تماس با ما درباره ما

آشنایی با وظایف پتاسیم در بدن انسان

وظیفه پتاسیم در بدن انسان برقرار کردن تعادل آبی در بین سلول‌ها است.
آشنایی با وظایف پتاسیم در بدن انسان

به گزارش تهران بهشت؛ پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است که بدن برای فرآیندهای مختلف به آن نیاز دارد. از آنجا که بدن نمی‌تواند پتاسیم تولید کند، بنابراین لازم است از طریق غذا تأمین شود. متأسفانه، اکثر افراد از رژیم های غذایی خود پتاسیم کافی دریافت نمی‌کنند. یک بررسی نشان داد که تنها ۳٪ از افراد توصیه‌های مربوط به مصرف پتاسیم عمل می‌کنند. این بیشتر به دلیل کمبود میوه و سبزیجات در رژیم غذایی معمول است.

به طور کلی میزان توصیه شده روزانه (ارزش غذایی روزانه) برای پتاسیم ۴۷۰۰ میلی گرم است. دریافت پتاسیم کافی برای سلامت استخوان و قلب ضروری بوده و این امر به ویژه برای افراد مبتلا به فشار خون مهم است زیرا باعث می‌شود بیماری قلبی و خطر سکته را کاهش دهد.

پتاسیم سومین ماده معدنی فراوان در بدن و یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد چندین اندام از جمله قلب، کلیه ها، مغز و بافت های عضلانی است. پتاسیم همچنین نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن بدن و کار با سدیم برای پشتیبانی از عملکرد بافت های سلولی دارد.

کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند با علائم و نشانه‌هایی همراه باشد که می‌توان به ضعف ماهیچه‌ای، تکرر ادرار، خستگی، احساس نفخ در شکم، یبوست، مورمور شدن بدن، فشار خون بالا، مشکلات تنفسی، ضربان قلب نامنظم و فلج عضلانی اشاره کرد.

اگر گرفتگی‌های عضلانی دردناک برای پاهایتان اتفاق می‌افتد، ممکن است مشکل کمبود پتاسیم داشته باشید. معمولا ورزشکارانی که زیاد فعالیت می‌کنند و حسابی عرق می‌ریزند دچار چنین گرفتگی‌هایی می‌شوند. دلیلش هم این است که وقتی زیاد عرق می‌کنید، پتاسیم از بدن خارج می‌شود. یکی از سریع‌ترین راه حل‌ها برای ورزشکاران استفاده از نوشیدنی ورزشی است که دارای پتاسیم باشد. فقط آب خالی ننوشید چون ممکن است مشکل بدتر شود.

وقتی سطح پتاسیم به شدت پایین می‌آید، بسیار خطرناک است. اگر حس می‌کنید قفسه سینه به شدت تکان می‌خورد، می‌لرزد تپش قلب دارید و یا قلبتان در حال بیرون آمدن از قفسه سینه است، دچار تپش قلب غیر طبیعی شده‌اید. باید هرچه سریع‌تر کمک پزشکی دریافت کنید.

مصرف پتاسیم فشارخون را پایین می‌آورد و مانع سکته‌های قلبی، مغزی و همچنین مرگ‌های ناگهانی می‌شود. تأثیر آن بیشتر بر روی خانم‌های مسن است؛ وظیفه پتاسیم در بدن انسان برقرار کردن تعادل آب در بین سلول‌هاست و باعث تحرک بدن می‌شود.

اگر با وجود استراحت کافی همچنان احساس خستگی و ضعف داشتید، وقتش است نگاهی به برنامه غذایی خود بیاندازید. خوردن میوه و سبزیجات حاوی پتاسیم سرحال نگه‌تان می‌دارد. اگر تغییری احساس نکردید، با پزشک خود مشورت کنید تا سایر موارد را بررسی کند.

این عنصر به انقباض ماهیچه‌ها، چگونگی پاسخ دادن اعصاب بدن به تحریکات عصبی و کارکرد موثر بافت‌های سلولی کمک می‌کند. با توجه به مزایای این عنصر به تمام افراد به‌خصوص خانم‌های مسن و افرادی که در سن یائسگی هستند توصیه می‌شود از غذاهای دارای پتاسیم استفاده کنند.

خوراکی‌هایی مانند سیب زمینی، اسفناج، رب گوجه فرنگی، برگ چغندر، حبوبات(عدس، لوبیای سفید،دانه سویا)، ماست، آلو، آب هویج،موز، نارگیل،انار،شیر، آب پرتغال، کدو حلوایی زمستانی، شیره قند و ماهی منابع غنی از پتاسیم به شمار می‌روند.

 

 

 

ارسال نظر