تماس با ما درباره ما

۶ راهکار موثر برای کاهش وزن فرزندان!

چاقی در دوران کودکی مسئله اساسی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است که به دلیل دسترس بودن غذاهای ناسالم است.
۶ راهکار موثر برای کاهش وزن فرزندان!

به گزارش تهران بهشت؛ این یک واقعیت است، که چاقی کودکان سبب افزایش اضافه وزن آنها در سال های نوجوانی و بزرگسالی می شود و به مشکلات اجتماعی و بیماری های فراوانی نیز مبتلا  میشوند. به عنوان پدر و مادر، باید رویکرد فعالانه برای جلوگیری از شروع زودرس چاقی در کودکان، استفاده شود؛ هیچ راه سریع و آسانی برای کمک به کاهش وزن کودکان وجود ندارد این کار نیازمند تغییرات بلند مدت در سبک زندگی و عادت های غذایی است که باید در ساختار خانواده گنجانده شوند.

در این گزارش به دلایل مختلف چاقی کودکان و راهکارهایی برای کاهش وزن آنها اشاره شده است.

چه چیزی موجب چاقی در کودکان می شود؟

کودکان به دلایل مختلف اضافه وزن دارند و چاق می شوند. شایع ترین علل، عوامل ژنتیکی، نداشتن فعالیت فیزیکی، الگوهای تغذیه ناسالم و یا ترکیبی از این عوامل هستند. تنها در موارد نادر، اضافه وزن ناشی از شرایط پزشکی مانند یک مشکل هورمونی است. آزمایش فیزیکی و برخی تست های خون می تواند احتمال وضعیت پزشکی را به عنوان علت چاقی نشان دهد.

راهکارهایی برای کاهش وزن در کودکان

خوراکی های ناسالم را به خانه نبرید

اگر می خواهید به کاهش وزن کودک خود کمک کنید، ضروری است که غذاهای ناسالم را از خانه دور نگه دارید. اگر در آشپزخانه کلوچه، چیپس یا سایر مواد غذایی ناسالم وجود نداشته باشد، کودک شما کمتر وسوسه می‌شود که آنها را بخورد. وقتی کودک شما قبل از غذا کمی احساس گرسنگی می کند، یک میان وعده سالم به او بدهید، مانند ساندویچ های کوچک کره بادام زمینی سیب و غیره. این میان وعده ها مواد مغذی زیادی را بدون کالری زیاد برای کودک شما فراهم می کند.

تشویق به ورزش روزانه

ورزش منظم باید جزء مهمی در برنامه کاهش وزن کودک شما باشد. اگر کودک شما از نظر بدنی فعال باشد، می تواند کالری اضافی بسوزاند، انرژی بیشتری داشته باشد و قوی تر شود. کودک خود را تشویق کنید تا هر روز به نوعی ورزش کند، چه پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری. برای تشویق و حمایت کردن از ورزش فرزندتان می توانید با او ورزش کنید.همچنین می توانید فرزندتان  را در یک باشگاه ورزشی ثبت نام تا در محیطی بدون قضاوت ورزش کند و دوستان جدیدی پیدا کند.

الگوی خوبی باشید

بسیاری از کودکان از کارهایی که والدین خود انجام می دهند پیروی می کنند، بنابراین مهم است که الگوی خوبی برای فرزندان خود باشید، مخصوصاً وقتی صحبت از عادات غذایی  می شود. به عنوان مثال، به جای خوردن چیپس به عنوان میان وعده، یک فنجان میوه بخورید. اگر فرزندتان همیشه شما را در حال تغذیه سالم می بیند، احتمالاً از شما پیروی خواهد کرد.

تحسین کردن 

تحسین کودک می تواند به او کمک کند تا به وزن مناسب برسد. به فرزندتان بگویید که به او به دلیل تلاشش برای کاهش وزن افتخار می کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که کودکتان به جای کلوچه، سبزیجات می خورد، حتما به او بگویید که چقدر خوشحال هستید که او انتخاب غذایی بهتری دارد.

برای کاهش وزن عجله نکنید

هرگز ایده خوبی نیست که در تلاش کاهش وزن فرزندتان عجله کنید. اگر به کودک خود بیاموزید که چگونه کالری شماری کند و فقط روی اعداد تمرکز کند،  این کار در واقع از نظر عاطفی آسیب زا است. در عوض، فرزندتان را تشویق کنید تا سبک زندگی خود را تغییر دهد، مانند انتخاب میوه به جای آب نبات و روزی حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کردن. این تغییرات کوچک می تواند به کاهش وزن کودک شما کمک کند و همچنان با غذا رابطه سالمی داشته باشد.

گنجاندن پروتیین در رژیم غذایی

هنگام تهیه غذا و میان وعده برای فرزندتان، سعی کنید حداقل مقداری پروتئین داشته باشید. این ماده مغذی به کودک شما کمک می کند ساعت ها احساس سیری کند، بنابراین کمتر وسوسه می شود که میان وعده های غذایی ناسالم بخورد. پروتئین همچنین به ترشح هورمونی در بدن کمک می کند که چربی ذخیره شده بدن را آزاد می کند. منابع خوب پروتئین شامل تخم مرغ، کره بادام زمینی، پنیر دلمه، مرغ و بادام است.

 

ارسال نظر