تماس با ما درباره ما

سردترین نقطه کره زمین کجاست؟

در آستانه سال نو میلادی مردم بسیاری از کشورها دوست دارند در جایی اقامت داشته باشند که برف ببارد و حال و هوای کریسمس را برایشان زنده کند.
سردترین نقطه کره زمین کجاست؟

 به گزارش تهران بهشت؛ در آستانه سال نو میلادی مردم بسیاری از کشورها دوست دارند در جایی اقامت داشته باشند که برف ببارد و حال و هوای کریسمس را برایشان زنده کند. هرکس با توجه به تجربه زیستی خود، می تواند سردترین حالت هوا را متصور شود. اما برخی اعداد خارج از تصور و تجربه های ما هستند؛ تصور دمای ۹۰- درجه سانتی گراد احتمالا برای بیشتر انسان ها غیرقابل درک است، ولی نکته جالب توجه این است که نقاطی در زمین وجود دارد که چنین دمایی دارد.

سردترین مکانی که ماهواره های ناسا روی زمین پیدا کرده اند، یک خط الراس بلند در فلات شرقی قطب جنوب است. ناسا می‌گوید دمای این خط الراس در شب‌های زمستان می‌تواند تا ۹۲ درجه زیر صفر کاهش یابد. در آن سرما حتی بنزین هم یخ می زند.

ناسا اولین بار در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که سردترین نقطه کره زمین را پیدا کرده است و از آن زمان تاکنون این فلات هر سال رکورد سردترین نقطه جهان را به خود اختصاص داده است.

ناسا می گوید که مرکز ملی داده های برف و یخ پس از تجزیه و تحلیل ۳۲ سال داده های چندین ماهواره، به این نتیجه رسید که حفره‌های موجود در این فلات سردترین نقطه در زمین است.

میزان برودت این حفره ها به سبب سکون بیش از حد هوا درون آنهاست و به مرور زمان باز هم از میزان گرمای آنها کاسته خواهد شد؛ چرا که دمای داخلی خود را به محیط بیرون ساطع می‌کنند. پایین‌ترین دمایی که ماهواره‌ها شناسایی کرده‌اند ۹۳.۲ – درجه سانتی‌گراد، در ۱۰ آگوست ۲۰۱۰ بوده است.

به گفته کارشناسان، با این حال این فلات سردترین نقطه مسکونی جهان نیست. چرا که سردترین منطقه‌ای که انسان‌ها در آن سکونت دارند در شمال شرقی سیبری قرار دارد، جایی که دما در ورخویانسک روسیه در سال ۱۸۹۲ و روستای اویمیاکن در سال ۱۹۳۳ به منفی ۶۷.۸ درجه سانتیگراد کاهش یافت.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار