تماس با ما درباره ما

روش درست سرباز زدن از وظایف اضافه چیست؟

در شرایط فشار اقتصادی، معمولا سازمان‌ها به تعدیل نیرو روی می‌آورند. در چنین شرایطی همه تلاش سازمان این خواهد بود تا با نیروهای موجود، کارها پیش برود. اینجاست که گاهی فشار کار بر افراد چنان زیاد می‌شود که ممکن است دچار فرسودگی شغلی شوند.
روش درست سرباز زدن از وظایف اضافه چیست؟

به گزارش تهران بهشت؛ با کمبود هر چه بیشتر کارکنان‌، این احتمال وجود دارد که از شما خواسته شود کارهای بیشتری را انجام دهید. کارکنان برتر که در اجرای وظایف بهتر عمل می‌کنند، هدف اصلی برای درخواست‌های کار اضافی هستند. اما باید مراقب باشید که چه چیزی را قبول می‌کنید. در مقاله‌ای که نشریه هاروارد بیزنس‌ری‌ویو منتشر کرده است، نویسنده به این موضوع اشاره می‌کند که بهترین زمان نه گفتن به کار بیشتر چه زمانی است:

۱) وقتی که مسئولیت‌های شغلی اصلی شما آسیب خواهند دید.

اگر یک تکلیف باعث می‌شود به مسئولیت‌های اصلی شما خدشه وارد شود، یا توانایی شما را برای ارائه مداوم کار با کیفیت بالا بدون هیچ گونه پیشرفت قابل توجهی از نظر یادگیری یا کسب مهارت به خطر می‌اندازد، بهتر است آن را رد کنید و بر روی آنچه قبلاً به شما محول شده است، تمرکز کنید. از گفتن «متاسفم، این در شرح وظایف من نیست»،  خودداری کنید. یک رویکرد بهتر این است که از یک استراتژی به نام حساب رابطه‌ای استفاده کنید، یا توضیح دهید که چرا امتناع شما به نفع همه افراد درگیر است. به زبان ساده، این بدان معناست که بگویید: "اگر به شما کمک کنم، دیگران را ناامید می‌کنم." یا به طور دقیق‌تر "من نمی‌توانم کار خوبی در پروژه شما انجام دهم چون کارهای دیگر من آسیب می‌بیند."

۲) وقتی کار شخص دیگری است.

در عصری با تیم‌های ماتریسی‌شده و جریان‌های کاری بسیار مشارکتی، به راحتی ممکن است در انجام کارهایی که شغل شما نیست، غرق شوید، مانند نماینده فروش که خود را درگیر تماس‌های خدمات مشتریان می‌بیند. اگر انجام کار اضافی برایتان مهم نیست یا احساس می‌کنید که به رشد شما کمک می‌کند، به وضوح انتظار دارید که مسئولیت جدید چه نتیجه‌ای داشته باشد، مانند شرح وظایف بهتر در آینده، حرکت به سمت ترفیع، یا اینکه کارتان در جلسه هیات مدیره ذکر شود. تعدیل حقوق‌تان را در نظر بگیرید، تعدیلی که منعکس‌کننده ارزش افزوده شماست. می‌توانید بگویید، "در شش ماه گذشته، من مسئولیت‌های A، B و C را بر عهده گرفته‌ام. بهترین راه برای اطمینان از اینکه دستمزد من متناسب با افزایش وظایف من است چیست؟"

۳) وقتی استراتژی خروج مشخصی وجود ندارد.

فقط زمانی مسئولیت‌های اضافی را بر عهده بگیرید که دامنه کامل آن چیزی را که درگیرش می‌شوید، درک کنید. شما می‌خواهید از ارتباط نادرست در این مسیر جلوگیری کنید و نمی‌خواهید این یک کار بی‌پایان باشد. شاید رئیستان از شما بخواهد در یک ابتکار جدید شرکت کنید. جزئیات را جویا شوید. چه مدت در پروژه مورد نیاز خواهید بود؟ انتظار می‌رود در چه جلساتی شرکت کنید؟ اگر پس از دریافت نکات شفاف، تشخیص دادید که آن وظیفه مناسب نیست به این دلیل که فرصت بله گفتن خیلی زیاد است، می‌توانید سپاسگزاری کنید و بگویید: «از شما برای این فرصت متشکرم. پروژه جالبی به نظر می‌رسد، اما اگر بدانم اختیارات یا منابعی برای دستیابی به این هدف ندارم، متعهد به انجام آن نمی‌شوم.»

۴) هنگامی که درخواست، غیرمنطقی است.

شاید رهبر ارشد تیم، یک طرح تجاری را از ابتدا در عرض دو روز کاری درخواست کرده باشد. شما می‌دانید که این امکان پذیر نیست، اما چه کار می‌کنید؟ یک نه مثبت را امتحان کنید، که به شما امکان می‌دهد از زمان خود محافظت کنید و در عین حال رابطه را ادامه دهید. در پاسخ به درخواست رهبر ارشد تیم، می‌توانید توضیح دهید که در زمان تعیین شده چه کاری می‌توانید انجام دهید.

کلام آخر:

شما نمی‌توانید به همه چیز نه بگویید، اما نه گفتن به دلایل درست می‌تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس و قدرت بیشتری داشته باشید.

منبع: HBR

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار