تماس با ما درباره ما

رئیس جمهور: بسط عدالت آموزشی از اولویت‌های دولت مردمی است

رئیس جمهور نیروی انسانی نخبه را پرچمدار شعار «ما می‌توانیم» در کشور خواند و گفت: موفقیت‌های نخبگان کشور در المپیادهای علمی جهانی، از مهم‌ترین مصادیق امیدآفرینی در کشور و بسط روحیه خودباوری در جامعه اس
رئیس جمهور: بسط عدالت آموزشی از اولویت‌های دولت مردمی است

به گزارش تهران بهشت، آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در دیدار با مدال‌آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی، خانواده آنها، اساتید و معلمان فعال در این حوزه، با ابراز خرسندی از حضور در جمع آنان گفت: برافراشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی و افتخارآفریدن برای کشور در هر عرصه‌ای برای جامعه بسیار شیرین، عزت‌آفرین و دلپذیر است.

رئیس جمهور موفقیت‌های علمی نخبگان دانش‌آموزی را حاصل لطف خداوند متعال برشمرد و خاطر نشان کرد: دانش بشری جلوه‌ای از علم خداوند است و اولین اثر آن باید نجات انسان و سپس نجات جامعه باشد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر نقش محوری نخبگان و اندیشمندان در پیشرفت و تعالی کشور، از اراده جدی دولت برای طراحی سازوکارهای موثر توسعه شبکه نخبگانی و حفظ نخبگان در کشور خبرداد.

دکتر رئیسی نیروی انسانی نخبه را مهمترین سرمایه کشور در مسیر توسعه پایدار خواند و اظهار داشت: شما مدال‌آوران عرصه‌های کشوری و جهانی نباید با ناملایمت‌ها صحنه را خالی کنید، قرار است به دست شما فرهیختگان و نخبگان از مشکلات و مسائل جامعه گره‌گشایی شود.

آیت‌الله رئیسی در تشریح وظایف نخبگان و فرهیختگان کشور برای تعالی جامعه، افزود: «امید داشتن به خدا و الطاف الهی»، «پرهیز از یأس و ناامیدی»، «تلاش خستگی‌ناپذیر» و «مجاهدت در کسب علم» از وظایف شما نخبگان برای رفع مشکلات جامعه است، لذا در این مسیر شتابان و جهادی حرکت کنید.

رئیس جمهور با گرامیداشت یاد شهید کاظمی آشتیانی مؤسس پژوهشگاه رویان، گفت: نام ایشان یک نماد از اراده، تصمیم، علم، دانش و فناوری است. ایشان با شعار «ما می‌توانیم» و با کمترین امکانات پژوهشگاه رویان را راه‌اندازی کرد.

دکتر رئیسی تأکید کرد: دشمن نمی‌خواهد در کشور مدال‌آور المپیادی داشته باشیم که به افزایش تولید، فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و راه‌اندازی واحدهای اشتغال‌آفرین کمک کنند، اما وظیفه ما این است که در مقابل او مجدانه ایستادگی کنیم تا دشمن مستأصل و مجبور به عقب‌نشینی شود.

رئیس جمهور افزود: دشمن اگر در گذشته دنبال غارت مخازن و معادن کشورها بود، امروز در جنگ شناختی، الکترونیکی، سایبری و نرم‌افزاری دنبال جذب مغزها و نخبگان دیگر کشورها است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به نقش مسئولان در رفع مشکلات و دغدغه‌های نخبگان در کشور، گفت: «امیدآفرینی»، «ایجاد زمینه‌های شکوفا کردن استعدادها» و «فراهم کردن بستر رشد و تعالی استعدادهای نخبگان» از وظایف مسئولان در قبال شما است. هرگونه هزینه کردن برای علم و دانش سرمایه‌گذاری است و موجب تضمین آینده کشور می‌شود.

رئیس جمهور همچنین از همه دستگاههای دارای مسئولیت در حوزه نخبگان، از جمله باشگاه پژوهشگران جوان، جهاد دانشگاهی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد، خواست زمینه جذب، اشتغال، رشد و شکوفایی نخبگان را بیش از پیش فراهم کنند.

دکتر رئیسی در بخش پایانی سخنان خود بسط عدالت آموزشی را از اولویت‌های دولت مردمی خواند و تصریح کرد: همه فرزندان ایران اسلامی باید فرصت شکوفا شدن استعدادهای‌شان را داشته باشند و دولت چنانکه پیش از این هم اعلام کرده، به مقوله عدالت آموزشی بعنوان زیرساخت اصلی توسعه متوازن در کشور باور جدی دارد.

پیش از سخنان آیت‌الله رئیسی ۸ نفر از مدال‌آوران جهانی المپیادهای دانش‌آموزی مسایل و دغدغه‌های خود را در زمینه‌هایی همچون لزوم شبکه‌سازی نخبگان، فراهم کردن بسترفعالیت‌های بین رشته‌ای، تلاش برای جلوگیری از مهاجرت و رهاشدگی مدال‌آوران المپیادی، معافیت‌ خدمت سربازی برای دانش‌آموزان مدال‌آور پسر، عدالت آموزشی، آشنایی مدیران مدارس سمپاد با شرایط و مسیر المپیادها، توجه به حضور دختران در تیم‌های اعزامی المپیادهای جهانی، فراهم‌سازی زمینه همکاری‌های بین‌المللی، توجه به وضعیت اشتغال و معیشت دانش‌آموزان المپیادی، ایجاد شرایطی برای نخبه‌پروری توسط نخبگان و تشکیل هیأت امنای باشگاه دانش‌پژوهان جوان با رئیس جمهور مطرح کردند.

یوسف نوری وزیر آموزش پرورش نیز در این دیدار با اعلام اینکه در دولت سیزدهم استخدام نخبگان تسهیل و مصوب شده است، گفت: نخبگانی را که بنیاد ملی نخبگان معرفی کنند، بدون آزمون در دستگاه‌های مختلف استخدام می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه نخبگان در افزایش تولید ناخالص ملی نقش دارند، اظهار داشت: باید با بهبود مستمر مواد آموزشی و محتوای دروس، موجبات شکوفایی بیش از پیش نخبگان را فراهم آوریم. در این راستا برای تحقق عدالت آموزشی به شکل روزانه دروس المپیادی توسط بهترین اساتید در رسانه ملی آموزش داده می‌شود.

در پایان این مراسم آیت‌الله رئیسی با اهدای لوح از مدال‌آوران المپیادهای جهانی دانش‌آموزی سال‌های اخیر قدردانی کرد.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر