تماس با ما درباره ما

آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟

آبله مرغان (که از نظر پزشکی با نام واریسلا شناخته می شود) توسط ویروسی به نام ویروس واریسلا-زوستر ایجاد می شود که به سرعت و به راحتی از فردی که آلوده است پخش می شود.
آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟

به گزارش تهران بهشت؛ آبله مرغان یک بیماری خفیف و شایع دوران کودکی است که اکثر کودکان در مقطعی به آن مبتلا می شوند.

آبله مرغان باعث ایجاد بثورات و لکه‌های قرمز و خارش‌دار می‌شود که به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شوند؛ سپس پوسته می‌شوند تا پوسته‌هایی ایجاد کنند که در نهایت می‌ریزند.

این بیماری در برخی از کودکان فقط به شکل چند لکه بر روی بدن ظاهر می شود، اما سایر کودکان ممکن است لکه هایی داشته باشند که تمام بدن آنها را می پوشاند. این بثورات به احتمال زیاد روی صورت، گوش ها و پوست سر، زیر بازوها، روی سینه و شکم و روی بازوها و پاها ظاهر می شوند.

آبله مرغان در دوران کودکی، به ویژه در کودکان زیر 10 سال شایع‌تر است. بیش از 90 درصد بزرگسالان از این عارضه مصون هستند، زیرا قبلاً آن را گرفته اند.

کودکان معمولاً در زمستان و بهار، به ویژه بین ماه های فروردین تا خرداد، آبله مرغان می گیرند.

آبله مرغان تا چند روز عفونی است؟

برای جلوگیری از گسترش عفونت، کودکان را از مهد کودک یا مدرسه دور نگه دارید تا زمانی که تمام لکه‌های آنها پوسته پوسته شود.

آبله مرغان از 1 تا 2 روز قبل از شروع بثورات، تا زمانی که تمام تاول ها پوسته پوسته شوند (معمولاً 5 تا 6 روز پس از شروع بثورات) عفونی است.

اگر کودک شما مبتلا به آبله مرغان است، سعی کنید او را از مکان های عمومی دور نگه دارید تا از تماس با افرادی که قبلا به آن مبتلا نشده اند، جلوگیری کنید، به ویژه افرادی که در معرض مشکلات جدی هستند، مانند نوزادان تازه متولد شده، زنان باردار و هر کسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد. (به عنوان مثال، افرادی که درمان سرطان دارند یا قرص های استروئیدی مصرف می کنند).

درمان آبله مرغان

آبله مرغان در کودکان یک بیماری خفیف در نظر گرفته می شود، اما کودک شما احتمالاً در زمانی که به آن مبتلا است، احساس درماندگی و تحریک پذیری خواهد کرد.

ممکن است کودک شما در چند روز اول بیماری تب داشته باشد. همچنین بثورات و لکه های قرمز می توانند خارش فوق العاده ای داشته باشند.

هیچ درمان خاصی برای آبله مرغان وجود ندارد، اما داروهای دارویی وجود دارند که می توانند علائم را کاهش دهند. اینها شامل پاراستامول برای تسکین تب و لوسیون کالامین و ژل های خنک کننده برای کاهش خارش است.

در بیشتر کودکان، تاول ها به طور طبیعی در عرض یک تا دو هفته پوسته می شوند و می ریزند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

برای اکثر کودکان، آبله مرغان یک بیماری خفیف است که به خودی خود بهبود می یابد. با این حال، برخی از کودکان ممکن است با آبله مرغان به شدت بیمار شوند و باید به پزشک مراجعه کنند.

در صورتی که کودک شما علائم غیرطبیعی مانند موارد زیر را بروز داد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • اگر تاول های روی پوست آنها عفونی شود
  • اگر کودک شما در قفسه سینه خود درد دارد
  • اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد

آبله مرغان در بزرگسالان

آبله مرغان ممکن است یک بیماری دوران کودکی باشد، اما بزرگسالان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. آبله مرغان در بزرگسالان شدیدتر از کودکان است و بزرگسالان در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارض هستند.

