تماس با ما درباره ما

خاصیت اعجاب انگیز تسبیحات حضرت زهرا(س)

یکی از اذکار که برای مسلمانان و شیعیان به یادگار مانده تا در روزمرگی های زندگی با تمسک به آن، ابواب رحمت و برکت به روی شان باز شود، ذکر مشهور به تسبیحات حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها است.
خاصیت اعجاب انگیز تسبیحات حضرت زهرا(س)

به گزارش تهران بهشت؛ از امیرمومنان امام علی(ع) نقل شده، که فرمودند: «یکی از پادشاهان عجم برده ای به پیامبر(ص) هدیه نمود، من به فاطمه(س) گفتم نزد رسول خدا(ص) برو و خدمتگزاری برای خود درخواست کن. زهرا نزد رسول خدا رفت و این موضوع را با ایشان در میان گذارد، پیامبر(ص) فرمودند: «فاطمه جان! چیزی به تو دهم که برایت از خادم و آنچه در دنیاست بهتر باشد؛ بعد از نماز، 34 بار الله اکبر و 33 مرتبه الحمدلله و 33 بار سبحان الله بگو.

آنگاه این اذکار سه گانه را با «لااله الاالله.» پایان بخش، و این برای تو از آنچه خواسته ای و از دنیا و آنچه در دنیا است بهتر خواهد بود.» (1)

امام صادق(ع) در فضیلت تسبیحات حضرت زهرا(س) فرمود: «هر کس تسبیح فاطمه را قبل از آنکه از حالت نماز فارغ شود بگوید؛ خداوند او را می آمرزد.»(2)

و از امام باقر(ع) است که فرمودند: «تسبیح فاطمه علیهاالسلام از [اقسام ] ذکر بسیار است که خدا [به آن دستور داده و] فرموده است که به یاد من باشید تا به یاد شما باشم».(3)

از این حدیث چنین استنباط مى شود که گفتن تسبیح فاطمه علیهاالسلام اگر همراه با توجّه قلبى باشد، مصداق ذکر کثیر است.

قرآن کریم مى فرماید: «یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اذْکرُوا اللَّهَ ذِکرًا کثِیرًا وَ سَبِّحُوهُ بُکرَةً وَ أَصِیلاً»؛(4) «اى کسانى که ایمان آورده اید! خدا را بسیار یاد کنید، و صبح و شام او را تسبیح گویید. »

اسماعیل بن عمار مى گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم که حدّ و اندازه ذکر کثیر (ذکر بسیار) که خداوند در قرآن فرموده است، چقدر است؟

حضرت(ع) فرمود: «رسول خدا (صلى الله علیه وآله) به فاطمه علیهاالسلام یاد داد که 34 بار تکبیر، 33 بار تسبیح و 33 بار تحمید بگوید. پس اگر تو یک بار شب و یک بار روز این کار را انجام دهى، در حقیقت خدا را با ذکر بسیار یاد کرده اى».(5)

خواص تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س)

امام باقر(ع) می فرمایند: «هر کس تسبیحات حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را به جا آورد و پس از آن استغفار کند، مورد مغفرت قرار مى ‌گیرد، و آن تسبیح به زبان صد تا است، و در میزان (اعمال) هزار (ثواب) دارد، و شیطان را دور کرده، و خداى رحمان را خشنود و راضى مى ‌نماید.»(6)

و از امام صادق(علیه‌ السلام) روایت است که: «وقتی انسان در جاى خواب خود مى‌ خوابد، فرشته‌ بزرگوارى و شیطان سرکشی به سوى او مى‌ آیند، پس فرشته به او مى‌ گوید: روز خود را به خیر ختم کن و شب را با خیر افتتاح کن، و شیطان مى‌ گوید: روز خود را با گناه ختم کن و شب را با گناه افتتاح کن.

 

اگر اطاعت فرشته کرد و تسبیحات حضرت زهرا(علیهاالسلام) را در وقت خواب خواند، فرشته آن شیطان را مى‌ راند و از او دور مى‌ کند، و او را تا هنگام بیدارى محافظت مى‌کند، پس باز شیطان مى‌ آید و او را امر به گناه مى‌ کند و ملک او را به خیر امر مى‌ کند. اگر از فرشته اطاعت کرد و تسبیح آن حضرت را گفت آن فرشته، شیطان را از او دور مى‌ کند و حق تعالى عبادت تمام آن شب را در نامه ‌عملش مى‌ نویسد.»(7)

علاوه بر این، تسبیحات حضرت زهرا(س) بنابر شواهد روایی و تاریخی در بعضی موارد، بر بیماری‌های جسمی نیز مؤثّر بوده و باعث درمان بیماری گوش شده است.

یکی از یاران امام صادق(ع) نزد آن حضرت(ع) آمده و از کم‌‌شنوایی گوش خود نزد ایشان شکایت کرد. امام(ع) به او فرمودند: «چه چیز مانع و جلوگیر تو است و چرا غافلی از تسبیح حضرت فاطمه؟»(8)

آن مرد پرسید: قربانت گردم، تسبیح فاطمه(س) چیست و چگونه است؟ حضرت(س) فرمود: «34 مرتبه «الله ‌اکبر»، 33 مرتبه «الحمدلله» و 33 مرتبه «سبحان‌ الله» که یکصد عدد می‌‌شود. آن مرد گوید: و من این کار را در اندک زمانی انجام دادم و کم ‌شنوایی‌ام برطرف شد.»(9)


پی نوشت ها:

1-الکافی، ج 2، ص 342؛

2-مکارم الاخلاق، (بیروت، مؤسسة الاعلمی)، ص 281؛

3- وسائل الشیعه، ج 6، ص 441؛

4-احزاب/41 و 42؛

5-مستدرک الوسائل، ج 5، ص 37؛

6-وسائل الشیعه، ج 4، ص 1023، ح 3؛

7ـ شیطان دشمن دیرینه‌ى انسان، ص 136؛

8-بحارالأنوار، ج 85، ص 334، ح 20.

9- همان، ح 21.

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار