تماس با ما درباره ما

جهان به نفت ایران نیاز دارد

قائم مقام وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر این که هنوز شانس احیای برجام علی‌رغم اختلافات فعلی وجود دارد، گفت که جهان به نفت ایران نیاز دارد.
جهان به نفت ایران نیاز دارد

به گزارش تهران بهشت، «وندی شرمن» نفر دوم وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مراسمی در «خانه بین‌المللی دانشجویان» (ISH) تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام هنوز از بین نرفته است.

وبگاه «واشنگتن دیپلمات» گزارش کرد که علی‌رغم آن که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران از ماه فوریه در جریان بوده است و نشانه‌های اندکی از احتمال رسیدن به توافق جدید وجود دارد، اما وندی شرمن بر این باور است که همچنان شانس رسیدن به توافق وجود دارد.

شرمن در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم که یک توافق بسیار عملی وجود داشته باشد و ایران باید به آن پاسخ «آری» دهد. به بهترین شکلی که می‌توانیم بگوییم این است که آن‌ها نمی‌توانند به یک تصمیم برسند».

قائم مقام وزارت خارجه آمریکا همچون دیگر مقام‌های آمریکایی توپ را در زمین ایران انداخت و گفت که رسیدن به توافق به نفع ایران است و گفت: «آن‌ها کاهش تحریم‌ها دریافت می‌کنند. اقتصاد آن‌ها بهبود پیدا می‌کند و بار دیگر نفت خود را به فروش می‌رسانند و جهان به نفت ایران نیاز دارد بنابراین می‌توانند قیمت خوبی برای آن تعیین کنند. به نفع ایران است که این کار را انجام دهد، اما آن‌ها در رسیدن به اجماع مشکل دارند. اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس که در خصوص این توافق مذاکره کرده‌اند به همراه چین و روسیه همگی خواهان این توافق هستند».

وندی شرمن در خصوص سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی که انتقادات زیادی را به همراه داشت، گفت که هدف این سفر افزایش پتانسیل ثبات در یک بخش بی‌ثبات از جان بوده است. وی افزود: «وقتی خاورمیانه (غرب آسیا)، بی‌ثبات است، به نوعی به دیگر بخش منطقه و به جهان نیز نفوذ می‌کند».

علی‌رغم آن که دولت بایدن بار‌ها بر سیاست دولت قبلی آمریکا مبنی بر سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده اند و خروج ترامپ از برجام را یک اشتباه تلقی کرده‌اند و مدعی هستند که قصد دارند به توافق هسته‌ای ایران بازگردند، اما رسماً اقدام ملموسی در این راستا انجام نمی‌دهند و از تریبون‌ها مختلف برای مسئول شناختن ایران استفاده می‌کنند.

علی‌رغم تاکید مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه تهران از توافق هسته‌ای خارج نشده بلکه واشنگتن است که ابتدا باید خروج خود از برجام را جبران کند، اما مسئولان آمریکایی همچنان به ادعای خود مبنی بر لزوم بازگشت ایران به پایبندی به توافق اصرار دارند.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه تهدید کرد اگر ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای بازنگردد، واشنگتن به اعمال فشار‌ها بر تهران ادامه خواهد داد.

مذاکرات دوحه روز‌های هفتم و هشتم تیرماه برگزار شد. ایران و آمریکا در این مذاکرات دو روزه به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای برجام گفتگو کردند.

آمریکا بعد از اتمام این مذاکرات مدعی شد که طرح پاره‌ای مطالبات فراتر از برجام عامل به نتیجه نرسیدن گفتگو‌ها بوده است. ایران، نتیجه‌بخش نبودن گفتگو‌ها را رد کرده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشار‌های رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

«لورنس نورمن» روزنامه‌نگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در صفحه توییتری خود به نقل از منابع ارشد اروپایی مدعی شده است که علی‌رغم آن که تقریباً هر روز تماس با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، اما برگزاری دور جدیدی از مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی نشده است

انتهای پیام/

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار