تماس با ما درباره ما

چاق ترین افراد کشور در کدام استان زندگی می کنند؟

سرانه مصرف سبزی و میوه در کردستان، پایین تر از متوسط کشوری است در حالیکه مصرف این مواد غذایی از اصول مهم برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی به شمار می رود.
چاق ترین افراد کشور در کدام استان زندگی می کنند؟

به گزارش تهران بهشت؛ دکتر فرزام بیدارپور در نشست با خبرنگاران کردستان در سنندج، با اشاره به سیزدهمین بسیج ملی تغذیه از ۲۴ دی تا ۷ بهمن با شعار "حال خوب با وزن مناسب" اظهار کرد: ۸۰۰ میلیون نفر در دنیا چاق هستند که این مساله نیز نوعی سوتغذیه است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی تعداد افراد مبتلا به چاقی به یک میلیارد نفر برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از هر پنج زن یک نفر و از هر هفت مرد یک نفر چاق است، افزود: در دنیا حدود ۴۹ درصد بزرگسالان، ۲۶ درصد نوجوانان و ۶ درصد کودکان زیر پنج سال چاق هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در کشورمان مطالعاتی در این زمینه انجام گرفته است که نشان می دهد در افراد پنج تا ۱۸ ساله کشور، ۶.۹۳ درصد جمعیت چاق هستند که این شاخص در کردستان ۵.۷ درصد است.

بیدارپور یادآور شد: در بین جوانان ۱۹ تا ۲۹ سال نیز در کشور ۱۱.۴۴ درصد چاقی دارند که این میزان در کردستان ۱۵.۸ درصد است.

به گفته وی از جمعیت ۳۰ تا ۶۰ سال در کردستان ۳۰.۲۱ درصد چاق هستند که این رقم در کشور ۲۱.۶۵ است و در این زمینه نیز از کشور پیشی گرفته ایم و افزون بر آن در همین رده سنی ۵۲ درصد چاقی شکمی دارند که شاخص کشوری آن ۴۴.۴۱ است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: در جمعیت بالای ۶۰ سال و در بین قشر سالمند، شاخص چاقی در کشور ۱۹.۳۶ درصد است و در استان ۲۰.۳۲ درصد که تفاوت معناداری وجود ندارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اظهار کرد: عاملی که می تواند به تغذیه ناسالم کمک کند تحرک فیزیکی است که در این زمینه در کردستان وضعیت خوبی نداریم ولی در دنیا از هر چهار نفر یک فرد بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی دارد.

بیدارپور ادامه داد: ۸۰ درصد جمعیت نوجوان فعالیت بدنی کافی ندارند که این یک مشکلی جهانی است.

وی گفت: در استان نیز با وجودی که از نظر شرایط جغرافیایی خوب است، ولی در تحرک فیزیکی از میانگین کشوری پایین تر است و همین مساله موجب انباشت ذخایر چربی می شود.

بیدارپور اضافه کرد: سرانه مصرف سبزی و میوه در کردستان، پایین تر از متوسط کشوری است در حالیکه مصرف این مواد غذایی از اصول مهم برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه بیماریهای غیرواگیر حدود ۷۵ درصد مرگ و میرها را به خود اختصاص می دهد، یادآور شد: بیماریهای قلبی، سرطان، تنفسی، دیابت و فشارخون در راس بیماریهای غیرواگیر هستند که عوامل خطر ابتلا به آن شامل رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک، مصرف دخانیات و الکل است.

به گفته بیدارپور، رژیم غذایی نامناسب موجب چاقی می شود و چاقی نیز عبارت از تجمع چربی‌ها در بدن و ناشی از عدم تعادل دریافت و مصرف کالری است.

وی گفت: یکی از بحثهای مهم در چاقی، چاقی شکمی است که در مردان در سن میانسالی دور کمر ۹۰ و در خانمها ۸۰ سانتی متر، مناسب است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: چاقی از عوارض مهم کشورهای با درآمد متوسط و پایین است که نشان می دهد این بیماری متعلق به قشر مرفه نیست و میزان چاقی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط سه و ۲ برابر کشورهای توسعه یافته است و در همه گیری کرونا نیز خطر بستری و مرگ و میر در افراد چاق بیشتر از دیگر افراد بود.

از ۲۴ دی ماه تا ۷ بهمن، سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار" حال خوب با وزن مناسب " آغاز بکار کرد.

شیوع چاقی در کشور، چاقی و بیماری های غیرواگیر، عوامل تغذیه ای موثر از چاقی(رفتارهای انتخاب غذایی، باورها و عادات نادرست غذایی (کودکان- بزرگسالان)، ترویج فعالیت بدنی در ادارات و مراکز جمعی، چاقی کودکان و راهکارهای کنترل آن، چاقی، جنسیت و عوامل فرهنگی، پیاده روی های خانوادگی، راهکاری برای کنترل وزن، چاقی و کارشناسان تغذیه، چاقی و جوانی جمعیت، چاقی شکمی و عوارض آن( آموزش به جامعه در خصوص نحوه اندازه گیری دور شکم و اندازه طبیعی آن برای مردان و زنان)، چاقی و راهکار های غیر اصولی کاهش وزن، چاقی و سلامت روان، چاقی ، دارو درمانی و مکمل ها، چاقی و تغییر شیوه زندگی عناوین روزشمار سیزدهمین بسیج ملی تغذیه است.

 

ارسال نظر