تماس با ما درباره ما

آشنایی با ۱۳ پیشنهاد برای داشتن یک زندگی شاد

شروع سال جدید بهانه‌ای است برای تغییر کردن، بهتر شدن و بهتر زندگی کردن. بهتر زندگی کردن خیلی کار پیچیده‌ای نیست.
آشنایی با ۱۳ پیشنهاد برای داشتن یک زندگی شاد

به گزارش تهران بهشت؛ شروع سال جدید بهانه‌ای است برای تغییر کردن، بهتر شدن و بهتر زندگی کردن. بهتر زندگی کردن خیلی کار پیچیده‌ای نیست، آدم بهتری شدن هم  کار خیلی سختی نیست. کافی است مسیر را بلد باشیم. کافی است دانسته‌های‌مان را به کار ببندیم تا به آدمی‌ تبدیل شویم که حالش بهتر است.

چه بهانه‌ای برای زندگی سالم داریم زیباتر از داشتن حال خوب؟

۱. توی دل‌مان نگه نداریم
امسال وقتی حرفی شنیدیم یا رفتاری دیدیم که آزارمان داد، جای تجزیه‌وتحلیل کردن مستقیم برویم سر اصل مطلب و مشکل را با کسی که آن را ایجاد کرده در میان بگذاریم. نگذاریم سال جدید ناراحتی حرف‌های نزده را دردل‌مان نگه داشته باشیم. این حرف‌ها وقتی ذره‌ذره روی هم تلنبار شوند، گاهی منتظر یک جرقه کوچک می‌مانند تا زندگی را به آتش بکشند. با آدم‌های دخیل در ناراحتی‌تان صحبت کنید و از آنها بخواهید بابت رفتارشان به شما توضیح بدهند.

خیلی وقت‌ها موردی که باعث اختلاف شده، یک سوءتفاهم ساده بوده و ذهنی خسته که ماجرا را بزرگ کرده است!

۲. بیشتر برنامه‌ریزی کنیم
سررسید سال جدید را که خریدید  صفحاتی از آن را به هدف‌هایی که در سال جدید دارید، اختصاص دهید. بنویسید که دوست دارید چه کارهایی انجام دهید، چه اتفاقاتی برای‌تان بیفتد و غیره. این سررسید را هرازگاهی باز کنید و ببینید برای رسیدن به اهداف‌تان در مسیر درستی قرار دارید یا نه.

۳. عجله  نکنیم
 بخشی از مشکلات ما از عجله کردن‌مان ناشی می‌شود؛ عجله در تصمیم‌گیری، عجله در جواب دادن، عجله در پذیرفتن. سعی کنیم در زندگی روزمره تمرین صبر کردن کنیم. به خودمان فرصت بدهیم تا تصمیم درستی بگیریم و جمله درستی بر زبان بیاوریم.

۴. بگوییم نه، بگوییم بله 
چند سالی است که همه روی مهارت «نه گفتن» تأکید می‌کنند. من هم تأکید می‌کنم وقتی نمی‌خواهید کاری را انجام دهید، کسی را ببینید یا حتی از اینها ساده‌تر، چیزی بخورید به‌راحتی بگویید نه؛ اما حواس‌تان به مهارت «بله گفتن» هم باشد. وقتی موقعیت خوبی پیش می‌آید، وقتی امکان تازه‌ای پیش‌رو دارید و وقتی می‌دانید پیشنهاد تازه به نفع‌تان است، قبول کنید و بله بگویید!  

۵. برای خودتان وقت بگذارید 
اگر جزو آن دسته مادرها، پدرها یا حتی فرزندانی هستید که عادت کرده‌اند، تمام مدت خودشان را وقف دیگران کنند، امسال را متفاوت با سال‌های قبل بسازید. برای خودتان زمان بگذارید و به خودتان برسید. شما قبل از اینکه مادر، پدر یا فرزند باشید، خودتان هستید و تا نتوانید به خودتان کمک کنید، نمی‌توانید این کارها را برای بقیه انجام دهید.

