تماس با ما درباره ما

نکاتی جالب در مورد چاقی شکمی

اگر شما هم دور شکمتان چربی دارید پس شاید به دنبال راهی برای خلاص شدن از آن باشید. کار خوبی می‌کنید چون اضافه وزن در ناحیه شکم می‌تواند ریسک خیلی از عوارض را بالا ببرد.
نکاتی جالب در مورد چاقی شکمی

به گزارش تهران بهشت؛ چربی اضافی شکم می‌تواند احتمال دیابت، بیماری کبد چرب، بیماری قلبی، کلسترول بالا و برخی از سرطان‌ها و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک را افزایش دهد؛ اما پیش از اینکه سراغ اینترنت بروید و راه‌های رهاشدن از چربی شکم را سرچ کنید باید بدانید باورهای اشتباه زیادی متداول است که خوب است نسبت به آن‌ها آگاه باشید. طبق این باورهای اشتباه عمل کردن، فقط وقت و انرژی‌تان را هدر می‌دهد و درنهایت با خستگی و ناامیدی روبرو خواهید شد.


تمرین کرانچ چربی شکم را آب می‌کند


کرانچ یا هر نوع تمرین دیگری که میان‌تنه را هدف می‌گیرند، درست است که عضلات شکمتان را سفت می‌کنند؛ اما اینکه توقع داشته باشید چربی‌های شکم را آب کنند نادرست است، چون شما نمی‌توانید چربی‌های فقط قسمتی از بدنتان را از بین ببرید.

مهمتر از زمان غذا خوردنتان در روز، کیفیت و کمیت غذایی است که می‌خورید. به بدنتان گوش دهید. مقدار کلی کالری که دریافت می‌کنید اهمیت دارد و بیشتر افراد عادت دارند طی روز و شب، ریزه‌خواری کنند و این یعنی کالری زیاد دریافت کردن
تنها راه از بین بردن چربی‌های میان‌تنه، افزایش میزان کلی ورزشی است که انجام می‌دهید. توضیح این علت تاحدودی پیچیده است اما همه چیز به این مسئله مربوط می‌شود که بدن شما از چربی برای انرژی استفاده می‌کند. به زبان ساده‌تر، بدن از چربی‌ها در تمام قسمت‌های بدنتان برای تامین انرژی استفاده می‌کند، نه فقط از ناحیه‌ای که هدف شماست و آن را تمرین می‌دهید.
هر ورزش و تمرینی که چربی‌سوزی داشته باشد، کمک خواهد کرد تا چربی‌های میان‌تنه‌تان کاهش پیدا کند. وقتی شما درصد کلی چربی بدنتان را کاهش می‌دهید، از چربی‌های شکمتان هم کم می‌شود. تمرینات تناوبی پُرشدت (HIIT) روش بسیار خوبی هستند زیرا زمان زیادی نمی‌گیرند و نتیجه خوبی هم دارند. هر نوع فعالیت هوازی برای چربی‌سوزی مفید است.

 

چربی شکم مثل چربی‌های دیگر قسمت‌های بدن است


بدن شما دو نوع چربی دارد: چربی زیرپوستی و چربی احشایی یا درونی. چربی زیرپوستی دقیقا زیر سطح پوستتان است؛ اما چربی درونی در عمق شکمتان قرار دارد. چربی درونی با بسیاری از بیماری‌ها و عوارض از جمله بیماری قلبی، کلسترول بالا و فشارخون بالا، بیماری آلزایمر و دیابت نوع دوم مرتبط است.
تنها راه مطمئن اینکه بدانید چربی درونی دارید یا نه، با یک آزمایش تصویری است که احتمالا فقط به همین دلیل انجامش نمی‌دهید. اما می‌توانید با تعیین شاخص توده بدنی (BMI) تا حدودی میزان چربی درونی‌تان را تخمین بزنید. شاخص توده بدنی ۳۰ به بالا، اضافه وزن تلقی می‌شود که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی چربی درونی باشد. همان روش‌هایی که چربی‌های زیرپوستی‌تان را از بین می‌برند می‌توانند چربی‌های شکمی‌تان را نیز نابود کنند.

