تماس با ما درباره ما

آرژانتین مجوز خروج خدمه هواپیمایی ونزوئلایی ۳ ایرانی و ۲ ونزوئلایی را صادر کرد

با گذشت بیش از ۴ ماه از توقیف غیرقانونی هواپیمای باری ونزوئلایی در آرژانتین، دادگاه این کشور با اذعان به اینکه شواهد کافی برای محاکمه افراد بازداشتی وجود نداشت، مجوز خروج پنج خدمه باقیمانده هواپیمای «امتراسور» ونزوئلا ( ۳ ایرانی و ۲ ونزوئلایی) را نیز صادر کرد.
آرژانتین مجوز خروج خدمه هواپیمایی ونزوئلایی ۳ ایرانی و ۲ ونزوئلایی را صادر کرد

به گزارش تهران بهشت به نقل از خبرگزاری افه، «فدریکو ویِنا» قاضی فدرال، صدور مجوز خروج پنج خدمه باقیمانده هواپیمای متعلق به شرکت امتراسور ونزوئلا را تایید کرد.

این قاضی آرژانتینی تاکید کرد: من باید تصمیم می‌گرفتم، چرا که دادگاه فدرال لا پلاتا (در بوئنوس آیرس) به من زمان معینی برای حل این وضعیت، مهلت داد و شواهد کافی برای محاکمه این افراد نداشت.

وی اذعان کرد که شواهد و مدارک کافی برای بازداشت و پیگرد قضایی علیه خدمه هواپیمای امتراسور به جرم تامین مالی فعالیت‌های تروریستی وجود نداشته است.

خلبان غلامرضا قاسمی، عبدالباسط محمدی، سعید ولی‌زاده، ویکتور مانوئل پرز و ماریو آراگا اوردانتا اسامی پنج نفر آخر از فهرست ۱۹ نفره‌ای است (۱۴ ونزوئلایی و پنج ایرانی) که برای ماه‌ها (از ششم ژوئن/ ۱۶ خرداد) و به دلیل اتهامی بی اساس در آرژانتین بازداشت بودند.

در مرحله نخست، ۱۲ نفر از خدمه آزاد شده، ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) به ونزوئلا وارد شدند و دو نفر دیگر در میانه درخواست‌ها مبنی بر آزادی سایر افراد بازداشت شده، در ۳۰ سپتامبر  (هشتم مهر) آزاد شدند.

فدریکو ویِنا افزود: توجه داشته باشید که حکم عدم استحقاق تعقیب به منزله ختم پرونده و تحقیقات نیست. این حکم به قاضی اجازه می‌دهد تا به کار تحقیقاتی ادامه دهد. این بدان معناست که چنانچه پس از این، شواهدی وجود داشته باشد، درخواست بین‌المللی دستگیری صادر می‌شود تا مظنونان دوباره مورد تحقیق قرار گیرند.

این هواپیما که تا یک سال پیش به شرکت ماهان ایر ایران تعلق داشت، در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ماه) با ۱۴ خدمه ونزوئلایی و پنج خدمه ایرانی از مکزیک وارد آرژانتین شد، اما دو روز بعد اروگوئه از دادن مجوز به آن برای ورود به آسمان خود جلوگیری کرد و هواپیما وادار به بازگشت به آرژانتین شد و تاکنون در آنجا باقی مانده است.

ایران و ونزوئلا تلاش‌های دیپلماتیک و قضایی گسترده‌ای را برای آزادی شهروندان خود انجام داده‌ و هر دو از دولت آرژانتین خواستند که آزادی شهروندان‌شان را تسهیل کند و در این مورد تسلیم فشارهای آمریکا نشود.

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا پیشتر در گفت‌وگو با برنامه رادیویی آرژانتینی (Radio۱۰) در مورد توقیف هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ شرکت «امتراسور» (Emtrasur) متعلق به این کشور در فرودگاه بوئنوس آیرس گفت: این هواپیما ربوده شده و به طور غیرقانونی توقیف شده است.

«ماریو آرراگا» مدیر بخش اداری هواپیمایی «امتراسور» ونزوئلا نیز در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه لبنانی المیادین گفت: آمریکا در راس موضوع توقیف یک فروند هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین قرار دارد و دنبال کوچکترین چیزها هستند تا با آن به ما اتهام بزنند.

انتهای پیام/ 

 

ارسال نظر