تماس با ما درباره ما

تنها روستای اکولوژیکی ایران کجاست؟+تصاویر

دهکده چوبی نیشابور که شاید آن را تنها روستای اکولوژیکی ایران باید برشمرد، در برابر زلزله 8 ریشتری هم مقاوم است.
تنها روستای اکولوژیکی ایران کجاست؟+تصاویر

به گزارش تهران بهشت؛ دهکده چوبی در ایران به‌ دست مهندس حمید مجتهدی، از نوادگان محمد کاظم خراسانی، ساخته شده و یکی از تفرجگاه‌ها و دیدنی‌های نیشابور است.

مسجد چوبی این دهکده نه‌ تنها در ایران بلکه در جهان بی‌نظیر است. این مسجد می‌تواند تا ۸ ریشتر زمین لرزه را تحمل کند و بنای آن به‌ گونه‌ای است که تا صدها سال دیگر نیز آسیب نخواهد دید.

دهکده چوبی در نیشابور

اگر به این روستا بروید متوجه خواهید شد این روستا در یکی دو روز بنا نشده است و سال‌های زیادی برای ساخت روستا وقت صرف شده که نشان از همت بلند بالای حمید مجتهدی می‌دهد که وقت و انرژی زیادی صرف ساخت خانه‌های آن کرده است.

منابع او سوای از دانش مهندسی عمران که در آمریکا کسب شده، مال و منال پدربزرگ متمولش، ملا محمد آقازاده بوده است. ملا محمد آقا زاده پسر مرجع عالیقدر ایران، آیت الله خراسانی بوده و این روستا را برای مهندس مجتهدی به ارث می‌گذارد.

تنها روستای اکولوژیکی ایران

این روستا که شاید آن را تنها روستای اکولوژیکی ایران باید برشمرد توسط ده‌ها تن چوب ساخته شده و برای خودش شهر کوچکی به‌شمار می‌رود.

با این‌که این روستا از چوب ساخته شده است ولی درایت مهندس مجتهدی سبب شده که فضای سبز اطراف دهکده چوبی نیشابور باقی بماند. در واقع این روستا از چوب درختان منطقه ساخته نشده است.

اطراف روستا با داخل روستا متفاوت است. در اطراف روستا، انواع گل‌های شمعدانی رز و محمدی دیده می‌شود. درختان کاج، سرو و سپیدار روستا را محاصره کرده‌اند.

در فضای داخلی روستا خبری از سرسبزی اطراف نیست، بیشتر فضاها با کاشت یونجه پر شده‌اند، دلیل استفاده از یونجه به جای چمن این بوده تا هزینه‌های مراقبت و آبیاری به شدت کاهش یابد و بعد از بلند شدن این یونجه‌ها برای خوراک دام استفاده شوند.

دهکده چوبی در نیشابور

 

 

 

 

ارسال نظر