 

اگر کمتر چربی بخورید از چربی شکمتان کم می‌شود


شاید منطقی به نظر برسد که با کمتر چربی خوردن، چربی شکمتان کمتر شود؛ اما عملکرد بدن اینطور نیست. بدن شما به انواعی از چربی‌ها نیاز دارد و چربی‌های غیراشباع در رژیم غذایی‌تان در واقع کمک می‌کند وزن کم کنید و البته از فواید دیگری برای سلامتی‌تان بهره‌مند شوید. بدن شما به چربی‌هایی نیاز دارد تا بتواند مواد مغذی مهمی مثل ویتامین‌های A، D، E‌ و K را جذب کند.
لازم به ذکر است هرچند افزایش مصرف غذاهای کم‌چرب در رژیم غذایی‌تان ایده خوبی به نظر می‌رسد اما می‌تواند تلاش‌هایتان برای کاهش وزن را خنثی کند، زیرا خیلی از این غذاها سرشار از قند و کربوهیدرات هستند.
چربی‌های تک غیراشباع و اسیدهای چرب امگا ۳، سالم‌ترین نوع چربی محسوب می‌شوند و بهترین منابع حاوی آن‌ها روغن زیتون، ماهی‌های چرب، تخم مرغ و آووکادو هستند. مثلا دو بار در هفته خوردن ماهی می‌تواند فواید قابل‌توجهی از امگا ۳ را به بدنتان برساند.

 

بعضی از غذاها می‌توانند چربی‌ها را بسوزانند


احتمالا شنیده‌اید که چیزهایی مانند چای سبز و هویج و فلفل تند، چربی‌سوزند؛ اما در واقع اینطور نیست. دلیل اینکه بعضی از غذاها برچسب چربی‌سوز خورده‌اند، اثری است که روی متابولیسم دارند. این فرایند اثر ترمیک یا گرمازایی نام دارد و هرچند این اتفاق در بدن می‌افتد اما اثر کلی آن موقتی و ناچیز است، البته اینطور نیست که از خاصیت گرمازایی این مواد غذایی سود نبرید. کافئین می‌تواند سرعت متابولیسم‌تان را ۳ تا ۱۳ درصد افزایش دهد که کمک می‌کند کمی بیشتر کالری بسوزانید. چای سبز نیز دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند چربی‌سوزی را تا حدودی افزایش دهند.

 

همه غذاهایی که برچسب «کم‌چرب» خورده‌اند سالم‌اند


چربی احساس سیری ایجاد می‌کند تا پُرخوری نکنید، قند خون را تثبیت می‌کند و جلوی بالارفتن انسولین را می‌گیرد و همانطور که گفتیم به بدنتان اجازه جذب مواد مغذی محلول در چربی را می‌دهد. بنابراین باید بدانید غذاهای صنعتی که چربی‌شان گرفته شده به خاطر جبران طعمی که از دست رفته و خوشمزه کردن آن، مقدار زیادی نمک و قند یا هر دو را دارند. پس فریب غذاهای صنعتی که برچسب کم‌چرب دارند را نخورید.

 

زمان غذا خوردن، تاثیر خیلی زیادی روی چربی‌سوزی دارد


مهمتر از زمان غذا خوردنتان در روز، کیفیت و کمیت غذایی است که می‌خورید. به بدنتان گوش دهید. مقدار کلی کالری که دریافت می‌کنید اهمیت دارد و بیشتر افراد عادت دارند طی روز و شب، ریزه‌خواری کنند و این یعنی کالری زیاد دریافت کردن. وقتی گرسنگی‌تان واقعی است، طبیعتا نیاز دارید غذا بخورید، اما مراقب باشید که از سرِ حوصله سررفتگی و هیجان غذا نخورید، ضمنا تشنگی را با گرسنگی اشتباه نگیرید.

 

سرکه سیب بخورید و وزن کم کنید


نوشیدن سرکه سیب به تنهایی چربی‌سوز نیست. برخی مطالعات نشان داده‌اند سرکه سیب به طور کلی می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد اما فقط در صورتی که در یک رژیم غذایی سالم قرار بگیرد و همراه با ورزش و سبک زندگی سالم باشد.

 

اگر شاخص توده بدنی‌تان نرمال باشد، چربی شکمتان مهم نیست


شاخص توده بدنی یا BMI‌ معیار خوبی برای این است که بدانید اضافه وزن دارید یا نه، اما راه دقیقی برای تشخیص سلامت عمومی‌تان نیست. شاید تصور کنید چربی چربی است اما محل انباشت چربی مهم است. شاخص توده بدنی فقط می‌تواند به شما بگوید اضافه وزن دارید یا نه، اما نشانتان نمی‌دهد در کجای بدنتان چربی انباشته شده. همانطور که گفتیم چربی شکم منجر به انواع بیماری‌ها می‌شود. بنابراین حتی اگر شاخص توده بدنی‌تان نرمال باشد، ممکن است چربی شکمی زیادی داشته باشید و در معرض بیماری‌ها باشید.

 

ارسال نظر