تماس با ما درباره ما

فرمانده کل ارتش: هنر جنگ، ترکیبی از علم، خلاقیت و حماسه است

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران مفهوم هنر جنگ را به‌عنوان ترکیبی از علم، خلاقیت و حماسه برشمرد و گفت: ترکیب این سه عنصر با هم هنر جنگیدن را به وجود می‌آورد و نبود هرکدام ضریب موفقیت را پایین می‌آورد.
فرمانده کل ارتش: هنر جنگ، ترکیبی از علم، خلاقیت و حماسه است

به گزارش تهران بهشت؛ امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی در همایش بررسی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت. اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهد نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت و دشمنان انقلاب با انگیزه‌های قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره گذشته و حتی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همه ابزارها برای آن بهره می‌گیرند.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه رهزنان فکر، عقیده و آگاهی بسیارند، افزود: حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش نمی‌توان شنید.

سرلشکر موسوی با اشاره به علت برگزاری همایش‌های علم و فنآوری اظهار کرد: هنر جنگ، ترکیبی از علم، خلاقیت و حماسه است. منظور از علم همان دانش، فناوری و اطلاعات است و منظور از خلاقیت، ابتکار، نوآوری، هوشمندی و میان بر است.

وی ادامه داد: منظور از حماسه، شجاعت، فداکاری، ایثار، خطرپذیری و از جان گذشتگی رزمندگان است که ترکیب این سه عنصر با هم هنر جنگیدن را به وجود می‌آورد و نبود هرکدام ضریب موفقیت را پایین می‌آورد.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نبود علم اصل ماموریت را دچار نقص می‌کند خاطرنشان کرد: کسی فکر نکند که یک عده، بدون حساب و کتاب، بدون برنامه و طراحی، بدون تعیین تکلیف و وظیفه دقیق راه می‌افتند و می‌روند در جنگ پیروز می‌شوند خیر؛ همه چیز حساب و کتاب داشته و برای موفقیت، هر سه عامل لازم است.

سرلشکر موسوی در ادامه با بیان اینکه ناکامی‌های زمان جنگ باید دقیق بررسی شود که کدام عامل نادیده گرفته شده یا سهم آن به خوبی دیده نشده تصریح کرد: نقش علم و فنآوری در دفاع مقدس، به دلیل گستردگی آن و وجودش در همه شئون و عرصه‌های جنگ مغفول مانده است و ما از هر کجای جنگ شروع کنیم، خود را متکی و محصور به علم و فناوری می‌بینیم.

وی در این مراسم با اشاره به اینکه علم و دانش به معنای آگاهی، دانستن و وقوف به چیزی که اینجا از آن چیز به نام جنگ یاد می‌شود، گفت: وقتی علم و دانش کاربردی شده و روی زمین پیاده می‌شود، مفهوم آن فناوری است و این فناوری منتج به محصول می‌شود که این محصول فناوری یک وقت یک طرح عملیاتی و یا یک قطعه پیچیده رادار هواپیما، ناو جنگی و یا یک وقت هم یک اسلحه و یا خود هواپیما یا ناو است.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با طرح این سوال که کدام یک از اینها در دفاع مقدس نبودند و یا اگر نبودند ما باید چه کار می‌کردیم؟ بیان کرد: فراخوان، سازماندهی، تجهیز، آموزش، اعزام، چینش، تقسیم وظایف، مدیریت بر حسن اجرا، هیچکدام بدون علم و دانش و فناوری امکانپذیر نیست.

سرلشکر موسوی اظهار کرد: افسری که می‌خواهد به پایین‌ترین درجه افسری برسد باید تمام علوم مختلف از ریاضیات تا بالستیک، فیزیک و لیزر را به خوبی بیاموزد، تمام این علوم برای برنامه‌ریزی و حضور در میدان جنگ است. در بسیاری از رسته‌ها افسر بدون علم هیچ کارایی ندارد، وقتی خلاقیت، حماسه و ابتکار جمع می شود به موفقیت می‌رسیم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت طی دوره‌های علمی، تخصصی و فنی برای افسران گفت: آیا یک افسر بدون گذراندن و قبولی واحدهای ریاضی و فیزیک و سایر رشته‌ها می‌تواند موفق شود؟ آیا یک افسر می‌خواهد کارخانه اداره کند؟ آیا می‌خواهد وزیر شود؟ آیا می‌خواهد مدیر کل شود؟ آیا می‌خواهد شهرک صنعتی اداره کند؟ خیر، می‌خواهد بجنگد و جنگ با این علوم و فناوری‌ها اداره می‌شود.

در این همایش همچنین از تعدادی از خانواده‌های معظم شهدا و همچنین پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش قدردانی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر