تماس با ما درباره ما

چرا ممکن است پشت گوشتان درد داشته باشید؟

درد پشت گوش می‌تواند مربوط به خود گوش یا ساختارهای مجاور باشد که منبع عصبی مشترکی با گوش دارند. چندین علت احتمالی برای درد پشت گوش وجود دارد که در نظر گرفته می‌شود، از جمله التهاب مفصل فک، عفونت دندان، یا سردرد مربوط به عصب.
چرا ممکن است پشت گوشتان درد داشته باشید؟

به گزارش تهران بهشت؛ علل احتمالی برای درد پشت گوش عبارتند از :

نورالژی اکسیپیتال

اکسیپیتال به معنای پشت سر است. نورالژی درد ناشی از اعصاب آسیب دیده است. اعصاب اکسیپیتال از گردن شروع می‌شود و از پشت سر تا بالای سر می‌گذرد.

 نورالژی اکسیپیتال باعث ایجاد درد شدید در پشت گوش می‌شود و از طریق گردن و پشت سر پخش می‌شود. درد آن ناگهانی است، معمولاً در یک طرف سر ایجاد می‌شود و می‌تواند با حرکات ساده و روزمره مانند برس زدن موها یا حرکت دادن گردن ایجاد شود.

عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی یا اُتیت میانی زمانی رخ می‌دهد که فضای گوش میانی که بین پرده گوش و گوش داخلی قرار دارد، ملتهب و عفونی شود. می‌تواند باعث درد پشت گوش و داخل آن شود. عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی، مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، اغلب باعث ایجاد اوتیت میانی می‌شوند.

 کودکان خردسال مبتلا به اوتیت میانی ممکن است گوش خود را بکشند یا تب داشته باشند، بداخلاق باشند و در خوردن و خوابیدن مشکل داشته باشند. همچنین ممکن است استفراغ یا اسهال داشته باشند.

ماستوئیدیت

یک علت غیر معمول اما احتمالی درد پشت گوش است. این عفونت استخوان ماستوئید است که در پشت و زیر گوش قرار دارد. این عارضه در اثر اوتیت میانی حاد درمان نشده ایجاد می‌شود و می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما در کودکان زیر 2 سال شایع‌تر است. ممکن است آنها گوش آسیب دیده خود را بکشند یا اگر می‌توانند صحبت کنند از گوش درد شکایت کنند.

تجمع موم گوش

موم گوش که سرومن نیز نامیده می‌شود، ماده‌ای است که از پوشش مجرای گوش خارجی محافظت می‌کند. معمولاً خود به خود از کانال خارج می‌شود. اگر این روند طبیعی به خطر بیفتد، سرومن می‌تواند در اعماق کانال گوش جمع شود. در آنجا سفت و نهفته شود و علائمی مانند درد پشت گوش ایجاد کند.

اوتیت خارجی

که به گوش شناگران نیز معروف است، زمانی ایجاد می‌شود که مجرای گوش ملتهب شود. می‌تواند نتیجه یک عفونت، آلرژی یا یک بیماری مزمن پوستی باشد.

اجسام خارجی

اجسام خارجی در گوش ممکن است علائم اوتیت خارجی را ایجاد کنند. این پدیده بیشتر در کودکان خردسال اتفاق می‌افتد که به داشتن حشرات و اسباب‌بازی‌های ریز در گوش‌های خود معروف هستند.

نشانگان رامسی هانت

بیماری زونا که در اثر فعال شدن مجدد ویروسی که باعث آبله مرغان می‌شود، ایجاد می‌شود، بثورات پوستی دردناکی در مسیر رشته‌های عصبی ایجاد می‌کند. اگر این بیماری در مسیر عصب صورتی ایجاد شود، می تواند باعث درد و بثورات پوستی در پشت گوش شود.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

مشکلات مربوط به مفصل گیجگاهی فکی و عضلات اطراف آن ممکن است باعث درد پشت گوش شود.

مشکلات دندانی

بسیاری از مشکلات دندانی می‌توانند به صورت درد پشت گوش ظاهر شوند، به خصوص اگر درمان نشوند.

 

ارسال نظر