تماس با ما درباره ما

اسامی شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان

بسیاری از کشورهای خاورمیانه نسبت به آنچه سطوح ثروت در این منطقه پیش‌بینی می‌کنند احساس خوشبختی کمتری دارند.
اسامی شادترین و غمگین‌ترین کشورهای جهان

به گزارش تهران بهشت؛ انسان در طول تاریخ شیفته جستجوی شادی بوده است. مسلم است که ما انسان‌ها نه تنها به سنجش میزان شادی خود راضی نیستیم، بلکه به شادمانی خود در رابطه با اطرافیان و حتی مردم دیگر دنیا نیز علاقه داریم. گزارش سالانه شادی جهان، که با استفاده از داده‌های نظرسنجی جهانی، نحوه ارزیابی مردم از زندگی خود را در بیش از ۱۵۰ کشور گزارش می‌دهد، به ما کمک می‌کند تا دقیقا همین کار را انجام دهیم.

عواملی که باعث سعادت می‌شوند به اندازه میلیاردها انسانی که بر آن‌ها تاثیر می‌گذارند، شخصی و خاص هستند، اما در طول زمان برخی از آن‌ها همچنان پایدار مانده‌اند. عواملی چون خانواده، عشق، هدف و ثروت از این عوامل هستند. اندازه‌گیری سه مورد اول دشوار است، اما مورد آخر را می توان با روشی داده محور تحلیل کرد.

آیا پول واقعا شادی می‌آورد؟

بر اساس داده‌های Credit Suisse، که متوسط ثروت برای بزرگسالان در کشورهای مختلف جهان را بر اساس هر فرد اندازه می‌گیرد تنظیم شده است. در بررسی که از ۱۴۶ کشور با توجه به امتیاز شادی و ثروت هر فرد بالغ انجام شد، فنلاند با نرخ شادی ۷٫۸ و متوسط ثروت ۷۳ هزار دلاری به ازای هر فرد، شادترین کشور جهان است. غمگین‌ترین کشور جهان در این گزارش، افغانستان با نرخ شادی ۲٫۴ و ثروت فردی ۷۳۴ دلار است. ایران در این بررسی با متوسط ثروت فردی ۷ هزار و ۶۰۰ دلار نرخ شادی ۴٫۹ را دارد.

در حالی که نتایج حاصل ارتباط قطعی ثروت و خوشبختی را نشان نمی‌دهد، اما در این جدول رابطه‌ای قوی بین این دو وجود دارد. به طور کلی، فقیرترین کشورهای دنیا دارای پایین‌ترین نرخ‌های شادی هستند و ثروتمندترین کشورها، شادترین آنها است. در حالی که بسیاری از کشورها از یک روند واضح پیروی می‌کنند (ثروت بیشتر = شادی بیشتر)، نکات جزئی و ظریفی وجود دارند که ارزش بررسی را دارند.

در امریکای لاتین، گزارش مردم از میزان شادی و احساس خوشبختی خود از آنچه که در روند معمول رابطه بین ثروت و شادی پیش‌بینی می‌شود، بیشتر است. از سوی دیگر، بسیاری از کشورهای خاورمیانه نسبت به آنچه سطوح ثروت در این منطقه پیش‌بینی می‌کنند احساس خوشبختی کمتری دارند.

ناآرامی سیاسی، بحران اقتصادی و انفجار ویران کننده در بیروت، تاثیرات بسیار بدتر از آنچه که انتظار می‌رفت روی مردم کشور داشته. طی دهه گذشته، نرخ شادی این کشور تقریبا دو امتیاز کامل کاهش یافته است. هنگ‌کنگ نیز سال‌هاست که شاهد کاهش نرخ شادی مردمش بوده. نابرابری، اعتراضات، بی‌ثباتی و در حال حاضر شیوع کرونا این منطقه را به منطقه‌ای غیر عادی در این جدولبدل کرده است ثروتمند اما ناشاد.

رابطه بین نابرابری و شادی

علاوه بر رابطه بین ثروت و شادی در میان کشورها، باید به عوامل شادی در داخل یک کشور نیز توجه داشت. آنچه به طور کلی شادی یک کشور را نشان می‌دهد از میزان رضایت مردم نسبت به توزیع درآمد در جامعه نشات می‌گیرد. ضریب جینی ابزاری است که به ما اجازه می‌دهد تا این کار را انجام دهیم. این ضریب به توزیع درآمد در میان جمعیت نگاه می‌کند و به آن جمعیت یک امتیاز می‌دهد. نمره ۰ به معنای «برابری کامل» و ۱ به معنای «نابرابری کامل» خواهد بود.

کشوهایی که نابرابری در توزیع درآمد در آنها پایین‌تر است، شادی بیشتری را گزارش کرده‌اند. اما با وجود نابرابری درآمدی بالا، بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، میزان خوشحالی مشابهی به بسیاری از کشورهای ثروتمند اروپایی گزارش می‌دهند.

انسان‌ها هزاران سال است که به دنبال درک خوشبختی بوده‌اند و بعید به نظر می‌رسد که مجموعه‌های داده‌های تکه‌تکه و بریده بریده بتواند این راز را کشف کند . با این حال، تلاش برای فهمیدن شادی به اندازه تلاش برای یافتن آن در طبیعت انسان وجود دارد.

در شرایط عینی‌تر، هر چه بیشتر سیاست‌گذاران و مردم ارتباط بین ثروت و خوشبختی را درک می‌کنند، احتمال اینکه بتوان جوامعی را شکل داد که شانس بهتری برای زندگی شاد داشته باشند بیشتر است.

 

 

 

ارسال نظر