تماس با ما درباره ما

آشنایی با نشانه‌های وجود قارچ در حمام

متاسفانه قارچ و کپک با فضای حمام رابطه خوبی دارند. مکان ایدئال برای رشد قارچ و کپک مکانی است که در آن بخار، رطوبت و آب باشد. کپک می‌تواند در هر مکانی با رطوبت بالا از جمله زیرزمین، اتاق زیرشیروانی، طاقچه پنجره و حمام رشد کند.
آشنایی با نشانه‌های وجود قارچ در حمام

به گزارش تهران بهشت؛ متاسفانه قارچ و کپک با فضای حمام رابطه خوبی دارند. مکان ایده آل برای رشد قارچ و کپک مکانی است که در آن بخار، رطوبت و آب باشد. کپک می‌تواند در هر مکانی با رطوبت بالا از جمله زیرزمین، اتاق زیرشیروانی، طاقچه پنجره و حمام رشد کند.

قبل از ورود انسان به سیاره زمین قارچ‌ها وجود داشتند و بعد از ما هم وجود خواهند داشت. قرار گرفتن در معرض کپک و قارچ می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید آلرژی، آسم و سایر مشکلات تنفسی شود.

رطوبت خانه شما هرگز نباید به بیش از 50 درصد برسد و هر زمان که کپک یا قارچ مشاهده کردید باید سریعا آن را از بین ببرید.

نشانه‌های وجود قارچ در حمام 

1-لکه‌های رنگی روی دوش ظاهر می‌شود

وجود کپک همیشه یک مشکل اساسی بوده است زیرا به وضوح می‌توان آن‌ها را روی دیوارها، درها، سقف و حمام مشاهده کرد. کپک اغلب در زیر اشیا شروع به رشد می‌کند و اگر کپک را روی کاشی و شیشه پیدا کردید بدانید که آن‌ها از مدت‌ها پیش شروع به تکثیر کرده‌اند. 

بیشتر اوقات کپک‌ها توده‌های خاکستری، سیاه یا قهوه‌ای تیره هستند و گاهی در رنگ‌های سبز، سفید و یا آبی دیده می‌شوند و برخی نیز لزج هستند. 

برای حذف این کپک‌ها می‌توانید ناحیه آلوده را با موادی مثل سرکه سفید، آمونیاک، جوش‌شیرین، هیدروژن پراکسید یا پاک‌کننده‌های شیمیایی تمیز کنید. برای این کار باید حتما تهویه مناسب باشد و در حین انجام کار باید از دستکش لاستیکی استفاده کنید و شاید نیاز باشد از یک متخصص کمک بگیرید چرا که کپک سیاه می‌تواند بسیار مضر باشد.

2-بوی کپک به مشام می‌رسد

از آنجایی که کپک بیشتر در زیر اشیا رشد می‌کند ممکن است در وهله اول شما علائم کپک را در حمام نبینید و فقط بوی خاک و کهنگی را استشمام کنید. یک نشتی کوچک در دوش می‌تواند مشکل ایجاد کند و به دلیل رطوبت شرایطی عالی برای رشد کپک فراهم کند. 

اگر مجرای دوش شما بوی کهنگی می‌دهد می‌توانید کمی جوش‌شیرین و سپس مقداری سرکه سفید روی مجاری دوش بریزید و یک قابلمه آب را جوشانده و با آن دوش را آب بکشید. با این کار هم از شر کپک و هم از شر بوی بد خلاص می‌شوید. اگر بوی کپک از بین نرفت شاید نشان از یک مشکل جدی‌تر باشد و باید حتما با یک لوله‌کش تماس بگیرید تا لوله‌های حمام را بررسی کند.

 

3-مورچه در حمام شما وجود دارد

وجود مورچه در حمام و خزیدن آن‌ها در اطراف دیوار و سقف نشان از وجود قارچ در حمام است. کپک چوب و دیوار خشک را از بین می‌برد و با ایجاد شکاف راه را برای ورود حشرات دیگر از جمله مورچه‌ها باز می‌کند. از بین بردن مورچه فقط به یک اسپری آب و سرکه نیاز دارد اما موضوع اصلی از بین بردن کپک است که شما باید آن را حل کنید. اگر تمیز کردن برای شما سخت است باید از یک متخصص کمک بگیرید. 

 

4-زمین حمام نرم و لزج شده 

اگر حین حمام کردن با پای برهنه متوجه شدید که زمین لیز و لزج است، این موضوع طبیعی نیست و نشان از وجود کپک است و به این معنی است که کپک ریشه دوانده است. باید تمام حمام از جمله دیوارها و درزهای کاشی‌ها را بررسی کنید و کپک را از بین ببرید.

5-دیوارهای حمام آسیب دیده‌اند

کپک می‌تواند به دیوارهای حمام آسیب برساند و آسیب به دیوار نیز می‌تواند باعث رشد کپک شود. خرابی دیوار باعث می‌شود که آب به این مناطق نشت کند و مکانی را برای رشد کپک فراهم کند. اگر در حمام ریزش گچ، برآمدگی دیوار و کاشی، تغییر رنگ دیوار را مشاهده کردید، تمام این‌ها نشان از یک مشکل بزرگ دارند که در این صورت باید برای ارزیابی میزان خرابی باید از یک متخصص کمک بگیرید.

اولین کاری که برای جلوگیری از رشد کپک باید انجام دهید این است که مشکل رطوبت را حل کنید و سپس کپک را تمیز و ریشه‌کن کنید. اگر خودتان برای حل این مشکل پیش‌قدم شده‌اید باید همیشه اقدامات احتیاطی را انجام دهید و از ماسک، محافظ چشم و دستکش استفاده کنید.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار