تماس با ما درباره ما

علل و علایم ابتلا به لانگ کووید چیست؟

لانگ کووید ممکن است فرد را تا هفته‌ها و ماه‌ها دچار اختلالات گوارشی کند یا بی حالی و بی حسی، تب‌های خفیف، بی اشتهایی، کاهش حس بویایی و چشایی و... برایش ایجاد کند.
علل و علایم  ابتلا به لانگ کووید چیست؟

به گزارش تهران بهشت؛ دکتر حمید سوری، درباره طول دوره ابتلا به اُمیکرون و چگونگی انتقال آن، گفت: باید توجه کرد که در کرونای اُمیکرون ممکن است فرد مبتلا باشد، اما بیماری‌اش بدون علامت باشد و مشخص نباشد. با این حال فرد مبتلا حتی بدون علامت، می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کرده و افراد دیگر را به بیماری و حتی به فرم‌های شدید بیماری مبتلا کند. باید توجه کرد که طول دوره بیماری معمولا حدود سه هفته است و طول دوره‌ای که فرد می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند نیز حدود دو هفته است. بنابراین مهم است که در این مدت مراقبت‌های لازم انجام شود.

لانگ‌کووید چیست؟

وی افزود: در عین حال در بیماری کووید۱۹، ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا به لانگ کووید یا کووید طولانی مدت تبدیل می‌شوند. البته باید توجه کرد که در لانگ‌کووید، شدت بیماری به شدت دوره حادش نیست و به مرور زمان عوارضش کمتر می‌شود. طیف متنوعی هم دارد. در عین حال لانگ کووید ممکن است فرد را تا هفته‌ها و ماه‌ها دچار اختلالات گوارشی کند یا بی حالی و بی حسی، تب‌های خفیف، بی اشتهایی، کاهش حس بویایی و چشایی و... برایش ایجاد کند.

علت بروز لانگ‌کووید مشخص نیست

سوری با بیان اینکه درباره علت بروز لانگ‌کووید بررسی‌هایی شده، اما هنوز نمی‌دانیم که علت آن چیست، گفت: در عین حال در لانگ‌کووید ممکن است PCR مثبت باشد یا نباشد و خیلی چارچوب آن مشخص نیست و در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین وقتی بیماری برای هفته‌ها و ماه‌ها ادامه داشته باشد، لانگ‌کووید محسوب می‌شود. برای لانگ‌کووید از هشت یا ۱۲ هفته را مبنا در نظر می‌گیرند. ما هنوز نمی‌دانیم که تعداد دقیق افراد مبتلا به لانگ‌کووید چقدر است. زیرا دامنه شدت آن بسیار متغیر و متفاوت است. معمولا عمده لانگ‌کوویدها مانع فعالیت‌های روزمره افراد نمی‌شود. با این حال در برخی افراد هم ممکن است عوارض بیماری تا مدت‌ها آزارشان دهد.

وی با بیان اینکه موارد خطرناک لانگ‌کووید خیلی معدود است، گفت: حداکثر زمانی هم که لانگ‌کووید طول می‌کشد، مشخص نیست. البته مدت زیادی هم نیست که از مفهوم لانگ‌کووید اطلاع داریم. در یکسالی که بر روی لانگ کووید تحقیقات جامع‌تری انجام شده، دیده شده که افرادی هستند که بیش از یکسال است دچار عوارض لانگ‌کووید هستند. گزارش‌ها می‌گویند به طور متوسط تا یکسال ممکن است طول بکشد.

سوری با بیان اینکه عوارض جانبی لانگ کووید هم بسته به افرادی است که دچار آن می‌شوند، گفت: به عنوان مثال سالمندان، افراد مبتلا به آسم، افراد دارای اضافه وزن، افراد سیگاری، افرادی که درمان‌های به موقع و مناسب دریافت نکرده‌اند و... ممکن است لانگ‌کووید برایشان با عوارض شدیدتر باشد. حتی درصدی از افرادی هم که واکسن تزریق کرده‌اند، ممکن است دچار لانگ‌کووید شوند، هرچند که شدتش کمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه توصیه‌ها برای افرادی که دچار لانگ‌کووید می‌شوند، عمدتا توصیه‌های مراقبتی است، گفت: به عنوان مثال برای خستگی افراد نباید خیلی به خودشان فشار وارد کنند و فعالیت‌هایشان را متناسب با ظرفیت و تحمل‌شان انجام دهند. سطح انرژی‌شان را در حدی نگه دارند که در طول روز بتوانند فعالیت‌های مستمر خود را ادامه دهند، استراحت کرده یا تمرین‌های ساده مانند پیاده‌روی داشته باشند. گاهی لانگ کووید بر روی خلق و خوی افراد تاثیر می‌گذارد که در صورت شدت گرفتن طبیعتا باید مشاوره روانشناختی بگیرند. همچنین به عنوان مثال افرادی که درد مفاصل و ... دارند، برخی تمرین‌های کششی می‌تواند کمک‌شان کند. افرادی که اختلالات گوارشی دارند، طبیعتا باید از مصرف غذاهایی که به این اختلالات دامن می زند، پرهیز کنند. بنابراین لانگ‌کووید می‌تواند در افراد مختلف وضعیت متفاوتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه هنوز نمی دانیم چرا برخی افراد لانگ‌کووید می‌گیرند، گفت: هنوز سوالات زیادی درباره لانگ‌کووید وجود دارد. در عین حال خستگی و بی حالی شایع‌ترین عوارض آن است. در عین حال اینطور هم نیست که فقط کسانی که به کرونای شدید مبتلا می‌شوند، دچار لانگ‌کووید می‌شوند، بلکه ممکن است فردی به کرونای متوسط با علائم متوسط مبتلا شود، اما به لانگ کووید هم دچار شود. برخی می‌گویند علت لانگ‌کووید شاید به این دلیل باشد که ویروس روی رشته‌های عصبی مانده باشد یا اینکه سلول‌های زیادی از بدن فرد مبتلا را آلوده کند، منجر به پاسخ ایمنی بیش از حد شود یا اینکه بعد از اتمام دوره بیماری سیستم ایمنی به حالت عادی برنمی‌گردد. این فرضیات هم مطرح شده است، اما هنوز مطالعات در حال انجام است.

احتمال ابتلای مجدد به "اُمیکرون"

سوری درباره درباره احتمال ابتلای مجدد به کرونای اُمیکرون نیز اظهار کرد: احتمال ابتلای مجدد در افراد هم بستگی به شدت ابتلا و میزان آنتی‌بادی که در بدن فرد ایجاد می‌شود، دارد؛ اما به طور متوسط فردی که به کووید۱۹ مبتلا می‌شود، بین چهار تا شش ماه مصونیت دارد. بعد از آن باید مجددا واکسن تزریق کند یا خودش را مصون نگه دارد تا مبتلا نشود.

وی گفت: انتقال کرونا در هر شرایط و زمانی می‌تواند رخ دهد، مگر زمانیکه PCR منفی باشد. بنابراین فرد کرونا مثبت حتی در فرم بی‌علامت هم می‌تواند بیماری را به دیگران  منتقل کند.

 

ارسال نظر