تماس با ما درباره ما

آشنایی با آنفلوانزای گوجه فرنگی

آنفلوانزای گوجه فرنگی چیست و چرا به این اسم نامگذاری شده است؟
آشنایی با آنفلوانزای گوجه فرنگی

به گزارش تهران بهشت؛ پزشکان در هند زنگ خطر ابتلا به ویروس جدیدی به نام آنفلوانزای گوجه فرنگی را به صدا درآورده‌اند. از ماه می بدین سو بیش از ۸۲ کودک هندی زیر ۵ سال به آنفلوانزای گوجه فرنگی مبتلا شده‌اند.

این عفونت ابتدا در ایالت جنوبی کرالا مشاهده شد و بیم آن می‌رود که نوع جدیدی از بیماری دست، پا و دهان باشد.

کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این عارضه ناشی از عفونت گزیدگی پشه است یا خیر اما به هر حال یک پاتوژن کاملا جدید را رد نکرده‌اند.

طبق آمار از ماه می تاکنون 82 کودک زیر 5 سال به تب گوجه فرنگی مبتلا شده و 26 کودک دیگر تا 10 سال مشکوک به این بیماری به ثبت رسیدند.

دلیل نامیدن عفونت به نام گوجه فرنگی این است که باعث ایجاد تاول‌های قرمز دردناک روی بدن بیمار شده که به تدریج به اندازه یک گوجه فرنگی بزرگ می‌شود.

اغلب بیماران از تب بالا و درد مفاصل رنج برده اما خستگی، بیماری و اسهال نیز گزارش شده است.

پزشکان معتقدند این بیماری بسیار مسری است و بیم آن دارند در صورت عدم کنترل، جمعیت بزرگسال را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این در حالی است که جهان هنوز درگیر کووید 19 و آبله میمون است.

پزشکان در مجله علمی The Lancet Respiratory Medicine نوشتند کودکان در معرض خطر بیشتری برای قرار گرفتن در معرض آنفولانزای گوجه‌فرنگی قرار دارند، زیرا عفونت‌های ویروسی در این گروه سنی شایع است و احتمال شیوع آن از طریق تماس نزدیک است.

کودکان خردسال نیز از طریق استفاده از پوشک، دست زدن به سطوح نجس و همچنین قرار دادن مستقیم اشیاء در دهان مستعد ابتلا به این عفونت هستند.

علائم اصلی مشاهده شده در کودکان مبتلا به آنفولانزای گوجه فرنگی مشابه علائم چیکونگونیا است – یک بیماری ویروسی شبیه به دنگی که توسط پشه ها منتقل می شود و در بخش هایی از هند بومی است.

82 کودک مبتلا به تب گوجه‌فرنگی در ابتدا از نظر دنگی، چیکونگونیا، ویروس زیکا، ویروس واریسلا زوستر و تبخال منفی بودند اما نتیجه منفی بود.

در حال حاضر هیچ آزمایش یا درمانی برای این ویروس وجود ندارد.

پزشکان می‌گویند همه بیماران باید به مدت پنج تا هفت روز پس از شروع علائم ایزوله شوند و به آنها گفته شود استراحت کنند، مایعات فراوان بنوشند و پاراستامول مصرف کنند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار