تماس با ما درباره ما

افشای تنش در شام کاری اخیر مکرون و بن سلمان در الیزه

برخی منابع فرانسوی تایید کردند که شام کاری اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه با ولیعهد سعودی در لحظات پایانی با تنش هایی همراه بود.
افشای تنش در شام کاری اخیر مکرون و بن سلمان در الیزه

به گزارش تهران بهشت، خبرنگار ارشد روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» در توئیتی چند روز پس از برگزاری این دیدار افشا کرد که شام کاری امانوئل مکرون با محمد بن سلمان آنقدرها هم خوب پیش نرفت.

ژرژ مالبرونو کارشناس مسائل خاورمیانه در این روزنامه همچنین به نقل از دو منبع فرانسوی نوشت: ولیعهد سعودی با نیم‌ساعت تاخیر در ضیافت حاضر شد و لحظات آخر شام کاری نیز پرتنش بود.

وی نوشت: بن سلمان ساعاتی پس از شام و در همان شب، فرانسه را ترک کرد. همچنین سفر او به الجزایر که قرار بود در ادامه همین سفر باشد، به زمان دیگری موکول شده است.

برنامه شام کاری پنجشنبه شب رئیس جمهوری فرانسه با ولیعهد سعودی در الیزه خشم فعالان و مدافعان حقوق بشر را در فرانسه برانگیخت و واکنش‌هایی را در طبقه سیاسی این کشور در پی داشت.

رسانه ها از این دیدار به عنوان نشانه‌ای از بازگشت این شاهزاده سعودی به عرصه بین المللی دو هفته پس از سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه عنوان کردند، آن هم در زمانی که جنگ اوکراین به افزایش قابل توجه بهای انرژی در جهان منجر شده است.

بن سلمان پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی نشریه واشنگتن پست در عرصه بین‌المللی طرد شد.

این روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیأت حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های ریییس  جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقام های سعودی با رسانه‌ها و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

در حالی که مدافعان حقوق بشر و نیز چهره های سیاسی مخالف دولت، اقدام مکرون را چشم بستن بر حقوق بشر خوانده و به آن اعتراض کردند اما مدافعان این دیدار، وضعیت به وجود آمده در نتیجه جنگ اوکراین و بحران انرژی را توجیه مناسبی برای سفر ولیعهد سعودی به پاریس و پذیرفتن او در کاخ ریاست جمهوری فرانسه دانستند.

مساله هسته‌ای ایران، بازارهای جهانی انرژی، عرضه جهانی گندم و غلات، ثبات قیمت ها، لزوم مبارزه مشترک با تروریسم، تقویت همکاریهای نظامی و دفاعی و همچنین حل مسالمت آمیز اختلاف های بین المللی بر اساس میثاق ملل متحد و رعایت حسن همجواری و احترام به تمامیت ارضی و عدم دخالت در امور داخلی کشورها بخشی از مهمترین موضوع های مطرح در این شام کاری بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار