تماس با ما درباره ما

حجم تجارت ایران و تاجیکستان بیش از چهار برابر افزایش یافته است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: همکاری‌های اقتصادی مشترک بین ایران و تاجیکستان رشد چهار و نیم برابری داشته که ظرفیت افزایش آن وجود دارد.
حجم تجارت ایران و تاجیکستان بیش از چهار برابر افزایش یافته است

به گزارش تهران بهشت، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی با همسایگان گفت: در حوزه همکاری‌های اقتصادی شاهد رشد چهار و نیم برابری حجم مبادلات اقتصادی هستیم. البته با توجه به ماهیت مکمل اقتصاد دو کشور ظرفیت مبادلات بیش از این است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان با اشاره به اشتراکات دو کشور و سابقه روابط دوستانه اظهار داشت: ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و اولین کشوری بود که سفارت خانه خود را در شهر دوشنبه افتتاح نمود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور تاکنون نزدیک به ۲۰۰ سند همکاری به امضاء رسیده است که ظرفیت حقوقی خوبی برای توسعه همکاری های فیمابین می باشد.

رحیمی جهان آبادی در ادامه با اشاره به وضعیت کشور افغانستان گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران تشکیل حکومت فراگیر متشکل از تمامی نمایندگان اقوام و گروههای مورد قبول مردم این کشور است.

وی با بیان اینکه بعد از سفر گروه دوستی ایران به تاجیکستان، روابط دو کشور  جان تازه‌ای خواهد گرفت. سفر سران دو کشور جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان طی هشت ماه گذشته نقطه عطفی در تاریخ روابط فیمابین است و امیدواریم که روز به روز شاهد گسترش روابط باشیم.

رحیمی جهان آبادی دیپلماسی پارلمانی را جهت رفع موانع احتمالی برای گسترش همکاری های فیمابین مهم دانست و بر آمادگی پارلمان ایران بخصوص گروه دوستی پارلمانی ایران و تاجیکستان برای تقویت و تحکیم مناسبات دو کشور در زمینه های مختلف بویژه در عرصه های فرهنگی، علمی، اقتصادی و پارلمانی تأکید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر