تماس با ما درباره ما

مهم‌ترین موزه‌های تبریز که حتما باید دید+تصاویر

تبریز دیاری با قدمت بالا است به همین جهت با ما همراه باشید و از مهم‌ترین موزه‌های تبریز که حتما باید دید، بدانید.
مهم‌ترین موزه‌های تبریز که حتما باید دید+تصاویر

به گزارش تهران بهشت؛ تبریز که به شهر اولین ها معروف است و از جذاب ترین شهرهای شمال غربی ایران به شمار می رود. تبریز یکی از مهمترین کلان شهرهای ایران که اهمیت زیادی از نظر اقتصادی و صنعتی دارد و با جاذبه های رنگارنگش گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این شهر با قدمت و پیشینه ی طولانی آثار باستانی زیادی دارد و البته موزه هایی برای نگهداری و نمایش این آثار. می خواهیم تعدادی از مهمترین موزه های تبریز را معرفی کنیم.

تبریز و موزه‌های مهم‌تر آن عبارتند از: 

موزه قاجار تبریز

خانه‌ای که در محله ششگلان تبریز، یکی از محله‌های قدیمی این شهر قرار گرفته و معروف به خانه قاجار می‌باشد. همچنین معماری این خانه حاکی از آن است که سرد و گرم تاریخ را چشیده. عمارت ام‍ی‍رن‍ظ‍ام‌ گ‍روس‍‍ی‌ که روزگاری سکونتگاه افراد مهم حکومتی و مکانی برای گرفتن تصمیمات مهم حکومتی بوده است، امروزه تبدیل به موزه‌ای شده است تا بیانگر تاریخ پر فراز و نشیب این عمارت باشد. درواقع خانه امیرنظام گ‍روس‍‍ی‌ که معروف به موزه قاجار تبریز است امروزه یکی از موزه‌های تخصصی و موضوعی در سطح کشور به حساب می‌آید.

مهم‌ترین موزه‌های تبریز که حتما باید دید

آدرس موزه قاجار تبریز: تبریز، خیابان ششگلان، جنب بیمارستان کودکان، پشت مدرسه‌ شیخ عطّار

موزه آذربایجان

باز هم تاریخ و تماشای آثار و یادگاری های گذشته اما این بار در موزه آذربایجان. این موزه درست در کنار مسجد کبود واقع شده و بعد از موزه ملی تهران، دومین موزه تاریخی ایران به شمار می رود. موزه آذربایجان از سه سالن نمایش تشکیل شده و در آن بیش از ۲۳۰۰ اثر از دوران قبل از اسلام، بعد از اسلام و … به نمایش در آمده است. تعدادی از آثار این موزه شامل مجسمه های ارززشمندی هستند که به دست هنرمندان برجسته ساخته شده اند. در قسمت دیگری از موزه شانس تماشای آثار دیگر تمدن ها مثل تمدن نیشابور را دارید که قدمت آن ها به قرن ۴ هجری برمی گردد. نظرتان با تماشای سنگ های نفیس چیست؟ می توانید به طبقه همکف بروید تا با تماشای کمیاب ترین آثار هنری غافلگیر شوید.

آدرس موزه آذربایجان: تبریز، خیابان امام خمینی، جنب مسجد کبود 

موزه سنجش

این موزه در خانه ی تاریخی سلماسی برپا شده و بازدید از آن حال و هوای خاصی دارد. موزه سنجش محل نمایش وسایل اندازه گیری مثل ترازوهای کوچک زرگری و قپان های بزرگ است که قدمت آن ها به قرن های گذشته برمی گردد. از دیگر آثاری که در این موزه به نمایش در آمده سنگ وزنه ها، پیمانه های نفتی، وسایل اندازه گیری در علم هواشناسی و … است. یکی از آثار جذاب این موزه تنه ی درختی است که متعلق به ۵ میلیون سال قبل است. در این موزه با وسایل اندازه گیری در دوره های مخنتلف تاریخ و همینطور سیر تحول آن ها آشنا می شوید.

آدرس موزه سنجش تبریز: تبریز، خیابان امام خمینی، کوچه‌ی مقصودیه، بن بست سلماسی، پشت ساختمان شهرداری

موزه عمارت شهرداری تبریز

میدان ساعت تبریز یا عمارت شهرداری، اولین موزه تاریخ شهرداری ایران است که در شهر اولین ها واقع شده است. میدان ساعت تبریز در یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های شهر تبریز بوده و در میان مردم محلی به نام ساعات قاباغی یا ساحات قاباغی (جلوی ساعت) معروف است.

موزه عمارت شهرداری تبریز در مرکزی‌ترین نقطه شهر در تقاطع خیابان‌های ارتش و امام خمینی قرار دارد. در این میدان مهمِ شهر تبریز، عمارت شهرداری تبریز با ارتفاع ۳۰٫۵ متر بنانهاده شده و یک ساعت بزرگ چهار صفحه‌ای بر روی آن نصب شده است که این ساعتِ شگفت انگیز هر ۱۵ دقیقه گذشت زمان را با طنین خوشی که دارد به مردم گوشزد می‌کند و شاید نام میدان ساعت یا ساعات قاباغی از همین جا نشأت می‌گیرد.

امروزه میدان ساعت به یکی از بناهای دیدنی تبریز تبدیل شده و اولین موزه تاریخ شهرداری ایران در اینجا تأسیس شده است. نمای بیرونی عمارت شهرداری تبریز از سنگ تراشیده شده و از نمای بالا (نقشه عمارت) نیز به شکل عقاب درحال پرواز دیده می‌شود. سبک معماریِ این بنای مهم به سبک بناهای آلمانی قبل از جنگ جهانی دوم و با نظارت مهندس‌های آلمانی در دوره ریاست شهرداری حاج ارفع الملک جلیلی به معماری آودیس اوهانجانیان در میدان ساعت بنا نهاده شده است. امروزه در ایام نوروز و همچنین برخی ایام خاص در سال این میدان با شکوه به زیبایی تزئین می‌شود.

مهم‌ترین موزه‌های تبریز که حتما باید دید

میدان ساعت و عمارت شهرداری تبریز در حال حاضر یکی از نمادهای مهم شهر تبریز به شمار می‌رود که تا همین اواخر برای امورات اداریِ شهرداری به کار گرفته می‌شد به دلیل اهمیت این بنا، شهرداری کلان شهر تبریز نیز برخی از ملاقات‌های رسمی، دیپلماتیک را با مقامات عالی رتبه در محل کاخ مذکور انجام می‌دهد. بازدید از موزه میدان ساعت تبریز برای تمام گردشگران ایرانی ۵ هزارتومان و گردشگران خارجی ۵۰ هزارتومان بوده و همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۶ عصر در خدمت گردشگران داخلی و خارجی است.

آدرس موزه عمارت شهرداری تبریز: تبریز، خیابان امام خمینی، میدان ساعت، عمارت شهرداری تبریز

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار