تماس با ما درباره ما

آشنایی با یک گیاه سمی وسوسه گر با اثرات دارویی وسیع

همه قسمت های گیاه تاتوره سمی محتوی ترکیباتی نظیر آلکالوئید های داتورین، آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین تا میزان 40 درصد است.
آشنایی با یک گیاه سمی وسوسه گر با اثرات دارویی وسیع

به گزارش تهران بهشت؛ تاتوره گیاهی است علفی،یکساله به ارتفاع تا120 سانتیمتر بومی مکزیک ولی در اکثر نقاط جهان دیده می شود. در ایران بصورت خودرو در مکان های باز نظیر باغ و جنگل، ساحل دریا و رودخانه و حاشیه جاده ها پراکنده اند. در تابستان با گلهای درشت، سفید و سورنا شکل، میوه های خاردار در حد و اندازه گردو، چشم هر بیننده ای را خیره می کنند. برگها ساده، کم و بیش لوزی شکل که نیمه بالائی بزرگتر و در حاشیه دندانه های منظم، درشت و اره ای دارند. گلها بلند و کشیده، سورنا شکل، سفید، منظم، دو جنسی، پنج پر، کاسه پیوسته، سبز و بطری شکل، جام بلند و سفید، در پائین لوله ای که به سمت بالا پهن و گسترده می شود. در هر گل پنج پرچم بلند و مجزا دیده می شود که در قاعده به جدار داخلی جام چسبیده اند.

مادگی در اصل دوبرچه ای با تخمدان آزاد، چهار خانه با تخمک های فراوان که سطح خارجی تخمدان خار دار، در نهایت یه میوه خشک چهار شکافی تبدیل می شود.دانه ها فراوان و سیاه رنگ هستند. فصل گل و میوه تابستان که گاهی در پائیز ادامه پیدا می کند.

 همه قسمت های گیاه سمی محتوی ترکیباتی نظیر آلکالوئید های داتورین، آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین تا میزان 40 درصد است. مصرف ترکیبات نامبرده در مقیاس های کم اثرات دارویی وسیعی داشته و جهت درمان ناراحتی هایی مانند مسکن دستگاه عصبی، ضد اسپاسم، درمان پارکینسون، دردهای اعصاب ( صورت و دیگر قسمت ها) آسم ( بویژه آسم عصبی)، تعرق و اضطراب، تسکین درد دستگاه گوارش و بویژه درد معده استفاده میشود. از خشک شده گیاه برای دفع کرم دستگاه گوارش دام سبک در دامداری سنتی استفاده میشود.

ولی به هرحال باید توجه ویژه داشت که مصرف گیاه به صورت خام و تازه برای انسان، دام، پرندگان، آبزیان، سایر موجودات علفخوار مسموم کننده بوده و در نهایت در مصارف بالا حتی می­تواند کشنده باشد.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار