تماس با ما درباره ما

ماجرای ابر‌های عجیب در آسمان خلخال چیست؟

وجود ابر‌های خبرساز عدس گون در آسمان خلخال تایید شد. ابر‌هایی که شایعاتی درباره ارتباط شان با زلزله در روز‌های اخیر سر زبان‌ها افتاده، اما این ابر‌ها هیچ ارتباط علمی به شایعات درباره زلزله ندارند.
ماجرای ابر‌های عجیب در آسمان خلخال چیست؟

به گزارش تهران بهشت؛ ظاهر شدن ابرهای عجیب در آسمان ربطی به زلزله دارد؟ پای فناوری ناشناخته‌ای در میان است؟‌ داستان چیست؟ این شایعات چند هفته ای است که سر زبان ها افتاده و حالا یک اکانت پر مخاطب اینستاگرامی ادعا کرده این ابرها قبل از زلزله دیشب در ترکیه ، در خلخال دیده شده اند.

سامیار فقیهی در اینستاگرامش این تصاویر را منتشر کرده و ادعا دارد برای آسمان شهر خلخال هستند تصاویری که به طور انحصاری در این پیج منتشر شدند.البته غیر از اینکه هیچ ارتباط علمی میان این ابرها و زلزله اثبات نشده . حتی کارشناسان هلندی چنین ادعاهایی را به کلی رد کرده اند. نکته جالب این است که بار قبل هم جایی این ابرها دیده شدند که فاصله بسیاری از محل زلزله داشت و اصلا در آن شهر زلزله احساس نشد. بر این اساس به نظر می سد شایعات درباره ارتباط میان این ابرها و زلزله نمی تواند واقعیت داشته باشد.

یکی از شایعات پربازدید درباره زلزله ترکیه، دیده شدن ابرهای عجیب و غریب پیش از این رویداد دردناک طبیعی بود که به صورت گسترده و اشکال گوناگون در فضای مجازی وایرال شد. روز گذشته و ساعاتی پیش از زلزله انتاکیه ، این ابرها که دیده شدنسان قبل از زلزله قهرمان مرعش جنجالی شده بود ، انگار در خلخال دیده شدند. اکانت یک فعال اینستاگرامی به نام سامیار فقیهی که که در ماه های گذشته فالوور های زیادی بدست آورده ، این تصاویر را منتشر کرد و نوشت:«آسمان خلخال ، عصر دیروز ، بدون شرح!»

ابر آسمان خاخال

او البته در جواب به کامنت های کاربرانش درباره شایعات اخیر درباره اجتمال این ابرها با زلزله به ماجرای زلزله انتاکیه اشاره کرد . اما آیا این ابرهای جنجالی ارتباطی با زلزله دارند؟

ماجرا از یک صفحه فیسبوکی با ۴۰۰ هزار دنبال‌کننده شروع شد که یک ویدئوی تیک‌تاکی از ابری عجیب به اشتراک گذاشت و در توضیحی جنجال‌برانگیز نوشت: «آیا ترکیه زمین آزمایش (یا قربانی) پروژه هارپ شده است؟» این جرقه‌ای بود که به سرعت فضای مجازی را پر کرد و در تمام جهان از ژاپن تا آلمان پیچید.

در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳، ابری که به عنوان ابر عدسی شکل شناخته می شود، در واقع بر فراز بورسا در ترکیه مشاهده شد. رسانه‌های متعددی از جمله بی‌بی‌سی و گاردین از «ابر شبیه بشقاب پرنده» خبر دادند که در طلوع خورشید ظاهر شد و حدود یک ساعت دست نخورده باقی ماند.

ابرهای عدس‌گون گرچه شکل غیرعادی به خود می‌گیرند اما پدیده‌ای طبیعی هستند که در گوشه گوشه دنیا روی می‌دهند. این ابرها منشأ کوهستانی دارد، اما ممکن است در نواحی نیمه‌کوهستانی نیز دیده شود. سخنگوی هواشناسی سلطنتی هلند درباره شکل گرفتن این ابرها در بورسا می‌گوید :‌ «بورسا منطقه‌ای ایده‌آل برای شکل‌گیری این ابرها است.» او ایده تشکیل شدن این ابرها بر اثر فعالیت هارپ را کاملا رد می‌کند و می‌گوید : «هارپ نمی‌تواند باعث تشکیل این ابرها شده باشد. هیچ فناوری انسانی قادر به این کار نیست.»

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار