تماس با ما درباره ما

در دیدار رئیسی و امیر قطر چه گذشت؟/ استقرار رایزن تجاری در تهران

رئیس‌جمهور ایران و امیر قطر در دیدار خود در حاشیه نشست امروز سران «سیکا»، بر ارتقای روابط دوجانبه به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری تأکید کردند.
در دیدار رئیسی و امیر قطر چه گذشت؟  استقرار رایزن تجاری در تهران

به گزارش تهران بهشت؛ سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار امیر قطر در حاشیه اجلاس سیکا، با استقبال از رشد ۳۵ درصدی روابط تجاری دو طرف در یکسال گذشته، ظرفیت‌های موجود در دو کشور را برای توسعه و گسترش هر چه بیشتر روابط و ارتقای سطح همکاری‌ها مناسب توصیف کرد.

تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز از آمادگی کشورش برای عملی کردن ارتقای روابط دو کشور به سطح راهبردی خبر داد.

امیر قطر استقرار رایزن تجاری در سفارت قطر در تهران را از جمله اقدامات انجام شده برای تسهیل روابط تجاری دو کشور دانست و از همکاری جمهوری اسلامی ایران در آماده سازی زمینه‌های برگزاری هر چه بهتر جام جهانی تشکر کرد.

امیر قطر همچنین با اشاره به حق جمهوری اسلامی ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گفت: از عجایب صحنه بین‌الملل این است که سرسخت‌ترین مخالف استفاده ایران از انرژی هسته‌ای رژیمی است که خود خطرناک‌ترین سلاح‌ها و زرادخانه‌های هسته‌ای را دارد.

به گزارش ایرنا، «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا» (CICA) یک مجمع بین المللی برای تقویت همکاری با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیا است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

اکنون این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

نخستین و دومین اجلاس سران سیکا در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس چهارم در سال ۲۰۱۴ در شانگهای چین و پنجمین دور آن در خرداد  ۱۳۹۸ در دوشنبه تاجیکستان برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر