تماس با ما درباره ما

شب قدر شب ولایت است

شب قدر همان طور که شب قرآن است؛ شب ولایت است و شب قرآن و عترت است و در این شب ملائکه بر امام زمان نازل می‌شوند.
شب قدر شب ولایت است

به گزارش تهران بهشت؛  از تعالیم پر محتوای قرآنی که باید آن را قدر دانست، بزرگداشت شب قدر است. اما اهمیت این شب از چه روست؟ معلم قرآن، حضرت آیت الله خامنه‌ای در باب اهمیت شب قدر خاطر نشان می‌سازند که شب قدر همان طور که شب قرآن است و با قرآن کریم و نزول آن گره خورده است، شب ولایت است و شبی است که در آن باید هم از تعالیم قرآنی بهره ببریم و هم از معارف اهل بیت عصمت و طهارت سیراب شویم. از این روست که سوره قدر سوره‌ی ولایت هم هست:

«لیلةالقدری که در این ماه رمضان است و قرآن صریحاً می‌فرماید:«لیلةالقدر خیرٌ مِن الف شهر»، یک شب بهتر است از هزار سی روز - هزار ماه - بسیار مهم است. چرا این قدر فضیلت را به یک شب دادند؟ زیرا برکات الهی در این شب زیاد است؛ نزول ملائکه در این شب زیاد است؛ این شب، سلام است؛ «سلام هی حتّی مطلع‌الفجر»؛ از اوّل تا آخر این شب، لحظاتش سلام الهی است. «سلام قولا مِن ربّ رحیم». رحمت و فضل الهی است که بر بندگان خدا نازل می‌شود.

لیلةالقدر، شب ولایت است.[۱] هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است، هم شب قرآن و شب اهل بیت است، هم شب قرآن و هم شب عترت است. لذا سوره‌ی مبارکه‌ی قدر هم، سوره‌ی ولایت است.

شب قدر خیلی ارزش دارد. همه‌ی ماه رمضان، شبها و روزهایش ارزش والا دارد. البته لیلةالقدر نسبت به روزها و شبهای ماه رمضان، خیلی فاخرتر است؛ اما شبها و روزهای ماه رمضان، نسبت به روزها و شبهای بقیه‌ی سال، خیلی فاخرتر است. باید قدر بدانید. در این روزها و در این شبها، همه بر سر سفره‌ی انعام الهی حاضرید. استفاده کنید.»[۲]

[۱] در روایتی از امام صادق علیه السلام در همین رابطه آمده است: ذکر عند أبی عبد الله ع إنا أنزلناه فی لیلة القدر قال ما أبین فضلها علی السور قال قلت و أی شی‌ء فضلها قال نزلت ولایة أمیر المؤمنین ع فیها قلت فی لیلة القدر التی نرتجیها فی شهر رمضان قال نعم هی لیلة قدرت فیها السماوات و الأرض و قدرت ولایة أمیر المؤمنین ع فیها) (منبع: معانی‌الأخبار، شیخ صدوق ص ۳۱۵؛ بحار الانوار، مجلسی، ج۹۴، ص۱۸ح۳۸) ترجمه: مفضّل بن عمر گوید: در محضر امام صادق علیه السّلام از آیه مبارکه إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ سخن به میان آمد، فرمود: چقدر برتری آن بر سوره‌های دیگر آشکار است! عرضه داشتم: چه چیزی به آن برتری داده است؟ فرمود: در آن شب ولایت امیر المؤمنین علیه السّلام نازل شد، گفتم: در شب قدری که ما آن را در ماه رمضان امید داریم؟ فرمود: آری شبی که در آن شب آسمانها و زمین اندازه‌گیری شد، و ولایت امیر المؤمنین علیه السّلام در آن تقدیر و معیّن شده است.

[۲] بیانات در دیدار مردم قم در تاریخ ۱۳۷۵/۱۰/۱۹

 

ارسال نظر