تماس با ما درباره ما

داروی ایرانی "کاهش عوارض کرونا" ثبت اختراع جهانی شد

با تلاش‌های صورت گرفته توسط محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اعضای پارک فناوری پردیس، داروی کاهش عوارض کرونای سالیراویرا که خردادماه سال ۱۴۰۰ تولید و رونمایی شده بود، گواهی ثبت اختراع جهانی دریافت کرد.
داروی ایرانی  کاهش عوارض کرونا  ثبت اختراع جهانی شد

به گزارش تهران بهشت؛  رضا رمضانی؛ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان "میم دارو" درباره روند دریافت ثبت اختراع جهانی داروی سالیراویرا اظهار کرد: ثبت داخلی داروی سالیراویرا در سال گذشته انجام شده بود و مجوز داخلی مصرف آن نیز اخذ شد. برای این کار آزمایشات پری کلینیکال و کلینیکال انجام شد و پیش از آن نیز کد اخلاق و مجوز کلینیکال ترایال از دانشگاه علوم پزشکی ایران که شعبه سازمان جهانی مالکیت معنوی در ایران است، اخذ شد.

رمضانی گفت: برای ثبت اختراع جهانی با یک شرکت معتبر در اروپا قراردادی منعقد کردیم که به لحاظ حقوقی از ما دفاع کنند، زیرا بخش فنی ثبت اختراع، کاری بسیار طاقت‌فرسا و تخصصی است و برای انجام این کار نیازمند شرکتی با تجربه برای کمک بودیم.

وی ادامه داد: ایران در زمینه ثبت اختراع جهانی در بخش دارویی تجربه زیادی ندارد. برای همین، کار سیستمی بسیار گسترده‌ای انجام شد. حدود 50 ثبت اختراع دارویی را مطالعه کردیم تا یک سیستم جامع اختراع دارویی را ایجاد کنیم و بعد از آن تمام مستندات خود را در آن جمع کرده و تحویل شرکت حقوقی خارجی دادیم.

رمضانی تصریح کرد: این چنین بود که ما توانستیم پالایش فنی خود برای ثبت اختراع سالیراویرا را انجام دهیم و در نهایت اختراع ما به ثبت رسید.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره اهمیت ثبت اختراع جهانی گفت: وقتی دارویی با این ویژگی‌ها تولید می‌شود، برای همکاری با مجموعه‌های بزرگ تولید در سطح جهانی، ابتدا داروی تولید شده باید ثبت اختراع شود و این کار هم نیازمند زمان و هزینه بسیار زیادی است.

رمضانی ادامه داد: هدف ما برای تمام این تلاش‌ها همکاری با شرکت‌های بزرگ در تولید و پخش دارو در سطح جهانی بود. در این زمینه پس از ثبت اختراع با یک شرکت معتبر پخش دارو قرارداد بستیم و آنها نیز اعلام کردند اگر محصول ما در اروپا تولید شود مسئولیت پخش آن را به عهده می‌گیرند. خوشبختانه این موضوع در مراحل نهایی است و برای انجام این کار نیز در حال انجام اخذ مجوز‌های مربوطه هستیم.

سال گذشته و همزمان با یکی از بزرگترین پیک‌های کرونا در کشور، با تلاش‌های علمی بیش از 40 نفر از محققان هیئت علمی برترین دانشگاه‌های کشور، سالیراویرا به عنوان نخستین داروی کاملاً ایرانی درمان و پیشگیری از کرونا در شرکت دانش‌بنیان میم دارو از اعضای پارک فناوری پردیس تولید شد.

 

ارسال نظر