۶. دوست خوب پیدا کنید
 امسال با خودتان قرار بگذارید که هر جور شده دوستان خوب‌تان را نزدیک خودتان نگه دارید. تأثیر دوست خوب بر روحیه افراد بیشتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. با آنها بیرون بروید، درد دل کنید و وقت بگذرانید.

۷. پیگیر درمان باشید 
نگذارید درگیری فکری یا مشکل روحی‌تان پیچیده و بیشتر شود. همان‌طور که وقتی سرما می‌خورید، بهتر است نگذارید کار به عفونت گوش ‌و گلو بکشد. درگیری‌های فکری هم نیاز به درمان دارند و چه‌بهتر که وقتی تازه هستند، درصدد درمان‌شان بربیاییم. وقتی احساس کردید نیاز به مشاوره دارید، مشاوره بگیرید.

۸. مهارت‌ها را بیاموزید 
یک جمله قدیمی‌ هست که می‌گوید ما بر شانه‌های گذشتگان ایستاده‌ایم، یعنی تجربیات آنها را داریم و بدون اینکه لازم باشد اشتباهات‌شان را دوباره تکرار کنیم، می‌توانیم مسیرهای تازه‌ای را کشف کنیم. یادگرفتن مهارت‌های زندگی هم از این حوزه مستثنا نیست. در جلسات روان‌شناسی و کارگاه‌های مهارتی شرکت کنید و مهارت‌های‌تان را افزایش دهید.

۹. با خودمان روراست باشیم
هر احساسی داریم، آن را به خودمان اعتراف کنیم، صادقانه و بدون پیچاندن! این‌طوری بخش بزرگی از سردرگمی‌های‌مان برطرف می‌شود و از آن مهم‌تر می‌فهمیم با چه کسی طرف هستیم!

۱۰. مراقب توقعات‌مان باشیم 
گاهی وقت‌ها سطح بالای انتظارات آدم‌ها را از پا درمی‌آورند. از خودمان و دیگران توقعاتی داشته باشیم که واقع‌بینانه و قابل تحقق هستند. توقعاتی که بلندپروازانه و غیرقابل تحقق هستند، وقتی برآورده نشوند احساس شکست را به افراد منتقل می‌کنند. درحالی‌که این احساس ریشه در واقعیت ندارد.

۱۱. گزینش درست داشته باشیم 
حواس‌تان به دایره دوستان اطراف‌تان هست؟ حواس‌تان هست فلانی چقدر به شما آسیب روحی می‌زند، چقدر سطح روحیه‌تان را پایین می‌آورد و از هر فرصتی برای تحلیل بردن اعتمادبه‌نفس‌تان استفاده می‌کند؟ شما نمی‌توانید با آدم‌های سراسر منفی‌نگر، حسود و پرتوقع دوستی کنید و توقع داشته باشید حال‌تان خوب باشد! بد نیست در گزینش آدم‌های اطراف‌تان دقت بیشتری کنید.

۱۲.ورزش کنیم
در بیشتر کشورهای پیشرفته به کار بردن جمله «ورزش کنید» کاربرد زیادی ندارد، چون ورزش کردن برای اکثریت جامعه به‌صورت یک اتفاق معمول و روزمره شده است. ورزش گذشته از منفعت‌هایی که برای سلامت جسم دارد، استقامت روحی افراد را نیز بالا می‌برد و از طریق بالا بردن سطح ترشح هورمون‌های شادی‌آور، حال روحی فرد را بهتر می‌کند.

۱۳.به استراحت و تغذیه توجه کنیم 
بخشی از به‌هم‌ریختگی‌های فکری و احساسات ناخوشایندی که در طول روز به سراغ افراد می‌آیند، ناشی از نداشتن خواب کافی در طول شب و دریافت نکردن ویتامین‌های لازم از طریق غذاهای مصرفی است. خواب‌وخوراک مناسب را در سال جدید فراموش نکنید!

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار