تماس با ما درباره ما

تالابی با عمق ۶۰ سانتی‌متر در مهاباد

مهاباد یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل آذربایجان غربی جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر تالاب کانی برازان می‌باشد.
تالابی با عمق ۶۰ سانتی‌متر در مهاباد

به گزارش تهران بهشت، تالاب کانی برازان با ۹۰۷ هکتار وسعت، در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شمال شرقی مهاباد قرار دارد و اولین سایت پرنده‌نگری در کشور به‌ شمار می‌رود. میانگین عمق تالاب ۶۰ سانتی‌متر است. محققان بالغ بر ۷۵ گونه از پرندگان آبزی و کنارآبزی را در این تالاب شناسایی کرده‌اند که با توجه به گونه‌های خشک‌زی، تعداد آن‌ها از ۱۸۰ گونه نیز فراتر خواهد رفت. از این پرندگان می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، خروس کولی دم سفید، اردک مرمری، پرستوی دریایی، باکلان کوچک، پلیکان سفید، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد. کانی برازان از مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه های گردشگری مهاباد است که برای دسترسی به آن، باید در مسیر کمربندی دارلک مهاباد، در نزدیکی روستای حاجی خوش، وارد جاده فرعی شوید. پس از عبور از روستاهای گابازله و قره داغ، به جاده‌ای خاکی می‌رسید که با گذر از میان زهکش‌ها و زمین‌های کشاورزی، نهایتا به تالاب ختم می‌شود.

 

ویژگی ‌های جانوری

در این تالاب مهم بیش از هفتاد و پنج گونه پرنده آبزی و غیر آبزی به چشم می خورد که برای استراحت، تغذیه و همچنین زاد و ولد به تالاب کانی برازان مهاجرت می کنند. فلامینگو، اردک سرسفید، اردک بلوطی، حواصیل، چنگر، آنقوت، اردک مرمری، پرستوی دریایی، باکلان، پلیکان سفید، عروس غاز و کشم بزرگ تنها بخشی از پرندگان این تالاب بزرگ و زیبا را تشکیل می دهند که در این بین برخی گونه ها در معرض خطر انقراض قرار داشته و از گونه های نادر به حساب می آیند. نیزارهای انبوه اطراف این تالاب مکان مناسبی برای لانه سازی و تخم گذاری این پرندگان است. عمق تالاب کانی برازان در حدود شصت سانتی متر است که این عمق به احشام روستاهای مجاور تالاب نیز اجازه استفاده از آب و گیاهان تالاب را می دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر