تماس با ما درباره ما

4 علت اصلی هوس کردن خوراکی‌های شور و نمکی

در رسانه‌های مختلف معمولا با هشدارهای گسترده‌ای درباره خطرات مصرف قند و شکر مواجه می‌شویم یا مطالب مختلفی را درباره دلایل هوس غذایی برای مصرف قند و شکر می‌خوانیم. با این‌حال، نکات کمتری را درباره نمک می‌دانیم و در جریان نیستیم که چه اتفاقات و عواملی باعث شکل‌گیری هوس غذایی برای مصرف نمک و خوراکی‌های شور می‌شوند.
4 علت اصلی هوس کردن خوراکی‌های شور و نمکی

 

به گزارش تهران بهشت؛ ۴ دلیل برای هوس کردن خوراکی های شور و نمکی عبارتند از :

 

۱. استرس، میل به مصرف نمک را شدیدا افزایش می‌دهد

 

 

وقتی که درگیر استرس شدید می‌شویم، اشتهای ما هم تحت تاثیر این مشکل قرار می‌گیرد. می‌دانیم که استرس باعث خاموشی سیگنال‌های گرسنگی در بعضی افراد می‌شود اما همین سیگنال‌ها را در میان بعضی افراد شدیدا تحریک می‌کند. در این شرایط هم معمولا به خوردن خوراکی‌های شور و راحت تمایل پیدا می‌کنیم. به‌گفته متخصصان تغذیه، استرس می‌تواند غدد آدرنال را تحت تاثیر قرار دهد و ظرفیت آنها در تنظیم سدیم را مختل کند، درحالی که همین اتفاق میل به دریافت نمک را افزایش می‌دهد.

 

۲. خستگی باعث برانگیختن حس گرسنگی و میل به نمک می‌شود

 

 

خستگی زیاد به دلایل مختلف مانند بی‌خوابی یا کم‌خوابی می‌تواند قابلیت‌های طبیعی بدن برای مبارزه با هوس‌های غذایی را ضعیف کند. در این شرایط، هورمون‌های کورتیزول، لپتین، گرلین و سروتونین باعث تشدید حس گرسنگی می‌شوند و شما را به‌سوی خوراکی‌های ‌دم‌دستی و شور مانند چیپس سوق می‌دهند. اُفت شدید سروتونین هم می‌تواند مستقیما میل به نمک‌ها را شدیدا افزایش دهد و کاری کند که تمایل زیادی به خوردن چیپس یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده پیدا کنید.

 

۳. کم‌آبی بدن باعث میل به دریافت سدیم می‌شود

 

 

بعضی افراد در طول روز به اندازه کافی آب نمی‌نوشند و از میوه‌ها و سبزیجات مختلف هم استفاده نمی‌کنند، درحالی که همین عادت نادرست باعث کم‌آبی بدن می‌شود و کم‌آبی بدن هم میل به دریافت سدیم و مصرف خوراکی‌های شور را افزایش می‌دهد. خود کم‌آبی بدن باعث برانگیختگی احساس گرسنگی کاذب می‌شود و همین اتفاق هم میل به مصرف خوراکی‌های شور و نمکی را بیشتر می‌کند. پیامد دیگر کم‌آبی بدن، عدم تعادل در الکترولیت‌های بدن است که باز هم میل به دریافت سدیم را افزایش خواهد داد.

 

۴. میل به سدیم می‌تواند دلایل خاصی داشته باشد

 

 

در بعضی موارد هم پیش می‌آید که برخی افراد هیچ‌کدام از اشتباهات ذکر شده را انجام نمی‌دهد اما همچنان میل شدیدی به مصرف نمک دارند. در این شرایط باید احتمال ابتلا به مشکلات خاصی مانند بیماری آدیسون و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) بررسی شود. در بیماری آدیسون که به‌ندرت اتفاق می‌افتد، غدد آدرنال آسیب می‌بینند و نمی‌توانند به اندازه کافی هورمون کورتیزول و گاهی هم آلدوسترون ترشح کنند. همین هورمون‌ها هستند که در متعادل کردن سطح مایعات و سدیم بدن نقش دارند و اختلال در تعادل آنها باعث میل شدید به مصرف سدیم خواهد شد.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) هم باعث نوسانات هورمونی می‌شود و نشانه‌های گرسنگی و همچنین میل به دریافت محرک‌هایی را برانگیخته می‌کند که نقش مثبتی در ایجاد احساس مثبت دارند. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که با مشکل خاصی مواجه هستید و همیشه هوس غذایی برای مصرف نمک دارید، حتما باید برای بررسی بیشتر این موضوع به پزشک مراجعه کنید.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار