تماس با ما درباره ما

ناآرامی‌ها در ایران و موج سواری آمریکایی ها

هنوز زمان چندانی از پیامهای دولت دموکرات جو بایدن برای مذاکره مستقیم میان آمریکا و ایران نگذشته بود که در پی حادثه تاسف بار درگذشت دختر جوان ایرانی به نام "مهسا (ژینا) امینی"، درصدد بهره گیری از این ماجرای داخلی تحت عنوان دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در راستای اهداف پنهان و همیشگی واشنگتن برآمد.
ناآرامی‌ها در ایران و موج سواری آمریکایی ها

به گزارش تهران بهشت؛ دولتمردان آمریکایی که سالها است تحت لوای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در همه امور کشورهای غیرهمسو با خود مداخله می کنند ولی چشمانشان بر روی موارد متعدد جنایت و نقض حقوق بشر متحدان و همپیمانان بسته است، این بار نیز با داعیه دفاع از حقوق ایرانیان به ویژه زنان؛ سوار بر موج احساسات پاک جوانان ایرانی شده اند تا شاید از یک موضوع داخلی راهی برای تحقق اهداف پنهان خود بیابند.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا که این روزها پایگاه سیاسی و محبوبیت خود و حزب متبوعش در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره در پایین ترین حد ممکن در برابر حزب رقیب جمهوریخواه قرار دارد، همزمان با ارسال پیام و دست و پا زدن برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران، نه تنها تحریم های جدید حقوق بشری را اعمال کرده بلکه با ادعای تسهیل ابزارهای مدرن دسترسی بیشتر ایرانیان به جریان آزاد اطلاعات؛ در پی تحقق بخشیدن به همان اهدافی است که واشنگتن بیش از چهار دهه است، همه راههای سنتی را در این زمینه آزموده است.

به اعتقاد تحلیلگران و کارشناسان مسائل بین المللی، آمریکای دموکرات ها با آمریکای جمهوریخواهان در اصول و اهداف علیه کشورهای ناهمسو با خود مشترک هستند و فقط روش ها و ابزارهای آنان با یکدیگر تفاوت دارد.

بایدن در ۱۴۰۱ بر همان راه اوباما در ۸۸

 جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۱۱ مهرماه با بهره برداری از ناآرامی ها در ایران، با اظهار نظر درباره امور داخلی کشورمان ، گام در همان راهی نهاد که باراک اوباما رئیس جمهور اسبق دموکرات آمریکا در حوادث سال ۱۳۸۸ نهاده بود.

بایدن در بیانیه ای مدعی شد: حکومت ایران برای دهه‌ها آزادی های اساسی را از مردم خود سلب کرده و با زور و خشونت، آرزوهای نسل‌های متوالی را سرکوب کرده است. ایالات متحده در کنار زنان و شهروندان ایرانی که با شجاعت خود به جهان الهام می‌بخشند، می‌ایستد.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا با ادعای ابراز نگرانی از گزارش‌های تشدید سرکوب خشونت آمیز معترضان در ایران ادعا کرد: ایالات متحده دسترسی ایرانیان به اینترنت را از طریق دسترسی بیشتر به سرویس‌های ایمن و خارجی، تسهیل خواهد کرد.

وی همچنین گفت که ایالات متحده مقام ها و نهادهای ایرانی، مانند پلیس امنیت اخلاقی را که به ادعای او مسئول اعمال خشونت و سرکوب جامعه مدنی هستند، پاسخگو می‌داند و  هزینه‌های بیشتری را برای عاملان خشونت علیه معترضان مسالمت‌آمیز اعمال خواهد کرد.

تداوم تحریم ها با برچسب حقوق بشری

بایدن وعده تحریم مقام های ایران را به بهانه حقوق بشر بلافاصله محقق کرد و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک) ۱۴ مهرماه ، نام هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم ها قرار داد و گفت که این افراد به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراض ها و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت تحریم شده اند.

