تماس با ما درباره ما

اولین زن اعدامی تاریخ ایران کیست؟+عکس

اولین زنی که در تاریخ جنایی کشور به چوبه دار سپرده شد، اسم عجیبی دارد؛ ایران شریفی.
اولین زن اعدامی تاریخ ایران کیست؟+عکس

به گزارش تهران بهشت؛ ایران شریفی در زندان قصر و چند ساعت قبل از رفتن به سوی چوبه دار به قاضی عسگر می‌گوید: «من قربانی چند نفر شدم؛ من را در بچگی شوهر دادند و از همان زمان بدبختی من شروع شد. من هفت بچه دارم؛ یکی از دیگری بهتر و احساس مادری را خوب می‌فهمم.»و بعد هم این بیت شعر را می‌خواند: «گیرم که خلق را به فریبی بفریب/ با دست انتقام طبیعت چه می‌کنی!؟

ایران را باید یکی از قربانیان کودک همسری در دهه ۴۰ ‌ایران دانست. در سیزده‌سالگی مجبور به ازدواج با مردی هم‌سن‌و‌سال پدرش می‌شود و صاحب هفت فرزند. آن‌طور که خودش در بازجویی‌ها می‌گوید، دوبار ازدواج کرده است. همسر اولش ماشاا… خان است. او اذعان می‌کند که با او زندگی خوبی داشته تا اینکه سر و کله رمضان پیدا می‌شود. می‌گوید: رمضان دوست شوهرم بود. بعد از مدتی رفت و آمد گفت که به من علاقه‌مند شده است، فشار رمضان بر ماشاا… خان و ناسازگاری من در زندگی با او باعث شد که شوهرم من را طلاق دهد. {…} پس از گذشت مدتی با رمضان ازدواج کردم وای کاش که نمی‌کردم.

download

 

تا قبل از ازدواج، رمضان به من وعده وعید داد که خوشبختم می‌کند و زن اولش را طلاق می‌دهد. اما من گول خورده بودم و او به هیچ کدام از قول‌هایش عمل نکرد. من هم برای انتقام گرفتن از او و زن اولش دخترهایش را دزدیدم.

ایران دختر شش‌ساله رمضان را خفه می‌کند و دختر ۱۰‌ساله‌اش را به چاه می‌اندازد. پرونده‌ای جنجالی که البته با پیگیری‌های هوشمندانه تیم حوادث روزنامه کیهان در سال ۱۳۴۹ خورشیدی و انتشار عکس ایران در روزنامه، سرانجام به کمک مردم، ایران را که از تهران به شمال متواری شده، به دام قانون می‌اندازد.

گزارش این پرونده به صورت مفصل در یکی از فصل‌های کتاب «خاطرات ۶دهه روزنامه‌نگاری» نوشته محمد بلوری، دبیر حوادث روزنامه کیهان شرح داده شده است.

بلوری در این گزارش نوشته که ایران زنی علاقه‌مند به شعر و شاعری است و در مجالس زنانه نیز مولودی می‌خوانده است. او توی دادگاه، زمانی که به اعدام محکوم می‌شود هم می‌خواند: «بس که این زندگی تلخ مرا داد عذاب/ به خدای اجل از حسرت مردن مردم»

تلاش‌های زیادی برای گرفتن رضایت از مادر دو دختربچه، از سوی پسر و برادر ایران انجام می‌گیرد. اینکه او اختلال روانی دارد و خود یک قربانی است اما مادر بچه‌ها می‌گوید اگر کرور کرور طلا به من بدهید، رضایت نمی‌دهم.

روزنامه کیهان هم چندین روز پیش از اجرای حکم، یک نظرسنجی برگزار می‌کند اما ۸۰درصد از مخاطبان این رسانه به اعدام زن بخت برگشته رأی می‌دهند و سرانجام در بامداد ششم تیر ۱۳۵۱حکم اعدام ایران شریفی اجرا می‌شود.

ارسال نظر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۷۰
این هم عاقبت کودک همسری

پربازدیترین ها

آخرین اخبار