تماس با ما درباره ما

توصیه هایی مهم برای تنظیم خواب بچه‌ها قبل از شروع سال تحصیلی جدید

تعطیلات تابستانی رو به اتمام است و مدارس حضوری می‌شوند. واقعیت این است که در این مدت کودکان برنامه خواب و بیداری نامنظی داشته‌اند و لازم است که قبل از شروع مدارس به‌مرور به فکر تنظیم خواب آنها باشید.
توصیه هایی مهم برای تنظیم خواب بچه‌ها قبل از شروع سال تحصیلی جدید

به گزارش تهران بهشت؛ برای اینکار بهتر است حداقل ده تا هفت روز قبل از شروع کلاس‌ها اقدام کنید. بدون شک تغییر برنامه خواب و بیداری بعد از یک دوره طولانی بی‌نظمی کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال می‌توان با رعایت نکاتی برای تنظیم خواب کودکان اقدام کرد.

از چند روز قبل از بازگشایی مدارس تمرین کنید

این‌گونه تصور کنید که فرزندتان همین فردا باید به مدرسه برود. از چند روز قبل از بازگشایی مدارس باید ساعت و عادت خواب کودک را تنظیم کنید. به‌عنوان مثال از چند روز قبل از شروع مدارس زودتر به رختخواب بروید، بعد از ساعات خاصی تلویزیون را خاموش کنید و اجازه ندهید فرزندتان تا دیروقت بیدار بماند.

۱. قانون ۲۰ دقیقه را اجرایی کنید

در ادامه توصیه قبل، برخی از متخصصان پیشنهاد می‌کنند که این تمرین را از حدود ۱۰ روز قبل از بازگشایی مدارس شروع کنید. بهتر است با قانون ۲۰ دقیقه شروع کنید. به این ترتیب که هر شب ساعت خواب را ۲۰ دقیقه جلو بکشید. به‌عنوان مثال اگر فرزندتان هر شب ساعت ۱۱ می‌خوابد و شما می‌خواهید ساعت ۱۰ بخوابد تا صبح روز بعد راحت‌تر از خواب بیدار شود این‌گونه عمل کنید:

شب‌های اول او را ساعت ۲۲:۴۰ دقیقه به رختخواب بفرستید. در ۴ تا ۶ روز بعدی ۲۰ دقیقه نیز اضافه کنید. بنابراین او باید ساعت ۲۲:۲۰ دقیقه بخوابد. باقی شب‌ها نیز ۲۰ دقیقه زودتر اقدام کرده و فرزندتان را ساعت ۲۲ روانه رختخواب کنید.

۲. در خورد و خوراکتان تغییراتی ایجاد کنید

در طول تعطیلات خیلی از خانواده‌ها تمایل بیشتری به خوردن فست‌فود به‌خصوص پیتزا، ساندویچ و غیره نشان می‌دهند. یادتان باشد که غذای مصرفی‌تان روی کیفیت خواب شما تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل لازم است که در روزهای پایانی تعطیلات غذاهای سالمتر و کم‌کالری‌تری مصرف کنید تا بچه‌ها خواب راحت‌تری داشته باشند.

۳. فعالیت بدنی مناسب در طول روز فراموش نشود

فعالیت بدنی و ورزش فواید زیادی برای داشتن خوابی راحت و عمیق دارند. اگر فرزندتان بعد از ظهر و ساعات پایانی روز فعالیت بدنی داشته و خسته شده باشد راحت‌تر به خواب می‌روند.توصیه می‌شود برای ساعات پایانی روز فعالیت‌های آرام و مناسبی در نظر بگیرید. به این ترتیب کودکان از صفحات نمایشی جدا شده و آرامش ذهنی لازم را برای خوابیدن پیدا می‌کنند.

۴. استفاده از تلویزیون و رایانه و گوشی را محدود کنید

برای جلوگیری از تحریک مغز و داشتن خوابی راحت و عمیق لازم است که از حداقل دو ساعت قبل از خواب، دسترسی کودکان به نمایشگرها را متوقف کنید. نمایشگرها شامل تلویزیون، لب‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند هستند. توصیه می‌شود با تنظیم برنامه‌های دیگری مانند رفتن به پارک یا ورزش و غیره دسترسی کودکان به صفحات نمایشی را محدود کنید.

۵. لوازم مدرسه را از قبل آماده کنید

تهیه کردن و خریداری یونیفورم مدرسه، کوله‌پشتی و لوازم تحریر جزو کارهایی هستند که باید به‌موقع انجام شوند. به این ترتیب امکان اتفاقات پیش‌بینی نشده و استرس موکول کردن همه کارها به دقیقه نود از بین می‌رود.یکی از راه‌های جذب کودکان و نوجوانان و ایجاد اشتیاق برای شروع سال تحصیلی جدید و افزایش مسئولیت‌پذیری آنها این است که بخواهید به شما کمک کنند تا فهرستی از کارهای ضروری یا خرید لوازم مورد نیاز تهیه کنید.

۶. برنامه های خارج از مدرسه تنظیم کنید

برای اینکه بازگشت به واقعیت چندان سرد و بی‌روح و خشن به نظر نیاید می‌توانید برای هفته اول بازگشت به مدرسه فعالیت‌های فوق‌برنامه جذاب برنامه‌ریزی کنید. به‌عنوان مثال قرار بگذارید که او را به بستنی خوردن ببرید، دوچرخه‌سواری کنید یا هر فعالیت دیگری که برای فرزندتان جذاب‌تر است را انجام دهید.

۷. والدین نیز باید خود را آماده کنند

تنظیم برنامه خواب و آمادگی برای آغاز سال تحصیلی جدید وظیفه‌ای نیست که صرفا بر دوش کودکان و نوجوانان باشد. خانواده نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و فعالیت‌ها و برنامه‌های آنها نیز تغییر می‌کند. در نتیجه بزرگسالان و والدین نیز باید تغییراتی در روال عادی برنامه زندگی خود ایجاد کرده و با بچه‌ها هماهنگ شوند.

 

ارسال نظر