تماس با ما درباره ما

این دو حمله مرگبار در زمستان ها بیشتر سراغ انسانها می آیند

گرچه شاید زمستان افزایش عفونت‌های تنفسی مثل آنفلوانزا را به یادتان بیاورد، اما این فصل سرد سال با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی هم همراهی دارد.
این دو حمله مرگبار در زمستان ها بیشتر سراغ انسانها می آیند

به گزارش تهران بهشت؛ آمار نشان می‌دهد که خطر حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی در افراد بالای ۶۰ سال در طول دوره سرد سال تا دو برابر می‌شود.

یک بررسی در انگلیس نشان داد که پیش از پاندمی کرونا، بیماری‌های قلبی به حدود ۴۰ درصد از مرگ‌های اضافی رخ‌داده در طول روزهای پیاپی با دمای پایین هوا مرتبط بودند.

یک بررسی در انگلیس هم نشان داد در افراد ۶۰ ساله و بالاتر، احتمال دچار شدن به حمله قلبی و سکته مغزی در دست کم چهار روز پیاپی هوای سرد دو برابر می‌شود.

هوای سرد چگونه بر قلب اثر می‌گذارد؟

دمای پایین هوا در فصل سرد باعث این اثرات بر قلب می‌شود:

  • سرعت ضربان قلب شما می‌تواند بالا رود.
  • فشار خون شما ممکن است افزایش یابد.
  • قلب شما مجبور است سخت‌تر از حد معمول کار کند.
  • خون غلیظتر می‌شود که می‌تواند به ایجاد لخته خونی بینجامد.

هوای سرد رفتارهای ما را تغییر می‌دهد

علاوه بر این، ما با افت دمای هوا مدت بیشتری را درون خانه می‌گذرانیم  و گذراندن زمان بیشتر در فضای دربسته احتمال عفونت‌های تنفسی ویروسی را افزایش می‌دهد و این امر به نوبه خود می‌تواند خطر سکته مغزی، حمله قلبی و لخته‌های خونی حتی پس از رفع این عفونت‌های ویروسی افزایش دهد.

 همچنین ورزش کمتر و زندگی نشسته باعث افزایش وزن می‌شود و این هم یک عامل دیگر است که فشار بر دستگاه قلب و عروقی را بیشتر می‌کند.

تاثیر آلودگی هوا

زمستان‌ها به دلایل گوناگون معمولا موقع تشدید آلودگی هوا هم هست. در ماه‌های سرد سال غلظت آلاینده دی‌اکسید نیتروژن و ذرات معلق افزایش می‌یابد و و قرار گرفتن در معرض این آلاینده‌ها هم خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

چکار می‌توانید بکنید؟

یک توصیه ساده این است که با توجه به اینکه میزان پایین ویتامین D با افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط شده است، مکمل‌های این ویتامین را مصرف کنید. مصرف دست کم ۴۰۰ واحد یا ۱۰ میکروگرم ویتامین  D لازم است و به علاوه اینکه هر دارویی که پزشکتان برایتان تجویز کرده است، از جمله داروهای ضد فشار خون را هم باید مصرف کنید.

یک توصیه دیگر این است که ورزش بیش از حد توانتان به خصوص پس از یک وعده غذایی حجیم انجام ندهید، زیرا این کار باعث می‌شود خون بیشتری از سمت قلب به سوی روده‌هایتان متوجه شود.

واکسیناسیون کرونا و آنفلوانزا برای حفاظت خودتان از این ویروس‌ها که عفونت با آنها می‌تواند پیامدهای قلبی هم داشته باشد، هم اهمیت دارد.

اگر دمای هوا بسیار پایین رفته است، در خانه بمانید و دمای خانه را دست کم در حد ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگهدارید.

تلاش کنید همچنان از لحاظ جسمی فعال بمانید چون این کار دستگاه ایمنی‌تان را تقویت می‌کند و غذاهای گرمی بخورید که بدنتان انرژی دهد.

 

ارسال نظر