وزارت خزانه داری آمریکا ٣١ شهریور نیز پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام دیگر ایرانی را به بهانه دخالت در امور داخلی ایران در پی درگذشت دختر جوان ۲۲ ساله ایرانی به نام "مهسا (ژینا) امینی" تحریم کرده بود.

بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، هفت مقام ایرانی که در فهرست تحریم ها قرار گرفته اند، عبارتند از: یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا ، حسین نجات فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله، حسن رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، حسین ساجدی‌نیا معاون عملیات فراجا، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و احمد وحیدی وزیر کشور.

حمایت آشکار سازمان جاسوسی آمریکا از ناآرامی های ایران

ماجرا قبل از اعمال تحریم ها علیه هفت مقام ایرانی، فقط به اظهار نظر بایدن ختم نشد، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز پس از بیانیه بایدن در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس نیوز بدون کوچکترین اشاره ای به جنگ اقتصادی و تحریم های یکجانبه آمریکا در چهار دهه اخیر گفت که ناآرامی ها در ایران محدود به مساله خاصی نیست.

رئیس سیا به صراحت اعلام کرد: معترضان افراد بسیار شجاعی هستند که حاضرند خطر تظاهرات را بپذیرند چرا که از فروپاشی اقتصادی، فساد و محدودیت‌های اجتماعی که به ویژه زنان ایرانی با آن روبرو هستند و نیز سرکوب سیاسی خسته شده‌اند. حمایت ما به عنوان یک دولت از جریان آزاد اطلاعات، با قدرت ادامه خواهد یافت.

ناکامی نقشه دشمن درباره قوم بلوچ و کُرد به روایت رهبری

در همین حال، حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا نیز ۱۱ مهرماه در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح در سخنان مهمی با اشاره به حوادث اخیر تأکید کردند: من به صراحت می‌گویم این اغتشاش‌ها و ناامنی‌ها، طراحی آمریکا و رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی بود و حقوق بگیران آنها و برخی از ایرانی های خائن در خارج به آنها کمک کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند:مشکل اصلی آنها با ایران قوی و مستقل و پیشرفت کشور است. ملت ایران در این حوادث کاملاً قوی ظاهر شد و در آینده نیز هر جا که لازم باشد، شجاعانه وارد میدان خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در دنیا، اغتشاش‌های زیادی به‌وجود می‌آید و در اروپا و به خصوص فرانسه و پاریس هر چند وقت یک‌بار اغتشاش مفصلی به‌وجود می‌آید اما آیا تاکنون شده است که رئیس‌جمهور آمریکا، مجلس نمایندگان امریکا از اغتشاشگران حمایت کنند و بیانیه بدهند؟ آیا سابقه دارد که پیام بدهند و بگویند در کنار شما هستیم؟ آیا سابقه دارد رسانه‌های جمعی وابسته به سرمایه‌داری آمریکا و مزدوران آنها همانند برخی دولت‌های منطقه و از جمله سعودی‌ها از اغتشاشگران در این کشورها حمایت کنند؟ و آیا سابقه دارد امریکایی‌ها اعلام کنند که ما فلان سخت‌افزار یا نرم‌افزار اینترنتی را در اختیار اغتشاشگران قرار می‌دهیم تا به راحتی ارتباط برقرار کنند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اما چنین حمایت‌هایی در ایران بارها اتفاق افتاده است. پس چگونه است که برخی‌ها دست خارجی را نمی‌بینند و چگونه انسان هوشمند احساس نکند که در پشت این حوادث دستهای دیگری در کار است.

ایشان با تأکید بر اینکه دشمن در محاسبات خود درباره شمال غرب و جنوب شرق کشور دچار اشتباه است، گفتند: من در میان قوم بلوچ زندگی کرده‌ام و آنها عمیقاً به جمهوری اسلامی وفادار هستند. قوم کُرد نیز یکی از پیشرفته‌ترین اقوام ایرانی و علاقمند به میهن، اسلام و نظام هستند بنابراین نقشه آنها نخواهد گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: طراحی و اقدامات دشمنان نشان‌دهنده باطن آنها است. همان دشمنی که در اظهارات دیپلماسی می‌گوید ما قصد تهاجم به ایران و تغییر نظام و قصد دشمنی نداریم، چنین باطنی دارد و به دنبال توطئه ایجاد اغتشاش، ‌نابود کردن امنیت کشور و تحریک هیجان کسانی است که ممکن است با برخی هیجان‌ها تحریک شوند.

