تماس با ما درباره ما

آمار تعداد مبتلایان به آلزایمر با افزایش جمعیت سالمندی در کشور بیشتر هم خواهد شد

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران می‌گوید: حدود یک میلیون نفر در ایران به انواع دمانس یا زوال عقل ازجمله آلزایمر مبتلا هستند که این آمار با افزایش جمعیت سالمندی در کشور بیشتر هم خواهد شد.
آمار تعداد مبتلایان به آلزایمر با افزایش جمعیت سالمندی در کشور بیشتر هم خواهد شد

به گزارش تهران بهشت؛ معصومه صالحی، مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران می‌گوید: آلزایمر، خود را تقریبا از ۶۵ سالگی نشان می‌دهد و فرآیند درگیر شدن فرد به این بیماری معمولا از ۲۰ سال قبل آغاز می‌شود. بنابراین بهترین زمان برای انجام تست‌های آلزایمر، ۵۰ سالگی است.

صالحی با بیان این که آلزایمر، یک نوع دمانس است، ادامه می‌دهد: ۶۰ تا ۷۰ درصد انواع دمانس را معمولا بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهد که معمولا در سنین سالمندی و در سن ۶۵ سال به بالا فرد را دچار می‌کند. آن هم به راحتی نمی‌توان تشخیص داد؛ باید حتما تست‌های تشخیصی مثل معاینات پزشکی، آزمایش‌های مختلف، ام‌آرآی و ... برای فرد انجام شود تا پزشک بتواند تشخیص دهد که فرد دچار آلزایمر است یا دمانس یا مسائل دیگر.

صالحی درباره تاثیر ژن بر ابتلای فرد به آلزایمر توضیح می‌دهد: ژنتیک ۱۰ تا ۱۵ در ابتلا به آلزایمر موثر است اما اگر سبک زندگی افراد از ابتدا بر اساس تغذیه سالم، ورزش، افزایش ذخایر مغزی، جلوگیری از ضربه به سر در دوره کودکی باشد، درصدِ ابتلا به این بیماری در آینده کاهش خواهد داشت. درواقع رعایت ۱۲ مورد از دوره کودکی که چند موردش را نام بردم، در آینده تا ۴۰ درصد می‌تواند موجب کاهش ابتلا به آلزایمر شود.

او درباره ارتباط ضربه خوردن به سر در کودکی و ابتلا به آلزایمر در بزرگسالی توضیح می‌دهد: هر ضربه به سر از کودکی که موجب بیهوشی کوتاه‌مدت شود، خطری برای ابتلا به آلزایمر در دوران سالمندی است. پس باید کاملا مراقب کودک خود باشیم.

صالحی می‌گوید: حتی اگر ژن در ابتلا به آلزایمر دخیل باشد، با رعایت سبک زندگی، میزان تاثیرگذاری ژن هم ضعیف می‌شود. اگر فرد از دوران کودکی ذخایر مغزی خود را افزایش دهد، هر چند وقت، یک هنر جدید یاد بگیرد، یک زبان جدید یاد بگیرد، سبزیجات و مواد پروتئینی سفید بیشتر مصرف کند، چربی و ترانس کمتر مصرف کند، همه اینها منجر به کاهش ابتلا به این بیماری می‌شود.

کاهش سن ابتلا به آلزایمر در کشور/ زنان بیشتر مبتلا می‌شوند یا مردان؟

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران درباره آمار آلزایمر می‌گوید: آمار آلزایمر در دنیا و ایران در حال افزایش است. چراکه جمعیت سالمندی در حال افزایش است. ما حدود یک میلیون نفر یا کمی بیشتر فرد مبتلا به آلزایمر در ایران داریم و همزمان با افزایش میزان سالمندی، افزایش ابتلا به این بیماری را هم شاهد خواهیم بود. در جهان هم بیش از ۵۵ میلیون نفر با انواع دمانس زندگی می‌کنند که حدود ۷۰ درصد از این افراد دچار آلزایمر هستند. پیش‌بینی‌ها هم این است که تا کمتر از ۳۰ سال دیگر، یعنی تا سال ۲۰۵۰ این آمار به ۱۵۵ میلیون نفر خواهد رسید.

صالحی درباره سن ابتلا به آلزایمر در ایران می‌گوید: سن ابتلا به آلزایمر در کشور پایین آمده و ما بیماران ۵۰ ساله هم داریم. بیمار زیر ۵۰ سال خیلی به ندرت داریم. مگر این که بیماریش جزو انواع دیگرِ دمانس باشد. یا ژنش را هردو طرف یعنی هم مادر و هم پدر داشته باشند. این مورد خیلی کم است و جای نگرانی نیست. اما خوب است که فرد همان طور که هر سال برای بخش‌هایی از بدنش مثل قلب و عروق و کبد و ... چکاپ انجام می‌دهد، از ۵۰ سالگی به بعد تست‌های تشخیصی آلزایمر را انجام می‌دهد. به خصوص اگر سابقه خانوادگی دارد. تا با راهکارهایی که پزشک ارائه می‌دهد، بتوانیم از ابتلا به بیماری جلوگیری کنیم.

او ادامه می‌دهد: قبلا می‌گفتند تنها ۶ درصد از زنان به آلزایمر مبتلا می‌شوند. دلیلش هم این بود که سن امید به زندگی در زنان بیشتر از مردان است و زن‌ها ۴ – ۵ سال بیشتر از آقایان عمر می‌کنند اما در آخرین تحقیقاتی که انجام شده، گفته می‌شود که بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد و ممکن است هردو به یک نسبت مبتلا شوند.

 

 

 

ارسال نظر