تماس با ما درباره ما

آشنایی با آخرین احساسی که هنگام نزدیک شدن مرگ از دست می‌‌دهیم!

بر اساس تحقیقات، شنوایی آخرین حسی است که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند. دانشمندان دریافتند که مغز به ثبت آخرین صداهایی که فرد می‌شنود ادامه می‌دهد، حتی اگر بدنش واکنشی به آن نشان ندهد.
آشنایی با آخرین احساسی که هنگام نزدیک شدن مرگ از دست می‌‌دهیم!

به گزارش تهران بهشت؛ پزشکان معمولا به خانواده‌های بیماران نزدیک به مرگ می‌گویند با آنها صحبت کنند و اگر حرف آرامش بخشی دارند برایشان زمزمه کنند. این به این دلیل است که تحقیقات نشان می‌دهد شنوایی افراد در حال مرگ همچنان کار می‌کند و به این معناست که حتی اگر بدن فرد در حال مرگ پاسخگو نباشد، مغز او به ثبت آخرین صداهایی که می‌شنود ادامه می‌دهد.

مطالعه‌ای که در ژوئن ۲۰۲۰ منتشر شد نشان داد که مغز بیمارانِ در حال «مرگ فعال» در مراقبت‌ های تسکینی همچنان در پاسخ به صداها فعالیت‌هایی را ثبت می‌کند. محققان فعالیت مغزی ۱۷ بیمار تحت کنترل، هشت بیمار آسایشگاهی پاسخگو و پنج بیمار آسایشگاهی را که پاسخگو نبودند بررسی کردند. به هر بیمار دو نوع آهنگ با پنج نت ارائه شد که یک نسخه از آن تنها پنج نت تکراری داشت، در حالی که آهنگ یا الگوی دیگری متفاوت بود. از بیماران سالم و پاسخگو خواسته شد تا تعداد آهنگ‌هایی را که در آن الگوها تغییر کرده بشمارند.

دانشمندان دریافتند که الگوهای فعالیت مغز در افراد غیرپاسخگو مشابه بیماران سالم است و این نشان می‌دهد که افراد هنگام مرگ همچنان قدرت شنوایی دارند و به دنباله‌ای از محرک‌های شنیداری ساده پاسخ عصبی می‌دهند. لارنس وارد نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید: «چیزی که می‌دانیم این است که سیستم شنوایی برخی از این بیماران به شیوه‌ای نزدیک به حالت نرمال عمل می‌کند.»

با وجود درک این موضوع که شنوایی آخرین حسی است که هنگام مرگ از دست می‌دهیم، دانشمندان می‌گویند مشخص نیست که آیا بیماران واقعا آنچه را می‌شنوند پس از ثبت درک می‌کنند یا خیر. وارد می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که برخی از فرآیندهای شناختی آنها با وجود عدم توانایی در پاسخگویی همچنان فعال باشد. چیزی که هنوز نمی‌دانیم این است که آنها این کلمات را می‌فهمند و با آنها تسکین می‌یابند یا خیر.»

ارسال نظر