اذعان راب مالی درباره دولت دلخواه آمریکا در ایران

پس از اعمال تحریم ها، رابرت (راب) مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ۱۵ مهرماه  در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا (ان.پی.آر) پرده دیگری از مداخله گری آمریکا را افشا و  اگرچه به ظاهر پیگیری تغییر رژیم در ایران را رد کرد اما به صراحت، تحت لوای دفاع از دموکراسی و حمایت از مردم ایران، گفت: آنچه ایالات متحده می‌خواهد دولتی در ایران است که به حقوق اساسی مردم خود احترام می‌گذارد.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیر مستقیم با ایران سپس ادعا کرد: این سیاست، تغییر رژیم نیست. سیاست حمایت از مردمی است که اعتراض مسالمت ‌جویانه می‌کنند، زیرا می‌خواهند روسری نپوشند یا بتوانند به شکل عادی زندگی کنند اما با سیستم ظالمی مواجه می‌شوند و می‌شنویم که مقامات ایران، آمریکا، اسرائیل و دیگران را مقصر می‌دانند. نباید آنقدر به دور نگاه کنند باید به نزدیکتر در خانه نگاه کنند.

رابرت مالی هم بدون کوچکترین اشاره ای به آثار تحریم های یکجانبه وغیرانسانی آمریکا طی چهار دهه اخیر بر زندگی ایرانیان مدعی شد: هیچ کس به خاطر ایالات متحده تظاهرات نمی کند. هیچ کس در ایران به خاطر ایالات متحده از دولت خود عصبانی نیست. آنها به خاطر سیاست های دولت خود عصبانی هستند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه ادعاهایش افزود که  ما تحریم‌های خود را کاهش دادیم تا جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران فراهم شود و این احتمالا نخستین بار است که می‌شنویم ایران از کاهش تحریم‌ها شکایت می‌کند.

تقلاها برای زیرسوال بردن عضویت ایران در کمیسیون‌های سازمان ملل

دمیدن دولت دموکرات بایدن همسو با کشورهای اروپایی بر شعله های ناآرامی ها در ایران با عنوان دفاع از حقوق بشر و دموکراسی به همین جا ختم نشده است. از اظهارات مقام های ارشد آمریکایی و حمایت های پی در پی "کارین ژان پی یر" سخنگوی رنگین پوست کاخ سفید در نشست های خبری روزانه از ناآرامی ها و تاکید بر آنها که بگذریم، اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرده دیگری از این بازی را به راحتی عیان می سازد.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم حمایت دولت بایدن از ناآرامی‌ها در ایران و با تاکید بر اینکه واشنگتن به اقدامات مشترک خود با شرکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد، به صراحت در همان زمینی بازی می کند که رسانه های فارسی زبان مستقر در آمریکا و انگلیس این روزها آشکارا در تقلا هستند.

او که در روزهای اخیر به کرات مواضع مداخله جویانه دولت بایدن را تکرار کرده است، این بار در پاسخ به سوال جهت دار خبرنگار ایرانی- آمریکایی بخش فارسی صدای آمریکا درخصوص اقدامات احتمالی علیه ایران در سازمان‌های بین المللی و لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل می‌گوید نمی‌تواند درباره اقدامات احتمالی علیه ایران در سازمان‌های بین المللی سخنی بگوید اما در عین حال مدعی می شود عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل مضحک است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ایران را یکی از ناقضان حقوق بشر خوانده و با زیر سوال بردن عضویت ایران در کمیسیون‌های سازمان ملل، به صراحت درباره تاثیر تحریم‌ها و محکومیت‌ها درپی ناآرامی‌های اخیر می گوید: محکومیت‌ها و تحریم‌ها باعث انزوای ایران در جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی می‌شود. به اقدامات مشابه خود ادامه می‌دهیم تا ایران را پاسخگو کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین با دفاع از برهم زنندگان نظم عمومی و تخریب کنندگان اموال عمومی که درصدد سوء استفاده از احساسات جوانان و مردم ایران بر آمده اند، مدعی شده است: سرکوب ها نشان می‌دهد که ایران از مردم خود می‌ترسد!

