چالوس و نوشهر و گردشگران شاهد هجوم مارهای سمی در سواحل شهرستان های چالوس و نوشهر بعد از سیل اخیر در بخش مرزن آباد چالوس هستیم.

حجت کیمیایی راد ادامه داد: با هوشیاری ناجیان و مسافران تاکنون موردی از مارگزیدگی در این ۲ شهرستان گزارش نشده است.

وی از مردم خواست برای جلوگیری از خطرات ناشی از مارگزیدگی از شنا کردن در سواحل چالوس و نوشهر و رودخانه‌ها خودداری کنند.

رئیس هیات نجات غریق چالوس نیز گفت که در نقاط مختلف ساحلی این شهرستان از جمله امامرود. هچیرود ، دوجمان  و رادیو دریا از سوی عده ای از مردم بومی و مسافران از وجود مارهای سمی گزارش شده است.

حمید شهیدی افزود: یک مورد هم مار گزیدگی مشکوک به فردی که تبعه افغان بود در یکی از نقاط ساحلی اطلاع داده شد.

 وی با اظهار آنکه این مسائل به جمعیت هلال احمر و شبکه بهداشت شهرستان هم گزارش شد، گفت که هم اکنون به خاطر ایام تاسوعا و عاشورای حسینی سواحل تعطیل است اما به مسافران دریا دوست توصیه می شود طی این مدت از شنا کردن در آب های ساحلی این منطقه دوری کنند.

رئیس حفاظت محیط زیست چالوس هم بیان کرد: در هر سیلی علاوه بر تخریب طبیعت و خسارت‌ها به زیر ساخت ها و اموال مردم تلفاتی هم از جمله آبزیان و گونه‌های خزنده را به همراه دارد .

علی اصغر مطهری افزود : در سیل سال ۹۰ در کلاردشت هم  طبق بررسی ها شاهد تعداد زیادی موجودات خزنده از جمله مارهای سمی به حاشیه رودخانه ها و سواحل دریای خزر حوزه چالوس بودیم. 

این مسوول با اظهار آنکه این موجودات خزنده در خشکی زندگی می کنند ، به مسافران و مردم بومی توصیه کرد برای مدتی بر گذراندن اوقات فراغت در محدوده ساحلی یا شنا کردن در آب در حوزه جغرافیایی این شهرستان پرهیز کنند.

شهرستان های نوشهر و چالوس حدود ۷۰ کیلومتر از طول حدوو ۴۸۰ کیلومتر محدوده ساحلی مازندران را  در اختیار دارند که ۴۸ کیلومتر جزو حوزه جغرافیایی نوشهر و مابقی نیز مربوط به حوزه شهرستان چالوس است.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار