تماس با ما درباره ما

به این ۵ دلیل با هواپز غذا بپزید!

دستگاه هواپز نوع خاصی از وسایل آشپزخانه است که با گردش هوای داغ در اطراف غذا می‌تواند آن را بپزد. دستگاه هواپز می‌تواند روش راحت و کارامدی برای پختن مرغ سرخ‌شده یا چیپس باشد، چراکه با روغن بسیار محدودی کار می‌کند. در ادامه با مهم‌ترین مزیت‌های دستگاه هواپز آشنا می‌شویم.
به این ۵ دلیل با هواپز غذا بپزید!

به گزارش تهران بهشت؛ دستگاه پخت با هوای داغ، نوع خاصی از وسایل آشپزخانه است که با گردش هوای داغ در اطراف غذا می‌تواند آن را بپزد. در این دستگاه که برپایه کانوکشن کار می‌کند، غذا به‌واسطه حرارت زیاد می‌پزد و با کمترین نیاز به چربی‌ها و روغن‌ها واقعا بافت بیرونی ترد و لذیذی پیدا می‌کند.

دستگاه پخت با هوای داغ می‌تواند روش راحت و کارامدی برای پختن مرغ سرخ‌شده یا چیپس باشد، درحالی که با روغن بسیار محدودی کار می‌کند. در ادامه با مهم‌ترین مزیت‌های این دستگاه آشنا می‌شویم که به ترتیب عبارتند از: 

۱. روش پخت‌وپز کم‌چرب 

میزان روغنی که در دستگاه پخت با هوای داغ به‌کار می‌رود، به‌طور قابل توجهی کم است، مخصوصا اگر این میزان را با روغن استفاده‌شده در سرخ‌کن‌های رایج مقایسه کنیم که با روش سرخ کردن عمیق یا deep frying کار می‌کنند. یکی از مطالعات سال ۲۰۱۵ هم نشان می‌دهد که غذاهای پخته‌شده با استفاده از دستگاه پخت با هوای داغ واقعا چربی کمتری دارند.  

۲. کمک به کاهش وزن 

غذاهایی که با روش سرخ کردن عمیق تهیه می‌شوند، چربی و کالری بالایی دارند. پس استفاده از دستگاه پخت با هوای داغ برای آماده‌سازی غذاها می‌تواند به کاهش کالری دریافتی کمک کند. البته اگر قصد کاهش وزن دارید، به‌طور کلی باید آماده‌سازی غذاها با روش سرخ کردن را در رژیم غذایی محدود کنید.  

۳. پایین بودن سطح آکریل‌آمید

یافته‌های علمی نشان داده‌اند که استفاده از دستگاه پخت با هوای داغ، میزان ترکیبی به‌نام آکریل‌آمید را در غذاها تا ۹۰ درصد نسبت به دستگاه‌های سرخ‌کن‌ رایج یا روش‌های سرخ کردن عمیق کاهش می‌دهد.

آکریل‌آمید نوعی ترکیب شیمیایی محسوب می‌شود که هنگام پخته شدن مواد غذایی نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی در دمای بالا (بالاتر از ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد) شکل می‌گیرد. آکریل‌آمید در گروه ترکیبات سرطان‌زا دسته‌بندی می‌شود.

۴. وسیله‌ای ایمن برای آشپزخانه 

روش سرخ کردن عمیق به یک تابه گود، مقدار زیادی روغن و حرارت بسیار زیاد نیاز دارد. بنابراین، واضح است که این روش می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد زیرا نمی‌توان احتمال ریختن، پاشیدن، پخش شدن یا حتی آتش گرفتن روغن را به صفر رساند.

با این‌ حال، اگر طبق دستورالعمل‌های استاندارد از دستگاه پخت با هوای داغ استفاده کنید، به‌هیچ‌وجه با خطر خاصی مواجه نمی‌شوید.  

۵. حفظ مواد مغذی در غذاها 

گرمای کانوکشن که به‌طور مثال در دستگاه پخت با هوای داغ کاربرد دارد، می‌تواند مواد مغذی را در فرایند پخت غذاها حفظ کند. بنابراین، ترکیبات خاصی مانند ویتامین C و ترکیبات گیاهی مثل پلی‌فنول‌ها در این روش پخت‌وپز تا حدود قابل توجهی در غذا باقی می‌مانند.  

آیا دستگاه پخت با هوای داغ برای همه افراد مناسب است؟  

به‌طور کلی غذاهایی که در دستگاه پخت با هوای داغ آماده می‌شوند، نسبت به روش سرخ کردن عمیق سالم‌تر هستند. اما غذاهای آماده‌شده با دستگاه پخت با هوای داغ نیز نهایتا در گروه غذاهای سرخ‌شده قرار می‌گیرند. بنابراین، اگر می‌خواهید از این دستگاه استفاده کنید، نباید هر روز به سراغ آن بروید.

برای مثال، یکی از مطالعات علمی نشان می‌دهد که آماده‌سازی ماهی‌های چرب با دستگاه پخت با هوای داغ، میزان چربی‌های سالم این ماهی‌ها را کاهش می‌دهد و اکسیداسیون کلسترول را بیشتر می‌کند که درنهایت برای کلسترول خون مضر است.  

 

ارسال نظر