شعار عاریتی "زن، زندگی، آزادی" تجزیه طلبان و تعمیم آن برای ایران

اما همه ماجرا به این اظهارنظرهای رسمی مقامات آمریکایی و تقلاهای رسانه های آمریکایی و فارسی زبان مقیم آمریکا ختم نمی شود؛ شعاری که این روزها با عنوان دفاع از حقوق زنان ایرانی بر سر زبانها افتاده است، چهار سال پیش تیتر یکی از همین رسانه های آمریکایی در تبلیغ  گروهی تجزیه طلب است.

شعار "زن، زندگی، آزادی" ، عنوان گزارشی است که شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا وابسته به دموکرات ها در یک رپرتاژ آگهی برای تبلیغ یکی از گروههای تجزیه طلب در سال ۲۰۱۹ می نویسد؛ گروهی تجزیه طلب که سالهاست از جوانان به ویژه دختران جوان برای رسیدن به مقاصد خود بهره می‌جوید و در پی تجزیه بخش هایی از کشورهای منطقه است تا به زعم خود بتواند کشوری مستقل را برای یک قوم در غرب آسیا رقم بزند.

حالا همین شعار، پس از چهار سال و در پی درگذشت دختر جوان کُرد ایرانی "مهسا (ژینا) امینی" به یکباره به اسم رمزی برای ناآرامی هایی تبدیل شده است که با سوء استفاده از احساسات مردم و نیز جوانان دهه هفتاد و هشتاد ایرانی نه برای دادخواهی مرگ مهسا امینی و برداشتن روسری بلکه برای تحقق اهداف دیگری به خیابان ها کشانده اند که رئیس سیا به صراحت اذعان کرده این ناآرامی ها محدود به مساله خاصی نیست.

این روزها، گروهک های تروریستی، سلطنت طلب، منافقین، مخالفین و دستگاههای تبلیغاتی آنان سوار بر موج احساسات مردمی، پشت این شعار فریبنده، تجدد خواهانه و آزادیخواهانه پنهان شده اند تا شاید بتوانند بخشی از اهداف دیرینه خود را با استفاده از وقایع اخیر پیاده و اجرا کنند.

تبلیغ 4 سال قبل سی ان ان برای گروه تجزیه طلب

شبکه تلویزیونی سی ان ان وابسته به حزب دموکرات در آمریکا در ۲۸ ژانویه سال ۲۰۱۹  شعار "زن، زندگی و آزادی" را تبلیغ کرده  اما نه برای حمایت از زنان آمریکایی یا جهان بلکه به عنوان یک رپرتاژ آگهی‌ در حمایت از گروهی تجزیه طلب کُرد.

 سی ان ان تصاویر زنان کُرد گروههای تجزیه طلب را با عنوان مجموعه "زن، زندگی و آزادی"  منتشر کرده که توسط یک عکاس کُرد متولد دمشق که در آلمان زندگی می کند، جمع آوری شده است که محتوای این گزارش قابل تامل است.

این رسانه آمریکایی در گزارش خود نوشته بود، با وجود نبود آمار رسمی، تخمین زده می شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد از اعضای گروههای تجزیه طلب کُرد را زنان تشکیل می دهند.

در این گزارش آمده است که "سونیا حمد" عکاس آلمانی سوری، با دیدن تصاویر مبارزان زن کُرد پس از آغاز جنگ سوریه، احساس کرد آن عکسها، حقیقت را بازگو نمی کند چرا که زنان همچون مردان به تصویر کشیده می شدند و فردیت آنان را نشان نمی داد.