بزرگسالان مبتلا به آبله مرغان باید تا زمانی که تمام لکه‌ها پوسته نشوند، از اجتماع و محیط کاری دور بمانند و در صورت بروز علائم غیرطبیعی مانند تاول های عفونی، باید به پزشک مراجعه کنند.

اگر درمان در اوایل دوره بیماری شروع شود، بزرگسالان مبتلا به آبله مرغان ممکن است از مصرف داروهای ضد ویروسی سود ببرند.

چه کسی در معرض خطر ویژه است؟

برخی از کودکان و بزرگسالان در صورت ابتلا به آبله مرغان در معرض خطر ویژه مشکلات جدی هستند. آنها عبارتند از:

  • زنان حامله
  • نوزادان تازه متولد شده
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

این افراد باید به محض قرار گرفتن در معرض ویروس آبله مرغان یا بروز علائم آبله مرغان به پزشک مراجعه کنند. آنها ممکن است نیاز به آزمایش خون داشته باشند تا بررسی شود که آیا در برابر آبله مرغان مصون هستند یا خیر.

آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان تقریباً در 3 مورد از هر 1000 بارداری رخ می دهد. هم برای زن باردار و هم برای جنین او می تواند عوارض جدی ایجاد کند.

آبله مرغان و زونا

پس از ابتلا به آبله مرغان، معمولاً آنتی بادی هایی در برابر عفونت ایجاد می کنید و نسبت به ابتلای مجدد به آن مصون می شوید. با این حال، ویروسی که باعث آبله مرغان می‌شود، ویروس واریسلا زوستر، در بافت‌های عصبی بدن شما غیرفعال (خفته) می‌ماند و می‌تواند بعداً در زندگی به عنوان یک بیماری به نام زونا بازگردد.

فرد ممکن است از فردی که زونا دارد آبله مرغان بگیرد، اما نه برعکس.

چگونه به ویروس آبله مرغان مبتلا می شوید؟

ویروس آبله مرغان به آسانی از فردی که دچار بثورات پوستی شده است منتقل می شود. تاول ها بسیار خارش دارند و به راحتی باز می شوند که می تواند سطوح یا اشیاء را آلوده کند. سپس ویروس ممکن است با لمس سطح یا جسم و سپس لمس صورت شما منتقل شود.

این ویروس همچنین در میلیون ها قطره ریز وجود دارد که هنگام سرفه یا عطسه فرد مبتلا از بینی و دهان خارج می شود و می تواند سطوح یا اشیاء را نیز آلوده کند.

معمولاً 14 روز طول می کشد تا علائم آبله مرغان پس از تماس با ویروس ظاهر شوند. با این حال، این می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد( از 7 روز تا 21 روز) این مدت زمان، "دوره نهفتگی" نامیده می شود.

فرد مبتلا به آبله مرغان از 1 تا 2 روز قبل از ظاهر شدن بثورات، تا زمانی که تمام تاول ها پوسته پوسته شوند، بیشترین خطر انتقال عفونت را دارد که معمولاً 5 تا 6 روز از شروع بثورات طول می کشد.

آیا واکسنی برای آبله مرغان وجود دارد؟

واکسن آبله مرغان وجود دارد، اما بخشی از برنامه معمول واکسیناسیون دوران کودکی نیست. این واکسن فقط برای کودکان و بزرگسالانی ارائه می شود که در برابر عوارض آبله مرغان آسیب پذیر هستند.

تخمین زده می شود که دو دوز توصیه شده واکسن 98 درصد از آبله مرغان در کودکان و 75 درصد در نوجوانان و بزرگسالان محافظت کند.

ممکن است بعد از واکسیناسیون عفونت ایجاد شود. به طور مشابه، این احتمال وجود دارد که فردی که واکسن را دریافت کرده است، پس از تماس نزدیک با فردی که زونا دارد، به آبله مرغان مبتلا شود.

 

 

 
 
 

ارسال نظر