تماس با ما درباره ما

افراد بالای 50 سال به این دلایل گوشت قرمز نخورند!

بحث درباره فواید یا مضرات خوردن گوشت قرمز به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در دهه‌های اخیر تبدیل شده است. درحالی که بعضی از افراد می‌گویند مصرف گوشت قرمز اساسا سلامت‌محور نیست و باید از مصرف این گوشت‌ها خودداری کرد، اما گروهی دیگر بر این باورند که گوشت‌های قرمز هم می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشند.
افراد بالای 50 سال به این دلایل گوشت قرمز نخورند!

به گزارش تهران بهشت؛ آیا نباید خطرات احتمالی استفاده از گوشت قرمز را همزمان با افزایش سن در نظر بگیرم؟ آیا افرادی که وارد دهه ۵۰ سالگی شده‌اند، هنوز می‌توانند به‌طور منظم از گوشت قرمز استفاده کنند یا چنین کاری واقعا سلامت آنها را به خطر می‌اندازد؟ با خواندن این مطلب متوجه خواهید شد که مصرف گوشت‌های قرمز در دهه ۵۰ سالگی چه پیامدهایی برای سلامت شما خواهد داشت.

۱. می‌تواند موجب افزایش کلسترول خون شود

متاسفانه گوشت‌های قرمز، با این‌که خوشمزه هستند، می‌توانند در افزایش کلسترول خون نقش داشته باشند. دلیلش هم این است که گوشت‌های قرمز سرشار از چربی‌های اشباع هستند که به‌مرور زمان کلسترول خون را بالا می‌برند. اساسا در میان مواد غذایی با منشا حیوانی، میزان چربی اشباع نهفته در گوشت‌های قرمز بسیار بیشتر از ماهی و مرغ است.

۲. می‌تواند عمر شما را کوتاه کند

محققان دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسیده اند که هرچه میزان استفاده از گوشت‌های قرمز بیشتر باشد، میزان مرگ‌ومیر و همچنین ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی هم بیشتر می‌شود. این محققان پس از ۲۸ سال مطالعه و بررسی اعلام کردند که وجود هر وعده مصرفی اضافی از گوشت قرمز در برنامه روزانه می‌تواند خطر مرگ را تا ۱۳ درصد افزایش دهد. البته مشکل فقط به این مورد محدود نمی‌شود زیرا مصرف فراورده‌های گوشتی این خطر را به ۲۰ درصد می‌رساند.

۳. پروتئین بیشتری دریافت می‌کنید

جدای از جنبه‌های منفی استفاده از گوشت‌های قرمز، نمی‌توان خواص مثبت آنها را هم به‌طور کلی نادیده گرفت. برای مثال، گوشت‌های قرمز سرشار از پروتئین هستند. هر ۱۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده حدود ۲۵ گرم پروتئین دارد، درحالی که هر ۱۰۰ گرم گوشت استیک کباب‌شده حدود ۲۷ گرم پروتئین وارد بدن می‌کند. امروزه می‌دانیم که دریافت پروتئین کافی همزمان با افزایش سن بسیار مهم است اما با توجه به ارتباط مستقیم بین زیاده‌روی در مصرف گوشت‌های قرمز و ابتلا به بیماری‌های قلبی، انجمن‌های علمی مانند انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کنند که پروتئین مورد نیاز بدن را از طریق گوشت‌های کاملا بدون چربی و همچنین منابع پروتئینی گیاهی تامین کنید.

 ۴. می‌تواند مشکلات کلیوی را تشدید کند

خطر ابتلا به انواع بیماری‌های کلیوی یا مشکلات مربوط به کلیه همزمان با افزایش سن بیشتر می‌شود. پس افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند، قطعا نمی‌توانند از گوشت قرمز به‌عنوان بهترین گزینه غذایی استفاده کنند. افراد مبتلا به بیماری کلیوی مزمن معمولا باید مصرف گوشت‌های قرمز را محدود کنند یا در مواردی حتی این گوشت‌ها را از رژیم غذایی شان کنار بگذارند. دلیلش هم این است که افراد مبتلا به مشکلات کلیوی در جذب ترکیبات دارای فسفات مشکل دارند و در نتیجه باید میزان استفاده از مواد غذایی حاوی فسفات را کاهش دهند.

 

ارسال نظر