 این عکاس بین مارس۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۱۶  سه بار در سفر به کردستان عراق و روژآوا در سوریه با زنان مبارز کُرد دیدار کرد و از آنان عکس گرفت و مجموعه عکس های خود را با عنوان "زن، زندگی، آزادی" گردآوری کرد.

به گفته دیجلین، یک زن ۱۹ ساله عضو گروههای تجزیه طلب کُرد، بسیاری از زنانی که لباس رزم می پوشند، نوجوان هستند. برخی با حمایت والدین، و برخی دیگر از خانه فرار می کنند چون اجازه رفتن نداشتند.

به باور سونیا حمد، بسیاری از زنان عضو گروههای تجزیه طلب کُرد علاوه بر تلاش برای شکست دشمن، در حال مبارزه با پدرسالاری هستند و برای تحقق برابری و تغییر باورها، نقش های سنتی مردانه را بر عهده می گیرند.

این عکاس می گوید: بسیاری از آنان بسیار بزرگ تر از سن واقعی خود به نظر می آیند. همیشه در وضعیتی فوق العاده زندگی می کنند و سطح بالایی را از ترس و استرس تجربه می کنند.

بر اساس گزارش سی ان ان، بسیاری از این زنان، طرفدار عبدالله اوجالان، سرکرده گروه تجزیه طلب کُرد با عنوان حزب کارگران کردستان (پ ک ک)  هستند.

سی ان ان به نقل از این عکاس می نویسد: به گفته اوجالان، آزادی خاک میهن بدون آزادی زنان، به دست نمی آید.

این عکاس آلمانی سوری که در خانوده‌ای ایزدی در دمشق متولد شده است، می افزاید: زنان در این گروههای تجزیه طلب، تاثیر به سزایی را بر مردان جامعه کُرد برجای گذاشته اند. وقتی مردان، زنان را می بینند که سلاح در دست گرفته و مبارزه می کنند، یاد می گیرند که به آنان احترام بگذارند.

برنامه ریزی آمریکا برای تداوم ناآرامی‌ها

حالا چهار سال پس از این گزارش سی ان ان، شعار این گروه تجزیه طلب با عنوان "زن، زندگی، آزادی" در پی درگذشت دختر جوان کُرد اهل سقز بعنوان شعاری در حمایت از حقوق زنان ایرانی بکار گرفته شده است که بی تردید تصادفی و اتفاقی نیست.

 تاملی در اظهار نظر کوتاه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بخش دیگری از حقایق پشت پرده این ماجرا و تداوم آن را در آینده نشان می دهد.

مشاور امنیت ملی بایدن ۱۵ مهرماه  در حساب کاربری خود در توئیتر می نویسد: امروز با فعالان حقوق بشر و زنان ایرانی در مورد این گفتگو کردم که چگونه ایالات متحده می تواند به حمایت از معترضان شجاع در ایران که پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی ایران، خواستار اجرای عدالت هستند، ادامه دهد.!

همچنانکه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت وگوی تلفنی با فواد حسین همتای عراقی خود که حامل پیام آمریکا به ایران بود، گفته است، تحرکات گروههای تروریستی از مبداء اقلیم کردستان جمهوری عراق ادامه دارد.

وزیر خارجه ایران تصریح کرده است: با گذشت چهار دهه و به رغم تعهدات مکرر مقام های اقلیم کردستان، متاسفانه تحرکات گروههای مسلح تروریستی از خاک اقلیم علیه امنیت سرزمینی ایران همچنان تداوم دارد.

اگرچه همچنان که وزیر خارجه ایران تاکید کرده جمهوری اسلامی ایران تداوم این تجاوزها و اقدامات تروریستی را تحمل نخواهد کرد، اما به نظر می رسد باید برای مقابله با جنگ نرم و  سناریوهای ادامه دار واشنگتن و متحدانش در این ناآرامی ها، برنامه ریزی هوشمندانه و بلندمدت داشت تا بیش از این، از مطالبات مردمی و احساسات و هیجانات جوانان و زنان ایرانی نتواند بهره برداری کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر