تماس با ما درباره ما

چرا زن ها سرمایی تر از مردها هستند؟

احساس سرما یکی از مسائل طبیعی است که در هوای سرد همه ما دچار آن می شویم، اما تفاوت زن و مرد در هوای سرد مسئله جالبی است که در این مطلب به آن اشاره می شود.
چرا زن ها سرمایی تر از مردها هستند؟

به گزارش تهران بهشت؛ همه ما با داستان درگیری بر سر خاموش و روشن کردن کولر و یا کم و زیاد کردن سیستم گرمایش در اداره‌ها و محیط کار بین خانم‌ها و آقایان آشنایی داریم. تعجب نکردید که چرا مردان کمتر از زنان احساس سرما می‌کنند؟

مطالعات نشان داده ‌است که زنان به دلایل فیزیولوژیکی، هورمونی و روانی، احساس سرمای بیشتری نسبت به مردان دارند و طبق مطالعه‌ای که در کشور هلند انجام شده است، زنان با تفاوت 3 درجه سانتی‌گراد در محیط، احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

یعنی زنان در صورتی که درجه حرارت محیط مشترک کار 3 درجه گرم‌تر شود، احساس بهتری خواهند داشت و این در حالی است که مرد حتی کمترین سرمایی حس نکرده است! پس احتمالا برای تان جالب است که علت احساس سرمای کمتر در مردان را بدانید:

سرعت سوخت و ساز بدن مردان و زنان

متابولیسم یا سوخت‌ و‌ ساز وظیفه تولید انرژی و گرما دارد. وقتی در حالت استراحت و بی‌حرکت هستید، میزان متابولیسم شما (در واحد زمان) در کمترین حد است. به طور کلی، میزان متابولیسم زنان کمتر از مردان است و به همین دلیل زنان، گرمای کمتری در مقایسه با مردان تولید می‌کنند و باعث احساس سردی بیشتر نسبت به مردان می‌شود.

تفاوت اندام بدن مردان و زنان 
زنان اندام ظریف‌تری نسبت به مردان دارند و حجم عضله‌های آن ها در مقایسه با آقایان کمتر است. با توجه به حجم و اندازه اندام آقایان، گرما سریع‌تر درون بدنشان منتشر می‌شود و به همین دلیل دمای بدن مردان نسبت به زنان سریع‌تر تنظیم می‌‌شود.

تغییرات هورمونی بدن زنان و مردان 
در طول دوره قاعدگی دمای بدن زنان به دلیل بالا و پایین شدن سطح هورمون‌‌ها تغییر می‌‌کند. روزهای قبل از شروع دوره ، میزان آهن و گلبول‌ های‌قرمز خون که یکی از موارد تاثیرگذار در احساس گرمای بدن است، کم می‌‌شود و دمای بدن نیز کاهش می ‌یابد.

با این روش‌ها خودتان را گرم نگهدارید
به جای یک لباس پشمی و ضخیم، لباس‌‌ها را به صورت لایه‌لایه بپوشید. پوشیدن چند لباس سبک‌تر روی هم باعث عایق‌بندی بهتر و حفظ گرمای بدن در بین لایه‌ها می‌شود.
نوشیدن مایعات گرم و آب ولرم فراموش نشود.
به‌طور منظم ورزش کنید. ورزش و پیاده‌روی سه بار در هفته باعث عضلانی‌تر شدن اندام شما می‌شود. 

 

ارسال نظر