تماس با ما درباره ما

آیا طغیان آنفلوآنزا در راه است؟

به گفته یکی مسئولان وزارت بهداشت، ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در ۳ هفته گذشته افزایش زیادی داشته است و پیش بینی می شود که این بیماری در کشور طغیان خواهد کرد.
آیا طغیان آنفلوآنزا در راه است؟

به گزارش تهران بهشت؛ رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به افزایش آنفلوآنزا در کشور هشدار داد و گفت: طی هفته گذشته ۳۳۴ مورد ثبت شده ابتلا به آنفلوآنزا در مراکز درمانی داشتیم و آمارهای غیر رسمی بیش از این موارد است.

ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در ۳ هفته اخیر موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور افزایش چشمگیری داشته و به نظر می رسد فصل شیوع این بیماری آغاز شده است و روند مبتلایان صعودی بوده و در ماههای آینده بیشتر می شود.

سطح ایمنی عموم جامعه بویژه کودکان پایین آمده

وی اظهار داشت: سطح ایمنی عموم جامعه بویژه کودکان در برابر ابتلا به آنفلوآنزا و ویروس های تنفسی پایین آمده به همین دلیل این قشر از افراد در معرض مبتلا شدن به این بیماری هستند و در واقع در ماههای آینده طغیان این ویروس تنفسی را تجربه خواهیم کرد.

قادری، آنفلوآنزا را یک بیماری عفونی تب دار دانست که بیشتر دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد و ادامه داد: این بیماری به شدت واگیردار است و افراد دارای بیماریهای زمینه ای و کودکان و سالمندان در معرض ابتلای بیشتری به آن هستند.

علائم ابتلا به آنفلوآنزا چیست؟

قادری با بیان اینکه علایم ابتلا به آنفلوآنزا در مقایسه با کرونا شدیدتر و پر سر و صدا است، تصریح کرد: فرد مبتلا به آنفلوآنزا در همان مراحل اولیه ابتلا دچار تب، گلودرد و سردرد بطور متوالی در چند روز می شود و حتی سرماخوردگی معمولا نسبت به این بیماری خفیف‌تر است. علائم سرماخوردگی معمولاً در حدود ۷ تا ۱۰ روز برطرف می‌شود و به سرعت آنفولانزا بروز نمی‌کند. علائم آنفولانزا ممکن است دو هفته طول بکشد.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در صورت ابتلا به عفونت آنفلوانزا، یک روز قبل از بروز علائم آنفولانزا و پنج تا هفت روز پس از بیمار شدن، احتمال سرایت وجود دارد و مدت زمان سرایت در کودکان کم سن یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است طولانی‌تر باشد.

راه‌های جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا

به گفته قادری، برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا به سایر افراد باید دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در مکانهای شلوغ، شستشوی مرتب دستها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده که برای عدم ابتلا به کرونا وجود دارد، رعایت و مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در صورت ابتلا به این بیماری نوشیدن مایعات فراوان و استراحت کافی بسیار مهم بوده و داروهای درمان آنفلوآنزا در داروخانه ها موجود بوده و مسکن‌های درد و تب برای کمک به تسکین علائم آن مفید است.

واکسن آنفولانزا مفید است

قادری تاکید کرد: ضرورت دارد افراد مسن بالاتر از ۶۵ سال، کودکان زنان باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی و آسم، دیابت، نارسایی قلبی، بیماران دیالیزی، بیماران تحت شیمی درمانی و افراد با نقص ایمنی سریعتر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

وی گفت: واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها موجود بوده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

 

ارسال نظر